ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وقتی کشوری از لغو مجازات اعدام ضرر می‌کند

سخنگوی قوه قضاییه درباره لغو مجازات اعدام جرائم مواد مخدر گفته است که قاچاقچی مواد مخدر نباید احساس امنیت کند و در شرایط کنونی اگر مجازات اعدام حذف شود، کشور ضرر می‌کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش به طرح ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس برای تغییر دادن مجازات اعدام جرائم مواد مخدر، گفته است که «به نظرم مبارزه با مواد مخدر نباید سست شود و نباید قاچاقچی مواد مخدر و خرده فروشان احساس امنیت کنند.»

او گفته است که در شرایط کنونی اگر ما مجازات اعدام را حذف کنیم، کشور ضرر می‌کند.

هفدهم آذر ماه امسال، یک عضو هیأت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرحی با امضای بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد: درخواست بیش از ۷۰ نماینده مجلس برای حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر

میرهادی قره‌سید رومیانی، به خبرگزاری خانه ملت گفته بود که «بعد از تصویب این طرح زندانیانی که اکنون در زندان به‌سر می‌برند آزاد شده و بار سنگینی نیز از دوش قوه قضائیه برداشته خواهد شد.»

موضع‌گیری این مقام بلند پایه قضایی در مقابل لغو مجازات جرائم مربوط به مواد مخدر در حالی است که دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، هفتم دی ماه امسال از امکان ایجاد تغییر در احکام اعدام جرائم مواد مخدر خبر داده بود: جواد لاریجانی: جای بازنگری در اعدام‌ها وجود دارد

او آذر ماه سال گذشته هم خبر از تلاش‌هایی داده بود که در راستای تغییر مجازات اعدام جرائم مواد مخدر در جریان بوده‌اند تا شمار اعدام‌ها کمتر بشود: تلاش ایران برای تغییر مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر

۲۳ بهمن ماه سال گذشته نیز معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، گفته بود که مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر باید محدود و از مجازات‌های جایگزین برای آن‌ها استفاده شود: پرویز افشار: مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر باید محدود شود

حالا خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سوال خبرنگار خود از محسنی اژه‌ای درباره این موضوع، از قول سخنگوی قوه قضاییه نوشته است: «هر چیزی که قانون و اجرایی شد، قوه قضاییه آن را اجرا می‌کند. البته طرح‌هایی که از سوی مجلس ارائه می‌شود گاهی مسیری را طی می‌کند. باید منتظر بود تا طرح به یک قانون تبدیل شود.»

او اما با اشاره به نمونه‌هایی از قاچاق مواد مخدر گفته است: «در دی ماه امسال در یک محموله در بندرعباس هزار کیلو تریاک کشف شد. همچنین در مهریز یزد نیز در یک محموله بیش از ۴۲۰ کیلو هروئین و ۲۲۲ کیلو تریاک و ۵۰ کیلو حشیش کشف شد. بنابراین بدون تمهید مقدمات، حذف مجازات اعدام در شرایط کنونی برای قاچاقچیان صحیح نیست و به ضرر کشور است.»

در شرایطی که سازمان‌های حقوق بشری به تغییرات قانونی برای لغو مجازات اعدام جرائم مواد مخدر در ایران امید بسته بودند، صحبت‌های معاون اول قوه قضاییه، امید‌واری‌ها را درباره احتمال این تغییرات، دست‌کم در کوتاه مدت از بین برد.

این در حالی است که بیش‌ترین آمار اعدام در ایران مربوط به جرائم مواد مخدر است و بر اساس قوانین جزایی، فروش مقدار معینی از مواد مخدر، مجازات اعدام در پی دارد.

نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند و احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران هم حکم اعدام برای جرائم مواد مخدر را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته است: احمد شهید، نگران از افزایش اعدام‌ها و امیدوار به نتایج توافق هسته‌ای و احمد شهید در مورد افزایش اعدام‌ها در ایران هشدار داد

او در نهمین گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که آبان‌ماه سال جاری منتشر شد، از اعدام حدود ۷۰۰ نفر در ۹ ماه خبر داد. بر اساس این گزارش، ۶۸ درصد این اعدام‌ها مربوط به جرائم مواد مخدر بوده‌اند.

