ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بمباران‌های روسیه در سوریه؛ نوبت ادلب فرا رسید

جنگنده‌های روسیه شهرهای اصلی استان ادلب را که تحت کنترل شورشیان است، بمباران کردند و چندین غیرنظامی را کشتند. ادلب هدف اصلی بعدی ارتش سوریه در جنگ داخلی این کشور دانسته می‌شود.

جنگنده‌های روسیه حمله‌های هوایی خود به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح بشار اسد در استان ادلب را شدت بخشیدند.

جنگنده‌های روسیه بر فراز سوریه

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ساکنان و مخالفان مسلح در حال نبرد با دولت دمشق در ادلب گفته‌اند که روسیه از شنبه ۲۴ دسامبر حملات هوایی خود به این استان تحت کنترل مخالفان را شدت بخشیده‌است. بنابر این گزارش‌ها، دست‌کم هشت حمله هوایی به بنش، جسر الشغور و سراقیب، شهرهای اصلی این استان واقع‌شده در شمال غربی سوریه انجام شده‌است.

این حمله‌ها تنها دو روز پس از تخلیه کامل مخالفان مسلح از شرق حلب صورت می‌گیرد. بر اساس توافقی که بین دولت بشاراسد و حامیان آن با شورشیان به‌دست آمده‌بود، ساکنان الفوعه و کفیرا، روستاهای شیعه‌نشین و حامی دمشق در ادلب به حلب منتقل شدند و اتوبوس‌‌های تخلیه‌کننده مخالفان شرق حلب نیز به سوی ادلب روانه شدند. بخش اعظم استان ادلب در سال ۲۰۱۵ به دست شورشیان افتاد و ضربه بزرگی به دولت بشار اسد وارد آورد.

به ‌همین دلیل، سازمان‌های حقوق بشری و کارشناسان پیش از این نگرانی خود را از تمرکز جنگ بر مناطق تحت کنترل مخالفان در ادلب، تکرار فاجعه حلب و تخریب‌های گسترده ابراز کرده‌بودند. ارتش سوریه نیز تلویحاً اعلام کرده‌است که پس از پیروزی در حلب هدف بعدی خود را حمله به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در ادلب قرار داده‌است.

با این حال، یک کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن به روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس‌ مانیتور» گفت که خستگی سربازان ارتش سوریه و نیز اولویت‌های متحدان کلیدی اسد، یعنی ایران و روسیه در تعیین جبهه بعدی جنگ نقش بازی خواهند کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران شنبه‌شب در تماسی تلفنی به همتای روس خود هشدار داده‌بود که نباید مخالفان با استفاده از فرصت آتش‌بس بتوانند به تجدیدقوا و اشغال مناطق حساس دیگری در سوریه دست بزنند.

حملات هوایی روسیه به شهرهای اصلی ادلب چندین کشته برجای گذاشته است. به گزارش رویترز، اغلب این کشته‌شدگان غیرنظامی بوده‌اند. بخش بزرگ مخالفان در ادلب را گردان‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرای تندرو شکل می‌دهند که تحت ائتلافی به نام «جیش الفتح» در کنار یکدیگر با نیروهای هوادار دمشق می‌جنگند. بسیاری از آنها پیشتر با القاعده در ارتباط بوده‌اند.

یکشنبه ۲۵ دسامبر نیز خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی اعلام کرد که ارتش سوریه پس از پیروزی در حلب سراغ ادلب خواهد رفت. این خبرگزاری به نقل از ایگور کروچنکو، یک متخصص نظامی و عضو شورای عمومی وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که پالمیرا و پس از آن ادلب اهداف بعدی اسد و متحدانش در سوریه خواهند بود. اسپوتنیک خبرگزاری متعلق به دولت مسکو است و برای مخاطبان غیرروس راه‌اندازی شده.

اواسط ماه نوامبر ارتش سوریه با حمایت روسیه و ایران برای فتح مناطق شرقی حلب عملیات گسترده‌ای را آغاز کرد و بالاخره ۱۲ دسامبر مقاومت مخالفان مسلح در این منطقه فروپاشید.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • asdasd

    مردم به در این حکومت به کسی رای ندید فردا شما مسئول هستید و هیچ بد و خوبی بین اینا نیست و نبوده فردا اگه جنگی رخ بده مثل بشار اسد این خامنه ای و رئیس جمهور منتخبتون پای کشورهای دیگر رو برای کشتن ما مردم در این کشور باز میکنن اگه خودشون حریف ما نشدن عبرت بگیرین و تضیفشون کنین و به قانونشون بی احترامی کنید و براشون اهمیتی قائل نشید همه چیز برای ما مردم فقط ما

  • یا

    در یک لینکی خود شما گزارش دادید چههر ادلب را! که نمای اط داعش یوار بود! این بهانه خوبی است که جیش الفتح را تروریستی بدانند و مشورعیت حمله بدان! متاسفانه برخی دولت های غربی خیانت دوباره کردند کردند به سکولاریسم. حمایت وب وجود آوردن گروهک های معارض اسلام گرا در مقبال یک رژیم سکولار! قبلا این کار در افغانستان کردند به بهانه مبارزه با کمونیست ها و اینکه کمونیست ها ملحد هستند و جوابس دین داری است! اما درباره اسد دیگر توجیهی نبود. چهر اسلام گرا کردن گروههای متععد ضد ااسد، ضربه مهلکی به سکولاریسم در منطقه بود. راهبرد غرب اشتابه است. شادی کشورهای منطقه نابود شوند ولی مسئله غرب از بابت تروریسم حل نخواهد شد.

  • یا

    از سال پیش معلوم بود این یک راهبرد نظامی است. من به جرات می گیوم، این نسخه کل همه گروه های معارض است. اگر ترکیه در همکاری با رژیم اسد و روسی- و ایران جدی باشد الان معلوم است بعد جیس الفتح و داعش، نیروهای فدرالی شمال و کردها بعدی هستند. از شروط همکاری ترکیه عدم ایجاد دولت کردی در شمال سوریه است. این شرط کاملا قابل درک از سوی ترکیه است و اگر ترکیه در سرکوب جیش الفتح سکوت یا همراهی کند به احتمال قریب یقین عاقبت کردها معلوم است.