ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشن کارگردانان سینمای ایران در اعتراض به توهین به سینماگران لغو شد

حاشیه‌های پیرامون توهین هفته‌نامه «یالثارت» به سینماگران ایرانی ادامه دارد. سخنگوی کانون کارگردانان ایران می‌گوید سینماگران ایرانی نه فقط به یک نشریه، بلکه به یک جریان معترض‌اند.

حاشیه‌های پیرامون توهین هفته‌نامه «یالثارت» به سینماگران ایرانی ادامه دارد. سخنگوی کانون کارگردانان ایران می‌گوید سینماگران ایرانی نه فقط به یک نشریه، بلکه به یک جریان معترض‌اند.

بخشی از پوستر هفتمین جشن کارگردانان سینمای ایران، یادبود عباس کیارستمی

قرار بود هفتمین جشن کارگردانان ایران، امروز سه‌شنبه، ۱۲ مرداد با بزرگداشت عباس کیارستمی، فیلمساز فقید ایرانی برگزار شود، اما کارگردانان ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که جشن‌شان را در اعتراض به هفته‌نامه یالثارت برگزار نمی‌کنند.

کانون کارگردانان ایران در بیانیه کوتاهی که در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر کرده، نوشته است: « با تأسف بسیار و با توجه به شرایط به وجود آمده براى مراسم و جشن‌ها در این روزها و هتک حرمت و توهین به هنر و هنرمندان محترم کشور، با احترام و با یاد عباس کیارستمى عزیز، کانون کارگردانان ایران از برگزارى شب کانون در روز سه‌شنبه ۱۲مرداد ۹۵امتناع مى‌کند.»

توهین‌های پیاپی «یالثارت»

در شانزدهمین جشن حافظ که ۲ مرداد برگزار شد، گروهی از بازیگران سینمای ایران با حجاب کامل اما با لباس‌هایی طراحی شده روی فرش قرمز رفتند. ابتدا روزنامه کیهان واکنش نشان داد و سپس روزنامه یالثارات در واکنش به این رویداد سینمایی تیتر زد: «دیوث کیست».

محمد علی سجادی، سخنگوی کانون کار گردانان سینما

این هفته‌نامه از سینماگران ایرانی به عنوان «هنرپیشه و فیلمساز ورشکسته» یاد کرده بود.

خانه سینما یک جلسه اضطراری تشکیل داد و از مسئولان قوه قضائیه خواست که «پاسخی تأدیب کننده» به توهین‌کنندگان بدهد.

حسین نوش‌آبادی در نشست خبری دوشنبه ۱۱ مرداد خود اعلام کرد که انتشار هفته‌نامه یالثارت متوقف شده و پرونده آن به دادگاه رسانه ارجاع داده شده است.

هیأت نظارت بر مطبوعات دوشنبه ۱۴ دی ۹۴ پروانه انتشار هفته‌نامه «یالثارات»، وابسته به انصار حزب‌الله را به دلیل انشتار مقاله‌ای با عنوان «دیوار شکسته و زن سلیطه» در توهین به شهیندخت مولارودی، معاون امور زنان ریاست جمهوری لغو کرده بود، اما این هفته‌نامه با حکم موقت قوه قضائیه انتشارش را از سر گرفت.

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات اظهار امیدواری کرده که این بار قوه قضائیه نسبت به تخلفات مکرر یالثارت حساس باشد و «واکنش مناسب» نشان دهد

فضای ناامن در محیط هنری ایران

محمد علی سجادی، سخنگوی کانون کارگردانان ایران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «لغو جشن کارگردانان سینمای ایران فقط اعتراض به یک نشریه نیست بلکه اعتراض به تفکر و جریانی است که در سطح کشور در حال رشد است و برخوردهایی با اهالی سینما و هنرمندان می‌کند که درست نیست.»

جشن کارگردانان سینمای ایران، یادبود عباس کیارستمی

سجادی به «فضای ناامن» در محیط هنری ایران اشاره کرده و گفته است: «ما دوست داشتیم که جشن خود را برگزار کنیم و در کنار همکاران خود باشیم اما وقتی این فضای ناامن را می‌بینیم که یک گروه و یا گروه‌هایی خود را قیم می‌دانند و به خودشان حق می‌دهند که هر حرفی بزنند بهتر دیدیم که به نشانه اعتراض جشن را برگزار نکنیم.»

از سوی دیگر احد آزادیخواه، نماینده اصول‌گرای ملایر و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جمعه ۸ مرداد به خبرگزاری تسنیم گفته بود این احتمال وجود دارد که کمیسیون فرهنگی مجلس در نخستین نشست خود موضوع احضار علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی برای پاسخگویی نسبت به نحوه برگزاری جشن حافظ را بررسی کند.

حسین نو‌ش‌آبادی، سخنگوی ارشاد اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۱۱ مرداد خود درباره احتمال استیضاح علی جنتی گفته است: «پوشش‌هایی مانند آنچه در جشن حافظ بود را هر روز در شهر می‌بینیم. اتفاق بدی نیفتاده که وزیر پاسخگو باشد.»

پیش از این وزیر ارشاد اسلامی در دی ۱۳۹۲ به اتهام « تسامح و تساهل در برابر توهین به مقدسات و ترویج اباهه‌گری با پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری» از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • راستی آزمایی

    اگر صداقت کافی و جرات داشتند باید جشن باشکوه و در عین آزادی پوشش و لباس برگزار می کردند در حد مقدورات و در آن اعتراض می کردند به حرمت شکنی و تجاوز حقوق شهروندی مردم.

  • راستی آزمایی

    در متن بیانه عدم برگزاری هیچ اشاره به اعتراض نشده است! خیلی بزدلانه و ازسر تر سو انفعال مراسم لغو کردند! حداقل صریح اعتراض نکردند این بی عرضه های بزدل در کنار سکوت اکثریت ان عوامل سینمایی درون نظام!