ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نفت ایران: اولویت با شرکت‌های خارجی است

بیژن زنگنه می‌گوید بابک زنجانی جعبه سیاه فساد نفتی است. او با ابراز امیدواری به لغو طرح بنزین دو نرخی، از واگذاری پروژه‌های نفت و گاز به شرکت‌های خارجی دفاع می‌کند.

ایران می‌خواهد تولید نفت و معیانات گازی را تا ۵.۸ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. برای همین هم وزیر نفت می‌گوید که اولویت این وزارتخانه واگذاری پروژه‌های بزرگ به شرکت‌های خارجی است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران هدف‌گذاری این وزراتخانه را دستیابی به تولید روزانه ۴.۸ میلیون بشکه نفت خام و یک میلیون بشکه میعانات گازی تا پنج سال آینده اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بیژن زنگنه قراردادهای نفتی جدید موسوم به IPC را که با انتقاد برخی از نمایندگان پیشین مجلس روبرو شده است، یکی از روش‌های افزایش تولید نفت دانست و گفت که سه میدان نفتی آزادگان، پارس جنوبی و فرزاد برای واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی قرار دارند.

او در واکنش به مخالفت‌هایی که پیش‌تر از سوی برخی از نمایندگان مجلس نسبت به مدل جدید قرارد‌ها صورت گرفته است، گفت که اصلاحاتی در این قرارداد‌ها انجام شده اما چارچوب آن‌ها همچنان حفظ شده است. احمد توکلی نماینده سابق تهران در مجلس، ماه خرداد در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری این قرارداد‌ها را خیانت به کشور دانسته بود.

زنگنه گفته است که پس از برگزاری جلسه مشترک با منتقدان و نهادهای بازرسی در برخی از بندهای این قرارداد‌ها تغییراتی به وجود آمده است.

وزیر نفت از برگزاری مناقصه ۱۰ تا ۱۵ میدان نفت و گاز جدید در تابستان امسال بر مبنای قراردادهای جدید خبر داد و افزود: «تنها وظیفه شرکت خارجی در قرارداد‌های جدید مدیریت و مهندسی پروژه و تامین مالی است.» به گفته او ۴۰ تا ۵۰ درصد از کارهای هر میدان «باید به شرکت‌های ایرانی سپرده شود».

پیش از این فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم گفته بود که با توجه به توانایی‌های این مجموعه «نیازی به حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی نیست.» زنگنه نیز شرکت‌های داخلی را «ناتوان و گران‌فروش» خوانده بود. او این بار هم از عملکرد شرکت صدرا که وابسته به سپاه پاسداران است، انتقاد کرد.

به گفته وزیر نفت بحران‌هایی که در شرکت صدرا به وجود آمد بهره‌برداری از پروژه پارس جنوبی را به به تاخیر انداخته است. او در باره الزام شرکت‌های خارجی که در صنعت نفت ایران حضور دارند به خرید تجهیزات و کالای داخلی هم گفت: «نمی‌توان شرکت‌های خارجی را مجبور به خرید از شرکت‌های ایرانی کرد.»

بابک زنجانی جعبه سیاه فساد نفتی

بیژن زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابک زنجانی را جعبه سیاه فساد نفتی دانست و گفت که «ما علاقه‌ای نداریم که ایشان اعدام شود، چرا که زنجانی در حال حاضر مثل جعبه سیاهی است که با اعدام شدن گم می‌شود.»

بیشتر بخوانید: چرا رستم قاسمی محاکمه نمی‌شود

وزیر نفت، بدهی بابک زنجانی را که از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود که با فروش تمام اموالی هم که از او به وزارت نفت واگذار شده است، چیزی عاید این وزارتخانه نخواهد شد.

دولت مخالف بنزین دو نرخی است

بیژن زنگنه باردیگر مخالفت خود را دو نرخی شدن بنزین اعلام کرد و گفت که دولت به احتمال زیاد در لایحه اصلاح بودجه درخواست حذف طرح بنزین دو نرخی را به مجلس خواهد برد. او احتمال لغو طرح بنزین دو نرخی را در مجلس جدید بسیار قوی دانست و گفت که «دو قیمتی شدن سوخت معادل فساد است و از این راه چیزی نصیب دولت نمی‌شود».

مجلس نهم در بررسی قانون بودجه ۹۵ دولت را موظف به فروش بنزین با نرخ آزاد و دولتی کرد اما وزیر نفت‌‌ همان وقت نیز با این مصوبه مخالفت و اعلام کرد که طرح برندینگ‌سازی جایگاه‌های عرضه سوخت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.