یکی از پرسش‌هایی که در این میان وجود دارد این است که آیا برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر به یک اندازه شدید است؟

مدیار سمیع‌نژاد، از همکاران سازمان عفو بین‌الملل مقیم نروژ که خود سابقه حبس در زندان‌های جمهوری اسلامی را دارد، با ذکر دو خاطره به این پرسش جواب داده است: «زندان قزلحصار پر بود از آدم‌های عجیب و غریب و البته گا‌ها سر‌شناس در حوزه تخصصی خود .... یادم است که روزی یک نفر را صبح آوردند زندان که به او لقب "سلطان شیشه" می‌دادند. یعنی یکی از توزیع‌کنندگان عمده این مواد مخدر در ایران بود. من ایشان را زیارت نکردم، اما بچه‌های فعال در این حوزه و حوزه‌های دیگر را دیدم که می‌رفتند ایشان را در سالنی دیگر زیارت کنند. با توجه به قوانین به‌طور مشخص حکم این شخص ‫‏اعدام‬ بود.
ساعت هشت یا حدود ۹ شب بود که اسم ایشان را از بلندگوی زندان همراه چند تن دیگر خواندند برای آزادی. زندانیان برخی تعجب کردند، از جمله من و برخی دیگر می‌گفتند که می‌دانستیم یک شب هم نمی‌ماند.»

او در ادامه در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاد اما شایعه شد که رییس زندان یا مقاماتی جلوی آزادی‌اش را گرفته‌اند و این کشمکش تا آخر آن شب ادامه داشته و بالاخره حدود ساعت ۱۲ شب از زندان آزاد می‌شود. به طور کلی این را فهمیدم که ایشان فردا در زندان نبودند و این قطعی بود.»

سمیع‌نژاد روایت دیگری را هم نقل کرده است: «دوستی دیشب برایم تعریف می‌کرد که در پیگیری پرونده یک اعدام -به دلائلی- مجبور شده به جمع عده‌ای قاچاقچی مواد مخدر برود. سرکرده را که از قاچاقچیان مواد مخدر بوده نشانش داده‌اند و گفته‌اند که الان در مرخصی از زندان است. اول حکم اعدام گرفته. بعد اعدامش شده حبس ابد. حبس ابدش هم شده هشت سال زندان و الان هم هر هفته می‌آید مرخصی.»

این دو خاطره و تجربه، واکنشی به سخنان محسنی اژه‌ای درباره سست نشدن مبارزه با قاچاق مواد مخدر و احساس امنیت نکردن قاچاقچیان و خرده‌فروشان خوانده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    قاچاقچیانی که دستگیر و اعدام می شوند رقیبای نقل و انتقال رسمی مواد توسط بازیگران بزرگ مواد مخدر هستند. اکنون برای پاسخ به اینکه این همه اعدام چقدر در جلوگیری از قاچاق موثر بوده زمان خوبی است.

  • حقیقتگو

    بله مهره ای که امپریالیست های چپاولگر خارجی برای ایجاد ترس و وحشت و کشتار مردم فقر زده اقتصادی و استبداد آخوندی در داخل عبا غلامحسین شیطان اژه ای به خدمت گمارده اند بخوبی انجام وظیفه می کند. این موجود ضد انسان که بی شرمی و وقاحت و جنایت از هیکلش می بارد از خودش نمی پرسد که چرا قبل ز کودتای امپریالیست های آخوند دوست و آخوند پرور درایران چنین ارقام نجومی از معتادین و مواد مخدر فروشان وجود نداشت. البته گستاخی آخوندها بعد از تحریم ها و تایید و پشیبانی آنها توسط امپریالیست های آخوند دوست و اقتشاش پرور خاورمیانه با روان کردن میلیاردها دلار به جیب آخوندها نیروی تازه ای در کالبد عبا داران چپاولگر و جنایت گر در ایران دمیدند و با این عمل دوران جدیدی بمراتب فاجعه بار تری در رشد ارتجاع و استبداد و خفقان و کشتار مردم ایران را دامن زدند.

  • جهان

    پایه و اساس انقلاب اخودی و مذهبی و برپایی و ادامه حیات جمهوری اسلامی خواست طبقه متوسط بازاری و دلال ها بود در مبارزه با اقتصاد مدرن و صنعتی کشور و از دور خارج کردن طبقه متوسط دانش آموخته . بنابرین پس از ۳۷ سال مشخص است که پول یعنی همه چیز نسل جدید سردمدار جمهوری اسلامی حال اگر حتی در زمینه مواد مخدر مجازات ا عدام حذف شود و دست فروشنده مواد باز تر شود سود مقامات و واسطه هایشان کمتر میشود و اینجا است که اعدام کار گشای در آمد بیشتر جانیان فروشنده مواد مخدر است که همانانا روسا و همکاران آقای اژه ای در صورت حذف مجازات اعدام متضرر خواهند شد