ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم حملات اسرائيل به غزه و شلیک راکت‌های حماس به مرکز اسرائيل

گردان‌های قسام از حمله موشکی به اسرائیل خبر داده و ادعا کردند تعداد نامعلومی از سربازان اسرائیلی را کشته، زخمی و اسیر کرده‌اند. اسرائيل این ادعا را رد می‌کند. در شرایطی که دیوان بین‌المللی دادگستری رأی به توقف حملات اسرائيل به رفح داده است، اسرائيل بر مبنای ادعای «دفاع از خود» به حمله به مناطق مختلف غزه ادامه می‌دهد. دست‌کم ۵۸ فلسطینی در حملات شبانه‌روز گذشته اسرائيل کشته شدند.

گردان‌های قسام، شاخه مسلح حماس روز یکشنبه در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کردند که در پاسخ به آن‌چه که «قتل عام غیرنظامیان به‌دست صهیونیست‌ها» خوانده‌‌اند، حمله موشکی بزرگی به تل‌آویو انجام داده‌اند.

روزنامه هاآرتص به نقل از سرویس امداد و نجات Magen David Adom از شلیک رگبار راکت از غزه به اسرائیل خبر داد و تأیید کرد که ترکش‌های این راکت‌ها در دو نقطه در شهر رعانانا در مرکز اسرائیل و بین شهرهای پتاه تیکوا و بنی براک سقوط کرده است. طبق این گزارش دو نفر در اسرائيل به‌خاطر این حمله آسیب جزئی دیده اند.

روز گذشته حملات اسرائیل در سراسر نوار غزه جان ۵۸ نفر از جمله ۱۰ فلسطینی را که در مدرسه ابتدایی نازله در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال این منطقه پناه گرفته بودند، گرفت. بسیاری از قربانیان کودک بودند.

برمبنای گزارش شبکه الجزیره فلسطینی‌ها در «شرایط بسیار سخت» در حال فرار از کمپ آوارگان جبالیا هستند و وضعیت برای همه در مناطق شمالی نوار محاصره‌شده غزه بسیار دشوار است.

ارتش اسرائیل در حال گسترش عملیات زمینی خود است و شهروندان و آوارگان را مجبور به ترک پناهگاه‌ها و محل‌های اسکان در منطقه الفلوجه و بیت‌لاهیه کرده است؛ همان مردمی که بخش‌های شرقی اردوگاه جبالیا را به سمت الفلوجه و بیت لاهیه ترک کرده بودند و اکنون پس از دو هفته از این عملیات زمینی نظامی مجبور به آوارگی مجدد شده‌اند، بدون این‌که پناهگاه امنی برای رفتن وجود داشته باشد. نیروهای اسرائیلی به‌طرز گسترده خانه‌ها و پناهگاه‌های فلسطینیان غزه را ویران کرده‌اند.

برمبنای گزارش‌ها همزمان با فرار آوارگان تیراندازی سنگین و گلوله باران بی‌وقفه از سوی نیروهای اسرائیلی ادامه دارد. ارتش اسرائيل در حال پیشروی به جبالیاست و تلاش می‌کند کنترل بزرگترین اردوگاه آوارگان غزه را در دست بگیرد. حماس می‌گوید با ارتش اسرائیل در جبالیا درگیر شده است.

گردان‌های قسام ادعا کرد سربازان اسرائيلی را در جبالیا کشته، زخمی و اسیر کرده است

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام بدون اشاره به جزئيات ادعا کرد نیروهای حماس «سربازان اسرائيلی را به داخل یک تونل کشانده و تعداد نامعلومی را در اردوگاه جبالیا در شمال غزه کشته، زخمی و اسیر کردند». ارتش اسرائیل این ادعا را رد کرده است.

گردان‌های قسام، شاخه مسلح حماس همچنین اعلام کرد که جنگنده‌هایش یک تانک مرکاوا۴ را در جبالیا هدف قرار داده‌اند. این گروه در کانال تلگرامی خود نوشت که از یک موشک یاسین۱۰۵ برای حمله به این تانک در مجله بیت لاهیه استفاده کرده است. گردان‌های قسام در ادامه همچنین اعلام کردندکه «گروهی از نیروهای دشمن را که در حال نفوذ به محله القصیب در اردوگاه آوارگان جبلیه بودند، با شلیک خمپاره با کالیبر سنگین منهدم کردند».

