ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازی‌های المپیک ریو: یک شب جادویی‎

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اوسین بولت جاماییکایی یک گام دیگر برای جاودانه شدن برداشت: سومین قهرمانی پیاپی در المپیک‌ها در دوی ۱۰۰متر، شاه رشته دو‌ومیدانی المپیک.

شب استثنایی در دو‌ومیدانی المپیک ریو.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اوسین بولت جاماییکایی یک گام دیگر برای جاودانه شدن برداشت: سومین قهرمانی پیاپی در المپیک‌ها در دوی ۱۰۰متر، شاه رشته دو‌ومیدانی المپیک.

اما پیش از آن، شاهکار وایدر وان نیه کرک بود که رکورد قرن گذشته در دوی ۴۰۰ متر را با زمان ۴۳ و سه صدم ثانیه پاک کرد. دونده آفریقای جنوبی رکورد مایکل جانسون را که ۱۷ سال پیش در قهرمانی جهان در سویل اسپانیا به جای گذاشته بود، با زمان ۴۳ ثانیه و ۱۸ صدم ثانیه شکست. این رکورد تاکنون دست نخورده مانده بود.

یک‌شنبه شب اما شب اوسین بولت بود. با وجود شروع کندتر از جاستین گاتلین آمریکایی، دونده ۲۹‌ساله جاماییکایی در ۲۰متر پایانی عنوان سریع‌ترین مرد جهان را در ۱۰۰متر سرعت به دست آورد. عنوانی که در دو المپیک قبلی هم از آن او شده بود: رکوردی بی‌سابقه در تاریخ المپیک‌ها.

اوسین بولت پس از این پیروزی گفت: «برای من این نخستین فینال المپیک بود و امیدوارم چهار سال دیگر در المپیک توکیو هم باشم.»

برای بولت ۲۹ ساله بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ چشم‌انداز یک افق دورتر است چون آینده نزدیک در همین بازی‌های ریوست که او مدعی بزرگ در ۲۰۰ متر و چهار در ۱۰۰متر امدادی‌ست. بولت می‌خواهد نخستین کسی باشد که در سه المپیک پشت سر هم در ۱۰۰‌متر،  ۲۰۰متر و چهار در ۱۰۰‌متر امدادی قهرمان می‌شود.

بولت می‌گوید: «کسی به من گفت اگر من موفق به انجام این کار شوم جاودانه می‌شوم و حالا دو مدال دیگر برای جاودانه شدن لازم است.»

در جهان دوومیدانی اما پاوو نورمی فنلاندی و کارلوییس آمریکایی هنوز جلوتر از بولت هستند. اوسین بولت نیز می‌تواند به آن‌ها بپیوندد.

در شب جادویی یک‌شنبه ریو رویدادهای مهم دیگری نیز بود که در سایه دوومیدانی و قهرمانی بولت قرار گرفت.

اندی موری اسکاتلندی همچون المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ بار دیگر در تنیس انفرادی مردان قهرمان ش. اتفاقی که بی‌سابقه بود. او در یک بازی چهار ساعته و نفس‌گیر برابر دل پوترو آرژانتینی پیروز شد.

دیگر اتفاق‌های مهم یک‌شنبه شب: پیروزی جاستین رز آمریکایی در نخستین رقابت‌های گلف در المپیک پس از ۱۱۲ سال و سومین مدال طلای المپیک ریو برای سیمون بایلس آمریکایی در ژیمناستیک هنری در رقابتی بی‌سابقه برای پنج طلای المپیک ریو .

یک‌شنبه شب اما برای ورزش ایران فقط یک مدال برنز در کشتی فرنگی داشت و سعید عبدولی روی سکوی سومی ایستاد.

حمید سوریان، امید بزرگ کشتی فرنگی ایران با شش مدال طلای قهرمانی جهان و یک مدال المپیک با شکست از کشتی‌گیران ژاپن و قزاقستان از دور رقابت‌ها کنار رفت. گفته شد که او از دنیای کشتی هم کناره‌گیری کرده، اما بعد این خبر تکذیب شد.

حسن تفتیان رکورد‌دار دوی ۱۰۰‌متر ایران هم در دور نیمه پایانی با زمان ۱۰ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه در گروه خود هشتم شد و از رسیدن به فینال بازماند.

در تابلوی مدال ملت‌ها و در آغاز هفته دوم بازی‌های المپیک ریو، آمریکا با ۶۹ مدال (۲۶ طلا ) بالاتر از بریتانیا در رتبه اول است. بریتانیا ۳۸ مدال دارد (۱۵ طلا) و چین با ۴۵ مدال (۱۵ طلا) در جای سوم ایستاده است. ایران هم با سه مدال (دو طلا و یک برنز) در رده بیست و دوم تابلوی مدال ملت‌هاست.

بازی‌های المپیک بین شاهکارهای اوسین بولت و مایکل فلپس و لحظات استثنایی خلق شده از سوی این دو جریان داشته است. دو قهرمان تاثیر‌گذار و برجسته در ورزش‌هایی که هر کدام نماد آن شده‌اند. چرا مایکل فلپس افسانه‌ای بزرگ‌ترین شناگر همه دوران‌های المپیک می‌شود و اوسین بولت نیز سریع‌ترین مرد جهان؟

رادیو زمانه این پرسش را با دکتر احمد توسی، استاد ورزش در کالیفرنیای جنوبی در میان گذاشته است.

پاسخ احمد توسی را از اینجا بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.