ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرارگاه خاتم و بنیاد برکت از قراردادهای جدید نفتی سهم می‌برند

گویا پس از کشمکش‌های فراوان دولت و سپاه برای مشارکت در قراردادهای نفتی جدید به توافق رسیده‌‌اند. قرارگاه خاتم و بنیاد برکت هم به شرکت در مناقصه‌های نفتی مجاز شده‌اند.

در حالی که کشمکش در باره نسل جدید قراردادهای نفتی ایران ادامه دارد، وزارت نفت اعلام کرد که شرکت‌های وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا و بنیاد برکت نیز می‌توانند در مناقصه‌های جدید نفتی شرکت کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در کنار فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران

کشمکش بیژن زنگنه و قرارگاه خاتم از‌‌ همان نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم آغاز شد. زنگنه برای غلبه بر تسلط سپاه بر میدان‌های نفت و گاز باشگاه مدیران انرژی را با حضور جمعی از مدیران دولتی نزدیک به خود تاسیس کرد و بازاریابی برای قراردادهای نفتی جدید را به این گروه سپرد.

در مقابل نمایندگان و رسانه‌های همسو با سپاه پاسداران نیز قراردادهای نسل جدید وزارت نفت را «ارزان‌فروشی و ارجحیت بخشیدن به سرمایه‌گذاران خارجی» نامیدند و دولت را برای اصلاح این قرارداد‌ها تحت فشار قرار دادند. در پی همین فشار‌ها معاون رئیس جمهوری دستور اصلاح قرارداد‌ها را ابلاغ کرد.

حال به گفته معاون وزیر نفت ایران نام دو شرکت دیگر به شرکت‌های دارای صلاحیت برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران اضافه شده است.

به گفته محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت ایران علاوه بر شش شرکت پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنعت نفت، انرژی دانا، توسعه پترو ایران، گروه مپنا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز دارای صلاحیت برای اکتشاف نفت و گاز شناخته می‌شوند.

معاون وزیر نفت ایران گفته است که این هشت شرکت تنها مجاز به مشارکت با شرکت‌های خارجی برای اکتشاف نفت و گاز هستند و اجازه تولید کالا و تجهیزات نفتی را نخواهند داشت.

ایران اعلام کرده است که بر مبنای قراردادهای نفتی نسل جدید می‌خواهد تولید روزانه خود را به بیش از ۴.۸ میلیون بشکه نفت و یک میلیون بشکه می‌عانات گازی برساند.

نسل جدید قراردادهای نفتی و تمایل دولت برای واگذاری پروژه‌های نفت و گاز به شرکت‌های خارجی در دو سال گذشته با مخالفت شدید فرماندهان نظامی و برخی از نمایندگان سابق مجلس روبرو شده است. فرمانده قرار‌گاه خاتم‌الانبیا پیش از این به صورت رسمی مخالفت این نهاد را با حضور شرکت‌های خارجی اعلام کرده بود.

با این حال وزیر نفت ایران گفته بود که شرکت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های اکتشافی ناتوان هستند و هزینه تمام شده بیشتری را به دولت تحمیل می‌کنند.

زنگنه چندی قبل اعلام کرد که پس از رایزنی با برخی از منتقدان نسل جدید قرارداد‌ها، این قرارداد‌ها اصلاح خواهند شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهد

    در امد نفتی ایران از اغاز استخراج نفت تا سرنگونی اخرین شاه پهلوی نزدیک 80 میلیارد و در دوران 8 ساله ریاست احمدی نژاد 720 میلیارد بوده است . ایت الله خامنه ای از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در حالیکه گفته بود " نظر من به نظر ایشان - احمدی نژاد- نزدیکتر است" از بر باد رفتن در امد های نفتی و انچه غارت ملی نام گرفته است کوچکترین سخنی به میان نیاورده است در حالیکه برادر ایشان حجت السلام حسن خامنه ای عضو " گروه پیشگیری و مبارزه با رشوه " وزارت نفت و عضو هیت " بر رسی قراداد های نفتی " بوده است ما اکنون در حالیکه درامد نفتی ایران به کمترین میزان در پانزده سال اخیر رسیده است ایت الله خامنه ای در گفتگو با دانش جویان " نگران قراردادهای نفتی " شده و گفته است تا زمانی که این قرار دادها تغییر نکند اجازه عقد هیج قرار دادی با طرف خارجی نخواهد داد . اکنون معاون وزارت نفت با اعلام نام شرکت های دخیل در استخراج نفتی و تاکید بر اضافه شدن نام قرارگاه خاتم و بنیاد برکت پرده از غارت منابع ملی ایران و دلیل ناراحتی ایت الله خامنه ای از قرار دادهای جدید نفتی برمی دارد .