برمبنای گزارش‌ها درگیری در این اردوگاه در دو هفته گذشته با توجه به قصد اسرائیل برای ادامه عملیات نظامی خود تشدید شده است. عملیات ارتش اسرائیل در جبالیا از اوایل ماه جاری آغاز شد و به آوارگی گسترده ده‌ها هزار فلسطینی به مناطق دیگر در شمال غزه منجر شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه به اسرائیل دستور داد تا حملات خود را با اشاره به «خطر بزرگ» برای صدها هزار فلسطینی که در رفح، جنوبی‌ترین بخش غزه پناه گرفته‌اند متوقف کند. اما اسرائیل بدون توجه به این حکم به حملات خود به غزه، از جمله به رفح ادامه داده است. نیروهای اسرائیلی روز شنبه به اردوگاه شبوره و مناطق نزدیک به بیمارستان کویت حمله کردند. امروز یکشنبه هم نیروهای اسرائیلی به حمله به رفح ادامه دادند و دست کم شش نفر از جمله یک کودک را در منطقه خربة العداس کشتند. خبرگزاری فلسطینی وفا نیز از حمله به اردوگاه یبنا در شهر رفح خبر داد. برمبنای گزارش وفا، در سایر نقاط غزه جت‌های اسرائیلی مناطقی را در اردوگاه آوارگان مرکزی نصیرات و همچنین بیت لاهیه بمباران کردند.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین خواستار تحریم اسرائیل به دلیل سرپیچی از دستور دادگاه شده است.

تکرار ادعای عدم ارتکاب نسل‌کشی

از سوی مقابل اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که دستور دیوان عالی دادگستری در مورد رفح، مانعی برای عملیات نظامی در کل غزه نیست. یک مقام اسرائیلی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری رویترز صحبت کرده، گفت: حکم دیوان بین‌المللی دادگستری «یک دستور عمومی» نیست. او ادعا کرد: «ما هرگز برای نابودی غیرنظامیان غزه، نه به طور کلی و نه جزئی، در رفح یا جاهای دیگر اقدام نظامی انجام نداده‌ایم و انجام نخواهیم داد».

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی نتانیاهو هم به تلویزیون N12 اسرائیل گفت: «آنچه از ما می‌خواهند این است که در رفح نسل‌کشی نکنیم. ما نسل‌کشی نکردیم و نسل‌کشی هم نخواهیم کرد.»

هانگبی در پاسخ به این سوال که آیا حمله به رفح ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: «طبق قوانین بین‌المللی ما حق دفاع از خود را داریم و شواهد این است که [حکم] دادگاه مانع ادامه دفاع از خود نمی‌شود.»

در عین‌حال هزاران معترض اسرائیلی در تل‌آویو تظاهرات کردند و از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر خواستند تا برای آزادی اسیران غزه تلاش بیشتری کند. این تظاهرات که در آن معترضان با پلیس درگیر شدند پس از آن برگزار شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجساد سه اسیر دیگر از شمال غزه کشف شده است. تظاهرات دیگری که خواستار استعفای نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام بود نیز در حوالی این تظاهرات برگزار شد.

ورود کامیون‌های امدادرسان از گذرگاه کریم ابوسالم به غزه و درخواست سازمان‌های بین‌المللی برای اعلام رسمی قحطی در غزه

بخش دیگری از حکم دیوان عالی دادگستری به اجازه ورود محموله‌های امدادرسانی به غزه مرتبط است. طبق گزارش شبکه تلویزیونی القاهره مصر روز یکشنبه ۲۶ مه/۶ خرداد چهار کامیون کمک‌های بشردوستانه از مصر از طریق گذرگاه کریم ابوسالم (کرم شالوم) وارد غزه شدند.

خالد زاید، رئیس جمعیت هلال احمر مصر در شمال سینا به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می رود ۲۰۰ کامیون کمک‌رسانی امروز از طریق گذرگاه کریم ابوسالم وارد غزه شوند.

