ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان با پوتین ملاقات کرد – چه اتفاقی می‌افتد؟

آغازی تازه در روابط ترکیه با روسیه در کرانه رود نوا:رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این دیدار چقدر اهمیت دارد؟

آغازی تازه در روابط ترکیه با روسیه در کرانه رود نوا: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این نخستین سفر اردوغان پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه است. کشورهای غربی نگران‌اند که پس از این دیدار تاریخی، رابطه ترکیه با آن‌ها دگرگون شود.

آغازی تازه در روابط ترکیه با روسیه در کرانه رود نوا:رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند

این دیدار همچنین نخستین ملاقات سران دو کشور بعد از تیرگی روابط بین آن‌ها به خاطر سرنگونی یک فروند جنگنده روس توسط ارتش ترکیه است.

هشت ماه پیش دو جنگنده اف-۱۶ ترکیه بمب‌افکن سوخوی ۲۴ روسیه را به دلیل نقض حریم هوایی روسیه منهدم کردند. ولادیمیر پوتین در آن زمان از این اقدام به عنوان «خنجر زدن از پشت به روسیه و کمک به تروریست‌ها» یاد کرده بود.

اکنون پس از عذرخواهی رسمی رجب طیب اردوغان از ولادیمیر پوتین به خاطر این اقدام قهرآمیز، دیدار سران دو کشور روسیه و ترکیه می‌بایست فصل تازه‌ای در روابط این دو کشور را رقم بزند. رجب طیب اردوغان حتی از «دیدار تاریخی دوستش ولادیمیر پوتین» سخن در میان آورده.

پوتین یا اردوغان، برنده کیست؟

در نزاع بر سر سوخوی منهدم شده، اردوغان نمی‌تواند ادعا کند که برنده است. رییس جمهوری ترکیه می‌گوید که فقط از بستگان خلبان‌های کشته‌شده روس پوزش خواسته است و نه الزاماً از ولادیمیر پوتین.

اردوغان ۱۴ ژوئن پیام تبریکی هم به ‌مناسبت جشن ملی روسیه به پوتین ارسال کرده بود. او در پیام خود اظهار امیدواری کرده بود که روابط دو کشور بار دیگر به سطح سزاوار خود بازگردد.

کرملین نیز خواهان بازگشت روابط دو کشور به‌حالت عادی و از سرگیری همکاری‌های سودمند دو طرف شده بود.

ارسال این پیام به‌عنوان نشانه‌ای از تمایل دو کشور برای بهبود روابط شمرده شده بود.

روسیه گردشگری در ترکیه را تحریم کرده بود. پس از آنکه در نوامبر ۲۰۱۵ ترکیه یک فروند هواپیمای «سوخو ۲۴» روسیه را ساقط کرد و روابط بین دو کشور به سردی گرائید، به تدریج تعداد گردشگران روس به ترکیه ۹۵ درصد کاهش پیدا کرد.

در مجموع بر اساس آخرین آمارها، در اثر ناآرامی‌های سیاسی، انفجار بمب و کودتای نافرجام در ترکیه آمار گردشگری در این کشور به میزان ۴۱ درصد افت کرده است. یکی از اهداف سفر اردوغان به روسیه، احیای گردشگری در ترکیه است.

آیا رابطه ترکیه با اتحادیه اروپا تغییر می‌کند؟

متحدان غربی ترکیه، از سیاست‌های رجب طیب اردوغان و پاکسازی ترکیه بعد از کودتای نافرجام در این کشور انتقاد می‌کنند. اکنون اردوغان با سفر به روسیه به متحدان غربی‌اش نشان می‌دهد که علاوه بر آن‌ها می‌تواند به دوستی با روسیه تکیه کند. رابطه ترکیه با اتحادیه اروپا بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه به تیره‌ترین حد خود رسیده است. اتریش از اتحادیه اروپا خواسته بود که مذاکرات بر سر پیوستن ترکیه به اتحادیه را در واکنش به پاکسازی طرفداران عبدالله گولن متوقف کند.

ترکیه چه اهمیتی برای روسیه دارد؟

در زمینه سیاست‌های مربوط به انرژی و صادرات گاز به اروپا، ترکیه برای روسیه اهمیت استرانژیک دارد.

نیروگاه هسته‌ای آکویو هم از نظر اقتصادی برای روسیه سودآور است. پس از عذرخواهی اردوغان از ولادیمیر پوتین، مسکو و آنکارا در مورد اجرای پروژه‌ نیروگاه هسته‌ای آکویو مذاکره کردند. طرف ترک می‌بایست به ضوابطی که روسیه برای ساخت این نیروگاه تعیین کرده عمل کند. یکی از موضوعات گفت و‌گوی پوتین و اردوغان ساخت این نیروگاه است.

آیا روسیه و ترکیه با هم متحد بودند؟

به لحاظ تاریخی ترکیه از متحدان روسیه نیست. این دو کشور در دوران اردوغان، بیشتر به خاطر مناسبات اقتصادی به هم نزدیک شدند. با این‌حال با هم اختلافات ژرفی هم دارند.

