ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر هند در تهران؛ قرارداد توسعه چابهار در آستانه امضا

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در راس هیاتی سیاسی، اقتصادی وارد تهران شده. در سفر دو روزه او قرارداد سه جانبه توسعه بندر چابهار بین ایران، افغانستان و هند نهایی می‌شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در راس هیاتی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی وارد تهران شد. انتظار می‌رود در سفر دو روزه او قرارداد توسعه بندر چابهار امضا شود. این نخستین سفر یک نخست وزیر هند به ایران در ۱۵ سال گذشته است.

نارندرا مودی در توئیتی به فارسی نوشت: وارد ایران شدم؛ سرزمینی که با آن پیوندهای تمدنی داریم.

هند دومین شریک تجاری ایران در دوران تحریم‌ها بود ولی تا کنون هیچگاه در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است. جایگاه دوم این کشور در واردات نفت خام از ایران، در زمان تحریم‌ها به رده ششم سقوط کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تیر ۹۴ در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر اوفا در روسیه از نارندرا مودی برای سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری هند در طرح‌های زیربنایی ایران از جمله بنادر، خطوط راه‌آهن و بزرگراه‌ها دعوت کرد.

رسانه‌های ایرانی و هندی نوشته‌اند که در سفر مودی به تهران، دستکم ۱۴ قرارداد تجاری و اقتصادی امضا خواهد شد که مهم‌ترین آنها قرارداد سه جانبه ترانزیت بین ایران، افغانستان و هند و قرارداد سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز است.

موافقت‌نامه ایران و افغانستان و هند از طریق چابهار در جریان سفر وزیر خارجه هند به تهران در ماه آوریل نهایی شده است.  اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز دوشنبه سوم خرداد برای امضای توافقنامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار برای چند ساعت وارد تهران خواهد شد.

مودی در زمان ورود به تهران، طی توئیتی به زبان فارسی ابراز امیدواری کرده که سفرش بتواند پیوندهای فرهنگی و انسانی بین دو کشور را تحکیم کند. او در این توئیت نوشته است: «وارد ایران شدم، سرزمینی که با آن پیوندهای تمدنی داریم.»

در آستانه این سفر، هند ۷۵۰ میلیون دلار از بدهی‌های نفتی خود به ایران را از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت کرد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران یک هفته قبل گفته بود که بدهی هند معادل ۶ میلیارد یوروست.

ایران و پالایشگاه‌های هند در زمان تحریم‌ها توافق کرده بودند که ۴۵درصد بدهی حاصل از فروش نفت به روپیه و به حساب ایران در یوکو بانک کلکته واریز شود. ۵۵ درصد باقی که قرار بود به یورو پرداخت شود، به دلیل انسدادهای ناشی از تحریم بانکی، در اختیار شرکت‌های نفتی ماند. با وجود توافق هسته‌ای، پرداخت قسط بدهی نفتی هند، با کمک هالک بانک ترکیه میسر شد.

در برنامه سفر مودی، دیدار با رهبر ایران، سیدعلی خامنه‌ای نیز پیش‌بینی شده است. سفر مودی به تهران در  راستای تلاش‌هایی است که دولت روحانی پس از توافق هسته‌ای به رغم اعتراض مخالفان برجام، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، عادی‌سازی مناسبات سیاسی - اقتصادی  و ارسال پیام تنش‌زدایی انجام می‌دهد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.