ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تماس بهمن دارالشفایی از زندان و بی‌خبری از دیگر روزنامه‌نگاران زندانی

بهمن دارالشفایی، پس از شش روز بی‌خبری، با مادرش از زندان اوین تماس گرفت. پس از سه ماه از جزییات دستگیری و اتهامات آفرین چیت ساز اطلاعی در دست نیست.

بهمن دارالشفایی، مترجم و مستندسازی که از روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه در منزلش بازداشت شده است، بعدازظهر دوشنبه ۱۹ بهمن ماه پس از شش روز بی‌خبری، با مادرش از زندان اوین تماس گرفت. او در این تماس تلفنی کوتاه گفت: «در سلولم، بازجویی می‌شوم، اما حالم خوب است.»

بهمن دارالشفایی

در جواب این‌که کدام نهاد امنیتی او را بازداشت کرده، فقط گفته است: «خوبم، اما نمی‌دانم دوباره کی زنگ بزنم.» با توجه به این‌که دارالشفایی به مادرش تأکید کرده به اخبار دسترسی ندارد چون در «سلول» است و در حال بازجویی، می‌شود گفت که این زندانی سیاسی احتمالاً در سلول انفرادی است.

مشخص نیست کدام نهاد این شهروند ایرانی-بریتانیایی را بازداشت کرده و علت بازداشتش چیست. پیش‌تر یک مسئول در زندان اوین به خانواده بهمن دارالشفایی گفته بود پسرشان آن‌جاست و حالش خوب است اما تا یک هفته دیگر تماس نخواهد گرفت.

بازجویی‌های مجدد از دارالشفایی در شرایطی صورت می‌گیرد که او دو سال پیش - پس از بازگشت به ایران – ماه‌ها مورد بازجویی قرار گرفته بود؛ پس از آن دارالشفایی درحوزه ترجمه و نشر کتاب فعال بوده است.

دوستان دارالشفایی که هم‌مدرسه‌ای‌های او در مدرسه «علامه حلی» (تیزهوشان) هستند، نامه‌ای به مسئولان نوشته‌ و به بازداشت او اعتراض کردند.

امضاءکنندگان نامه خود را از دانشمندان، پژوهشگران، هنرمندان، کارآفرینان، تولیدکنندگان، پزشکان و مهندسان موفق و به‌نام ایران در سرتاسر جهان معرفی می‌کنند و از بازداشت دوست‌شان ابراز ناامیدی کرده و می‌گویند که این بازداشت «نه تنها قابل درک نیست، که آب سردی‌ست بر آتش امید و اشتیاقشان برای خدمت به ایران.»

آنها می‌گویند که دارالشفایی را «نمونه موفقی از بازگشت سرمایه‌های انسانی به کشور» تلقی می‌کردند و اکنون بازداشت او «زخم عمیقی‌ست» بر پای آنان که مانند دارالشفایی قصد بازگشت به ایران را دارند.

بی‌خبری از روزنامه‌نگاران بازداشت شده

از آبان ماه ۱۳۹۴ تعداد دستگیری زندانیان سیاسی‌ای که روزنامه‌نگار هستند، یا در حوزه نشر و رسانه فعالیت می‌کنند افزایش یافته است. سپاه پاسداران مدعی شده است که روزنامه‌نگاران زیادی را بازداشت کرده و تعداد آن‌ها حدود ۲۰ نفر تخمین زده شده است.

از جمله عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، صبح روز دوشنبه ۱۱ آبان در منزلش بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شد. احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان هم در همین روز بازداشت شد.

آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار سیاست خارجه روزنامه «ایران» و سامان صفرزائی، خبرنگار ماهنامه «اندیشه پویا»، نیز از دیگر بازداشت‌شدگان هستند.

اکنون نزدیک به سه ماه از دستگیری آفرین چیت‌ساز، می‌گذرد اما خانواده او از وضعیتش هیچ اطلاعی ندارند. هنوز جزییات دستگیری و اتهامات این روزنامه‌نگار اطلاع رسانی نشده است و وضعیت او در سکوت مطلق خبری است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    گزارش كريم دحيمى فعال حقوق بشر: یک نوجوان 17 ساله از اهالى منطقه كوره شهر معشور(ماهشهر) توسط نيروهاى اطلاعات ربوده شده و تا كنون خانواده او هيچ گونه اطلاعى از سرنوشت وى ندارند. حمزه حسين زاده(عساكره) در يكى از خيابانهاى منطقه كوره(شهرك طالقانى) پرچم جمهورى اسلامى را زير پا گذاشته بود و چند روز بعد توسط لباس شخصى ها از يكى از خيابانهاى شهر ربوده شد. خانواده او در ابتداء به بيمارستانها و زندان ها جهت كسب خبر از سرنوشت فرزندشان مراجعه كرده بودند وحتى تصاوير "حمزه" را در اماكن عمومى و روزنامه ها منتشر كرده بودند اما نتيجه اى بدست نياوردند تا اينكه طى تماسى از اداره اطلاعات اهواز به آنها گفتند؛ بيشتر دنبال فرزندتان نگرديد او نزد ماست. تا كنون اين خانواده موفق به ملاقات فرزندشان نشدند و على رغم اينكه اداره اطلاعات قبلاً تماس گرفته بود اكنون از وجود اين جوان نزد خود إظهار بى اطلاعى مى كنند و اين امر باعث نگرانى خانواده او شده كه مبادا حمزه در اثر شكنجه كشته شده باشد. در سالهاى اخير چندين تن از شهروندان عرب زير شكنجه كشته شدند، از جمله غیبان عبیداوی از حمیدیه، محمد چلداوی از اهواز، رضا مغامسی از دزفول، محمد کعبی از شوش و افرادى ديگر مي توان نام برد. خانواده حسين زاده(عساكره) از تمامى سازمانهاى حقوق بشر،عفوبين الملل،گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران وديدبان حقوق بشر جهت روشن شدن سرنوشت فرزندشان همكارى لازم را خواهانند.