ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا بهای نفت باز هم کاهش خواهد یافت؟

در سپتامبر میزان نفت خام ذخیره‌شده در ایالات متحده آمریکا به شکلی باورنکردنی بالاست و احتمال تعیین سقف استخراج بسیار اندک.

در ماه سپتامبر میزان نفت خام ذخیره‌شده در ایالات متحده آمریکا به شکلی باورنکردنی بالاست و احتمال تعیین سقف استخراج بسیار اندک. علاقمندی‌های سوداگرانه گاه و بیگاه موجب ناآرامی یا افت بازار می‌شوند.

روزهای پایانی ماه اوت و اولین روز تجاری سپتامبر، ایام کاهش بهای نفت بودند. این امر حتی شامل نفت خام «برنت» (مرجع بین‌المللی قیمت‌گذاری) هم شد که در بیلان ماه اوت افزایشی ۱۰ درصدی داشت؛ افزایشی که آن را می‌توان ناشی از پیش‌بینی ناظران بازار در باره احتمال کاهش عرضه نفت برنت و معاملات سودگرانه دانست.

چهارشنبه ۳۱ اوت بهای یک بشکه (۱۵۹ لیتر) نفت خام نوع برنت با کاهشی ۲،۸ درصدی به ۴۷ دلار رسید؛ قیمتی که در طی روز روند نزولی ادامه یافت. این امر بعد از آن روی داد که وزیر انرژی آمریکا میزان ذخایر انبار شده نفت‌خام این کشور را بیش از میزان پیش‌بینی‌شده اعلام کرد. عامل اصلی افزایش ذخایر نفتی به دلیل افزایش واردات نفتی است که به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسید. پنج‌شنبه اول سپتامبر نفت برنت مجددا با کاهشی ۱،۳ درصدی به ۴۶ دلار رسید.

نقش و قصد ایران

کاهش بهای نفت شامل نوع «WTI» (نفت خام تگزاس غربی) هم شد. این امر در آخرین روز ماه اوت بعد از  شدت یافتن تندباد دریایی در خلیج مکزیک روی داد و بهای نفت با کاهشی ۳،۶ درصدی به ۴۵ دلار رسید. به طور معمول، در چنین شرایطی احتمال کاهش میزان استخراج نفت توسط کنسرن‌ها وجود دارد. روز بعد بهای نفت «WTI» باز هم کاهش یافت و به ۴۴ دلار رسید.

نوسان‌های نفت برنت در روزهای اخیر

تحلیل‌گران «کومرتس‌بانک» آلمان، کاهش اخیر بهای نفت خام را از جمله با این خبر مرتبط می‌دانند که ایران گفت تا پایان سال جاری قصد دارد میزان استخراج نفت خام خود را با افزایش ۱۱ درصدی به چهار میلیون بشکه در روز برساند. از سه ماه پیش تولید روزانه ایران بالغ بر ۳،۶ میلیون بشکه است که نزدیک به مرز استخراج این کشور است. آژانس بین‌المللی انرژی ظرفیت تولید روزانه ایران را ۳ میلیون و ۶۵۰هزار  بشکه تخمین می‌زند.

قصد ایران هم‌چنین می‌تواند به این معنا باشد که احتمال توافق تولید‌کنندگان مهم نفتی بر سر سقف استخراج بسیار ناچیز است. قرارست که اواخر ماه سپتامبر دیداری بین کشورهای نفتی در شهر الجزیره صورت بگیرد و این در حالی‌ست که حدس و گمان بر سر تعیین احتمالی سقف استخراج در اواخر ماه اوت بهای نفت برنت را به ۵۱ دلار رسانده بود. تحلیل‌گران کومرتس‌بانک همچنین با تردید به اظهارات مقامات عراقی می‌نگرند که وعده حمایت از طرح محدودیت استخراج را داده‌اند. در حال حاضر میزان استخراج در عراق در بالاترین حد خود است.

تحلیل‌گران محتاط

اوله هانسن، متخصص مواد خام «ساکسو بانک»، ظرفیت افزایش بهای نفت برنت در ماه‌های آتی را ناچیز و در حد ۵۰ دلار می‌داند. او دلیل این امر را اشباع بازار و افزایش میزان استخراج سکوهای حفاری فعال آمریکا در سه ماه گذشته می‌داند.

فراز و فرود بهای نفت تگزاس طی ۲۰ ماه

تحلیل‌گران کومرتس‌بانک هم نسبت به افزایش بهای نفت خوش‌بین نیستند و معتقدند در صورت عدم توافق در الجزیره، دیگر دلیلی برای خوش‌بینی باقی نخواهد ماند.

تشدید خریدهای سوداگرانه

بررسی داده‌های «ICE» در لندن که بزرگ‌ترین بازار معاملات آتی در زمینه انرژی است، از افزایش خریدهای مربوط به نفت خام نوع برنت و «WTI» در ماه اوت حکایت دارد.

اما تحلیل‌گران بانک بریتانیایی "بارکلیز" می‌گویند در حال حاضر هر عنوان خبری مرتبط با انرژی، حال و هوای بازار را تغییر می‌دهد. بدین ترتیب، ناظران در معرض تهدید این خطر هستند که از شدت انبوهی درختان، جنگل را نبینند.

در تایید امکان افزایش بهای نفت می‌توان اشاره کرد که میزان بنزین ذخیره شده در جهان (به استثنای چین) نیمی از آن چیزی‌ست که سال گذشته ذخیره شده بود. و از طرف دیگر در تایید امکان کاهش بهای نفت می‌توان به کاهش تقاضا برای فرآوری در داخل عربستان سعودی اشاره کرد که این روند می‌تواند منجر به افزایش صادرات این کشور در ماه‌های آینده شود.

با توجه به در پیش بودن پایان تابستان، میزان تقاضا برای گازوئیل مورد نیاز گرمایش هم افزایش خواهد یافت. به طور معمول در ماه سپتامبر مخازن خانه‌ها پر خواهند شد.

بهای سوخت خانگی (گازوئیل) در ماه ژانویه به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر یعنی ۳۵ یورو بابت ۱۰۰ لیتر با سفارش حداقلی سه هزار لیتر رسیده بود که اکنون به ۴۸ یورو رسیده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.