این گذرگاه در تقاطع اسرائیل، غزه و مصر قرار دارد و یکی از دو گذرگاه ورودی به جنوب غزه است. گذرگاه دیگر رفح است که بین مصر و غزه قرار دارد و از زمانی که نیروهای اسرائیلی در ششم مه کنترل آن را به دست گرفتند، بسته شده است.

مصر روز جمعه موافقت کرد تا زمانی که مکانیسم‌های قانونی برای بازگشایی گذرگاه مرزی رفح از طرف فلسطینی ایجاد شود، کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به طور موقت از طریق کریم ابوسالم به غزه، جایی که گرسنگی و بیماری‌های ناشی از آلودگی آب و فاضلاب و تبعات کمبود سوخت جان ساکنان را بیش از پیش تهدید می‌کند، سرازیر شود.

به تأیید سازمان ملل گذرگاه کریم ابوسالم و گذرگاه رفح «دو شریان اصلی برای رساندن کمک‌ها به غزه» هستند.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در جلسه استماع اضطراری که ۱۶ مه برگزار شد، به دیوان عالی دادگستری گفت: «تسخیر این گذرگاه‌ها توسط اسرائیل، کنترل تمامی دسترسی‌ها به غزه و از غزه را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.» در پاسخ، دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داده است که گذرگاه رفح را برای «تامین بدون مانع در مقیاس خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه ضروری» باز کند.

طبق اعلام سازمان ملل اعلام کرده است که ۱۴۳ کامیون کمک‌های بشردوستانه این سازمان از ۶ تا ۲۵ مه از گذرگاه کریم ابوسالم عبور کرده‌اند. در ماه آوریل روزانه به‌طور متوسط ۱۴۶ کامیون از طریق این گذرگاه وارد غزه می‌شد.

روز یکشنبه بیش از ۷۰ سازمان بین‌المللی در یک بیانیه مشترک اعلام کردند باید در غزه به‌طور رسمی اعلام قحطی شود. سازمان ناظر حقوق بشر یورو-مد این بیانیه را منتشر و اعلام کرد سطح امنیت غذایی به‌دلیل عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح که از هفتم ماه مه آغاز شد، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در این بیانیه آمده است:

کل جمعیت نوار غزه (۲,۲ میلیون نفر)، از جمله در استان‌های دیرالبلاح، خان یونس و رفح، سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد را تجربه می‌کنند و نیمی از آنها در مرحله فاجعه و قحطی هستند.

جلسه احتمالی کابینه جنگ اسرائیل برای یک توافق جدید - حماس: نیازی به مذاکرات جدید با اسرائيل نیست

در شرایطی که چشم‌انداز مشخصی از آتش‌بس و توقف درگیری‌ها وجود ندارد، حماس لزوم مذاکرات جدید را رد کرده و گفته که چنین مذاکراتی «تنها به ارتش اسرائیل زمان بیشتری برای ادامه تجاوز به غزه می‌دهد». به‌رغم تلاش میانجی‌ها اسرائیل و حماس ماه‌هاست نتوانسته‌اند برای توقف درگیری‌های نظامی و آتش‌بس توافق کنند.

کمی پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر تمدید مذاکرات آتش‌بس غزه اسامه حمدان، از مقام‌های حماس گفت که نیازی به مذاکره جدید با اسرائیل نیست. حمدان روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با الجزیره عربی گفت که لازمه فوری این است که اسرائیل از نوار غزه عقب‌نشینی کند و تمامی تجاوز‌ها متوقف شود.

او با بیان اینکه حماس قبلاً با پیشنهاد آتش‌بسی که اسرائیل رد کرده است موافقت کرده، گفت ما به مذاکرات جدید نیاز نداریم و افزود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که [اسرائیل] پیشنهادهای جدید برای رفتن به مذاکرات را بپذیرد… اگر تضمین‌های جدی وجود نداشته باشد، این به معنای دادن فرصت بیشتر به اسرائیل برای ادامه تجاوز است».

اوایل ماه جاری حماس پیشنهاد آتش‌بس در جنگ هفت ماهه غزه را که از سوی میانجی‌گران قطر و مصر ارائه شده بود، تأیید کرد. اسرائیل اما اعلام کرد که این پیشنهاد با خواسته‌هایش مطابقت ندارد.