مهم‌ترین چالش، همانا سوریه است. دولت ترکیه خواهان برکناری بشار اسد از قدرت است. در همان حال روسیه از اسد دفاع می‌کند.

ترکیه یکی از اعضای مهم ناتوست و به دلایل سیاسی و فرهنگی از جمهوری آذربایجان که با جمهوری ارمنستان اختلاف دارد حمایت می‌کند. روسیه اما از مهم‌ترین حامیان جمهوری ارمنستان است.

سفر اردوغان چه تأثیری بر سوریه دارد؟

تأثیر چندانی ندارد. هیچگونه نشانه‌ای مبنی بر تغییر سیاست‌های روسیه یا ترکیه در قبال سوریه مشاهده نشده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان در آستانه سفر رییس جمهوری ترکیه به روسیه گفته است: «با همکاری روسیه امیدواریم که به زودی به یک دوران گذار سیاسی در سوریه برسیم.»

و در همان حال یک بار دیگر به تأکید گفته است که این «دوران گذار سیاسی» فقط از طریق برکناری بشار اسد امکان‌پذیر خواهد بود.

ترکیه امیدوار است که ولادیمیر پوتین با برکناری اسد موافقت کند و به دولتی رضایت بدهد که منافع روسیه در سوریه را در نظر بگرد. اما روسیه به هیچ‌وجه قصد ندارد تسلط و نفوذ نظامی‌اش در سوریه را از دست بدهد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بی خان

    برای درک بهتر ناکارآمدی نظام غیر دموکراتیک - ولایی ایران - در حل مسائل سیاسی که تبعات وخیم اقتصادی و اجتماعی... داشته - خلاصه وار: چهار رده عنوان می کنم، حالت ایده ال که حداکثر کارآمدی است که اجازه بروز مسئله نمی دهد و یا در نطفه آن را از بین می برد و جلویش می گیرد. معادل 20 نمره. رده های بعدی شامل نرمال و نسبتا خوب ، یعنی جلوگیری تبدیل شدن مسئله به حالت حاد است (15)، و رده بعدی مرحله بد یا حاد که نشانه کم لیاقتی مقامات یا اشکالات جدی سیستم از لحاظ ساختار و مدیریت است (10) ، و بدترین رده حالت مزمن است! که نشان بی لیاقتی محض و بنیان های ساختار نظام است (5). وقتی یک حاکمیت نتواند مسائل از راه کم هزینه و معقولانه تر حل کند حتی در مرحله مزمن ناتوانی نشان دهد، که با خسارت سنگین و عواقب طولانی مدت همراه شود، نمره اش صفر است! در اغلب موارد، نظام ایران، شروع حل مسائل بعد از مرحله اول و در مراحل 3 یا 4 یعنی در بدترین حالت ها در صدد حلش برآمده! 1- ایده آل 2- نرمال 3- حاد 4- مزمن در این 37 ساله نمره عملکرد نظام حاکم بر ایران در حل مسائل، نمره اش 6 است. حتی با تک ماده قبول نیست!

  • معقولات

    نوع تقابل و تعامل پوتین و اردوغان، نشان می دهد این دو جکومت، تا حدی زیادی تعصب ایدئولوژیک ندارند! که خودش یک امتیاز برای سیاست مدار است. بر خلاف نظام و حکومت ولایی ایران! اینجا بحث دمکراتیک بودن یا خوب یاب د بودن نیست. ویژگی قدرت انعطاف و در عین حال سرعت تغییر مواضع است. کمتز ار یک سال دو حکومت از یک تقابل شدید به سمت تعامل رفتند! در حالی حاکمیت ایران، هر اتفاق جزئی را تبدیل به بحران دشوار مزن می کند. کش دادن و دیر تصیمی گیری برای حل بحران از خصوصیات نظام ایران است. اوج این بدسیاستی را در ماجرا هسته ای مشاهده می کنیم! مسئله ای در اواخر دوره خاتمی مقدمات برون رفت آبرومندانه و کم هزینه اش فراهم شد، در دوره احمدی نژادیسم، نظام آن را چنان طولانی کرد که تبدیل به معضل مزمن شد و با خسارت بسیار بیشتر و عوارض طولانی میان نسلی هنوز هم روی هوا است! حجم خسارت ناشی ماجراجویی هسته ای صدها ملیارد دلار تخمین زده می شود. تازه فرصت سوزی ها و ضربه خودرن دست کم یک نسل از عمر ملت برای پیشرفت و رکود سنگین چندساله که منجر به قروپاشی اقتصادی شد بسیار خسارتش بیشتر است. 13 سال اتلاف وقت برای یک بحران و در نهایت هیچ دستاورد! صدها ملیارد دلار خسارت مستقیم مالی و اقتصادی / رکود چندین ساله / از دست رفتن یک سنل برای پیش رفت / برا یک ماجراجویی پروپاگاندا بخاطر لجاجت و عدم انعطاف ناشی از ایدئولوژیک زدگی یک حکومت!