ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قراردادهای جدید نفتی ایران در مرحله اجرا

پس از کشمکش یکساله مقام‌های دولتی از «آخرین هماهنگی دولت و مجلس» برای اجرای قراردادهای نفتی جدید در آخرین هفته مهر امسال خبر می‌دهند.

در حالیکه کشمکش تعدادی از نمایندگان مجلس و وزارت نفت در باره قراردادهای جدید نفتی ادامه دارد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای این قراردادها در ماه آینده خبر داد.

پس از یک‌سال کشمکش قراردادهای جدید نفتی ایران از مهر امسال اجرایی خواهد شد.

قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC به محل نزاع گروهی از نمایندگان مجلس و وزارت نفت تبدیل شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی جمعه پنجم شهریور گفت که وزارت نفت قراردادهای جدید نفتی را بدون مصوبه مجلس اجرایی خواهد کرد.

زنگنه مدعی شد که اکثریت نمایندگان مجلس با کلیات این قراردادها موافقت کرده‌اند. به فاصله کوتاهی پس از کنفرانس خبری وزیر نفت، خبرگزاری فارس سلسله گفت‌وگو‌هایی را با نمایندگان مخالف این قراردادها منتشر کرد.

به دنبال این گزارش‌ها، دولت اعلام کرد که اصلاحات مورد نظر نمایندگان را در قراردادها لحاظ خواهد کرد و یک‌بار دیگر کلیات قراردادهای جدید مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری هشتم شهریور به خبرگزاری فارس گفت که تصویب قراردادهای نفتی در مجلس غیرممکن است و دولت اصلاحات لازم را انجام داده و تغییرات را به رئیس مجلس اطلاع خواهد داد.

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت صبح سه‌شنبه نهم شهریور از «آخرین هماهنگی‌ها بین دولت و مجلس» خبر داد و گفت که «متن نهایی آماده شده» است.

به گفته او دولت اولین مناقصه بر اساس قراردادهای جدید را آخرین هفته مهر ماه برگزار خواهد کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران «میدان نفتی آزادگان» را نخستین میدان نفتی بزرگ معرفی کرد که بر اساس قراردادهای IPC به شرکت‌های خارجی واگذار خواهد شد.

کاردر بدون اینکه در باره اصلاحات صورت گرفته در قراردادهای نفتی توضیحی ارائه کند، گفت که شرکت‌های ایرانی هم که «تائید صلاحیت شده‌اند»، در مناقصه‌ «میدان‌های نفتی کوچک» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته او، شرکت‌های داخلی می‌توانند در میادین نفتی کوچک از شرکت‌های خارجی به عنوان شریک استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که «در میدان‌های بزرگ شرکت‌های خارجی پیمانکار اصلی هستند و شرکت‌های ایرانی به عنوان شریک می‌توانند وارد شوند».

در همین رابطه هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته است که وزیر نفت نمایندگان منتقد قراردادهای جدید نفتی را «به افشای رابطه‌اشان با برخی از شرکت‌های داخلی تهدید کرده» است.

حسین‌علی حاجی دیلگانی یکی دیگر از نمایند‌گان مخالف قراردادهای نفتی، اعلام اجرایی شدن این قراردادها «بدون تصویب مجلس» را «فضا‌سازی دولت» دانسته است.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس و عضو فراکسیون امید نیز از امکان عدم تائید این قراردادها در مجلس خبر داده و گفته است در صورت عدم تطابق متن قراردادها با «ملاحظات مقام معظم رهبری» تصویب نخواهند شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه ۹ شهریورماه گفت که تاکنون هفت قرارداد «محرمانگی» با شرکت‌های نفتی بین‌المللی با هدف انجام مطالعات مربوط به میدان‌های نفتی امضا شده است.!! علی کاردر گفت: تاکنون با توتال فرانسه!!، پترومینا اندونزی، لوک اویل روسیه، زاروبژ نفت روسیه!!، او.ام.وی اتریش و وینترشال آلمان قراردادهای محرمانگی امضا شده است سوال مردم ایران :در کجای دنیا میشود بدون بررسی و تصویب مجلس قرارداد خارجی محرمانه بست ؟!