ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پرونده فساد» در سازمان میراث فرهنگی بسته شد

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی در مراسم تودیع‌اش بیلانی از خدماتش ارائه داد. سرنوشت چند پرونده فساد دیگر از جمله خسارت ۱۲۳ میلیارد تومانی همچنان نامعلوم است.

مسعود سلطانی‌فر، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و وزیر کنونی ورزش و جوانان در مراسم تودیع‌اش که یکشنبه ۲۳ آبان در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، بیلانی از خدماتش ارائه داد، بر واگذاری بناهای تاریخی ایران به بخش خصوصی تأکید کرد و «پرونده فساد» در سازمان میراث فرهنگی را نیز مختومه اعلام کرد.

مسعود سلطانی‌فر و زهرا احمدی‌پور، رییس پیشین و کنونی سازمان میراث فرهنگی

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی گفت: «روزی که به این سازمان آمدم، آقای نجفی - رئیس اسبق میراث فرهنگی و گردشگری - پرونده قطوری را پیش رویم گذاشت و گفت: خدا به دادت برسد، اما با تلاش همکاران و همکاری قوه قضاییه، سازمان میراث فرهنگی در این پرونده در حالیکه حکم محکومیتش به ناحق در دو دادگاه صادر شده بود، تبرئه شد.»

به گفته سلطانی‌فر شرکت توسعه گردشگری که در دولت محمود احمدی‌نژاد به طور صوری تشکیل شده بود، برای ساخت سه هتل کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده بود اما به دادگاه شکایت برده بود که ۱۰۸ میلیارد تومان ضرر کرده با این امید که سازمان میراث فرهنگی این زیان را جبران کند. این شکایت اما ظاهراً به جایی نرسیده و پرونده آن بسته شده است.

ریخت و پاش‌های مالی در سازمان میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی و مشکلات عدیده‌اش

محمد علی نجفی، رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی در یک نشست خبری که ۲۲ دی ۹۲ برگزار شد، از ریخت و پاش‌های مالی در زمان ریاست حمید رضا بقایی بر سازمان میراث فرهنگی در دوره احمدی‌نژاد پرده برداشت.

در دولت محمود احمدی‌نژاد و به هنگام حضور حمید رضا بقایی در سازمان میراث فرهنگی، مرکز اسناد این سازمان به شیراز انتقال یافت. در اثر جابجایی و برخی سوءمدیریت‌ها، بسیاری از کتاب‌ها به ویژه کتاب‌های تاریخی ارنست هولستر، عکاس آلمانی‌الاصلی که زمان قاجار در ایران عکاسی می‌کرد، از بین رفتند. همچنین در آن زمان بخشی از کتاب‌های مرکز اسناد سازمان به فروشگاه «شهر کتاب» نیاوران در تهران فروخته شدند. اما به زودی این طرح شکست خورد و مرکز اسناد مجدداً به تهران بازگشت. بدهی دولت به هتل هما در شیراز مربوط به این دوره جابجایی است که کارکنان مرکز اسناد در این هتل سکونت کرده بودند.

خسارت ۱۲۳میلیارد تومانی

مسعود سلطانی‌فر در مراسم تودیع‌اش پرونده هتل هما و یک هتل دیگر در شیراز  را  مختومه اعلام کرد اما از سرنوشت پرونده‌های دیگر چیزی نگفت.

محمد علی نجفی، رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی از یک پرونده ۱۲۳میلیارد تومانی در خارج از ایران هم پرده برداشته بود. او گفته بود: «فردی مدعی شده که برای انجام کاری دو میلیارد تومان هزینه کرده و [از سازمان میراث فرهنگی] طلبکار است. او یک وکیل بسیار معروف و با قدرت نفوذ بالا دارد که در ‌‌نهایت، از دادگاه برای ما حکم ۱۲۳میلیارد تومانی گرفته است.»

این حکم در شرایطی صادر شد که به گفته نجفی مسئولان سازمان میراث فرهنگی در زمان مدیریت اسفندیار رحیم مشایی، در زمان لازم، برای ارائه دفاعیه در دادگاه حضور نیافتند و یک روز پس از موعد ۱۰ روزه تجدیدنظرخواهی به دادگاه مراجعه کردند.

محمد علی نجفی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد را تلویحاً به سهل‌انگاری در پیگیری این پرونده متهم کرده بود.

۱۲۳میلیارد تومان معادل بودجه یک سال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

مسعود سلطانی‌فر در مراسم تودیع‌اش سرنوشت این پرونده را آشکار نکرد. او گفت وضع سازمان میراث فرهنگی بعد از تغییر دولت نابسامان بوده تا آن حد که عده‌ای گمان می‌کردند او حتی شش ماه هم دوام نیاورد.

واگذاری بناهای تاریخی ایران از جمله عمارت مسعودیه هم یکی از چالش‌ها در سازمان میراث فرهنگی است.

در همین زمینه:

میراث فرهنگی در دولت روحانی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.