خبرگزاری فرانسه ظهر یکشنبه در خبری به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی که نام او فاش نشده اعلام کرد قرار است کابینه جنگ اسرائیل ساعت ۹ شب به وقت محلی برای بررسی یک قرارداد جدید تبادل اسرا تشکیل جلسه دهد.

رسانه‌های اسرائیلی هم روز شنبه به نقل از مقام‌های درگیر در مذاکرات گزارش دادند که دولت اسرائیل قصد دارد در روزهای آینده پس از دیدار با میانجیگران در پاریس، مذاکره برای توافق آزادسازی اسرا از غزه را تجدید کند.

بر اساس این گزارش‌ها دیوید بارنیا، رئیس اطلاعات اسرائیل با میانجیگران - بیل برنز، رئیس سی‌آی‌ای (سیا) و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر با چهارچوب جدیدی برای مذاکرات متوقف‌شده موافقت کرده است.

پیشنهاد جدید از سوی تیم مذاکره کننده اسرائیل تهیه شده است و شامل راه‌حل‌های احتمالی برای نقاط اختلاف در بحث‌های قبلی است. اما مقام‌های وزارت دفاع اسرائيل بر این باورند که حتی اگر تل‌آویو با آتش‌بس موقت موافقت کند، می تواند در صورت نیاز دوباره به جنگ بازگردد.

حماس تاکید کرده است که حاضر نیست فقط یک آتش‌بس موقت را بپذیرد، بلکه پایان دادن به درگیری‌ها باید دائمی باشد.

اسرائیل تاکید کرده است که جنگ قبل از تحقق اهدافش از جمله شکست کامل حماس پایان نخواهد یافت. با این‌حال اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی برای توقف جنگ قرار دارد و به‌نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ای منزوی می‌شود؛ از جمله با حکم اخیر دیوان عالی بین‌المللی، صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع و همچنین تصمیم ایرلند، نروژ و اسپانیا برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین.

به‌تأیید وزارت بهداشت فلسطین جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه تاکنون حداقل جان ۳۵ هزار و ۹۸۴ نفر را گرفته و بالغ بر ۸۰ هزار نفر را زخمی کرده است. ۱۱۳۰ اسرائيلی هم در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها نفر هنوز در اسارت هستند.

حملات اسرائيل به جنوب لبنان و کرانه باختری

اسرائیل همزمان به حمله گسترده به کرانه باختری اشغالی و تبادل آتش با حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد. روز گذشته جت های اسرائیلی به مواضع این گروه مسلح در جنوب لبنان حمله کردند. حزب الله مسئولیت هشت حمله به مواضع اسرائیل را بر عهده گرفت و کشته شدن دو نیروی دیگر خود را تایید کرد.

تنها چند روز پس از عملیاتی که منجر به کشته شدن ۱۲ فلسطینی از جمله چهار کودک شد، نیروهای اسرائیلی بار دیگر یورش جدیدی را به شهر جنین و اردوگاه آوارگان آن در کرانه باختری اشغالی آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری وفا، نیروهای اسرائیلی با همراهی یک بولدوزر نظامی در سحرگاه امروز به شهر یورش بردند، در حالی که تک تیراندازان اسرائیلی پشت بام چندین ساختمان مسکونی مستقر شده بودند. طبق این گزارش بولدوزر نظامی زیرساخت‌های یک خیابان را ویران کرده است. در عین‌حال فلسطینی‌ها هم خودروهای نظامی اسرائیل را با مواد منفجره دست ساز هدف قرار دادند.

حدود ۱۴ هزار فلسطینی در اردوگاه آوارگان جنین که به‌عنوان نماد مقاومت در برابر اشغال غیرقانونی کرانه باختری از سوی اسرائیل شناخته می‌شود، زندگی می‌کنند.

طبق گزارش خبرگزاری وفا، ارتش اسرائیل به‌همراه بخشی از سرویس اطلاعاتی سحرگاه امروز در یورش همزمان به شهرهای نابلس، رام‌الله و بیت‌لحم هم چندین فلسطینی را دستگیر کرد.

این گزارش با اطلاعات تازه به‌روز شده و عنوان آن تغییر کرده است.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.