ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مرحله جدید حمله نیروهای دموکراتیک سوریه به رقه

این ائتلاف تحت حمایت آمریکا در مرحله سوم قصد دارد تا محاصره رقه را تکمیل و راه اتصالی آن به استان دیرالزور را مسدود کند. مرحله نخست شمال رقه، و مرحله دوم غرب آن را هدف قرار داد.

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها مرحله جدید حمله به رقه، پایتخت خودخوانده گروه «دولت اسلامی» (داعش) را آغاز کردند.

سربازان ائتلاف نیروهای دموکراتیک در حال بازگرداندن یکی از کشته‌شده‌های خود - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه (اس د اف) شنبه چهارم فوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرحله جدید جنگ علیه داعش را برای بازپس‌گیری رقه آغاز کرده‌است.

این سومین مرحله از عملیات بازپس‌گیری رقه با نام «خشم فرات» است. مرحله نخست شمال رقه، و مرحله دوم غرب آن را هدف قرار داد. مرحله دوم هنوز جریان دارد و نیروهای دموکراتیک سوریه به دنبال بازپس‌گیری سد فرات از داعش هستند. این ائتلاف به رهبری کردها و تحت حمایت آمریکا در مرحله سوم قصد دارد تا محاصره رقه را تکمیل و راه‌های منتهی به آن را در استان دیرالزور مسدود کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه خود نوشتند که حمله دوباره به رقه «با حمایت فزاینده ائتلاف بین‌المللی (به رهبری آمریکا) از طریق تضمین پشتیبانی هوایی در پیشروی نیروهای ما، و یا با کمک تیم‌های رزمی ویژه آنها روی زمین» انجام می‌شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه که مهم‌ترین گروه شبه‌نظامی حاضر در آن را یگان‌های مدافع خلق (ی‌ پ گ)، متعلق به نیروهای کرد شمال سوریه تشکیل می‌دهد، از نوامبر سال گذشته کارزار خود را برای بازپس‌گیری رقه آغاز کرد.

یک فرمانده اس دی اف به رویترز گفت که تا کنون چندین مایل در ناحیه شرقی رقه پیشروی کرده‌اند. هدف اصلی قطع راه ارتباطی رقه با استان دیرالزور است. دیرالزور تقریباً به طور کامل در دستان داعش قرار داد و تا مرزهای عراق ادامه می‌یابد. پنج‌شنبه نیز یکی از فرماندهان کرد به رویترز گفته‌بود که هدف اصلی از آغاز مرحله جدید، تحت کنترل گرفتن بزرگراه بین رقه و دیرالزور است.

صدها سرباز نیروهای ویژه ایالات متحده در حال پشتیبانی از اس دی اف در نبرد رقه هستند. فرانسه نیز در ژوئن گفته بود که نیروهای ویژه این کشور به شورشیان در همان ناحیه مشاوره می‌دهند.

اگرچه اصلی‌ترین نیروی ائتلاف نیروهای دموکراتیک سوریه را کردها تشکیل می‌دهند، اما خبرگزاری «روداو» وابسته به حکومت اقلیم کردستان عراق گزارش کرده که سه هزار نیروی عرب تحت پرچم این ائتلاف به نبرد رقه وارد می‌شوند.

تجدیدنظر ترامپ درباره رقه

هفته گذشته روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش داد که دولت ترامپ طرح‌های دولت اوباما برای بازپس‌گیری رقه را کنار گذاشته‌است.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفته‌بود که ترامپ به دلیل «حفره‌های اطلاعاتی بزرگ» و وجود نداشتن «برنامه جایگزین» در صورت شکست آن و نیز عدم اشاره به شیوه‌های همکاری با ترکیه و روسیه در این مورد، طرح اوباما را کنار گذاشته‌است. بنابر طرح کنارگذاشته‌شده، نبرد رقه می‌توانست تا ماه‌ها به طول بینجامد.

همچنین ترامپ که در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن از نیروهای کرد سوریه در جنگ علیه داعش تمجید کرده‌بود، باید بر سر ارسال مستقیم اسلحه به یگان‌های مدافع خلق(ی پ گ) در عین مخالفت ترکیه تصمیم بگیرد. ترکیه ی پ گ را وابسته به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌داند که از سه دهه پیش با آنکارا مبارزه مسلحانه می‌کند.

با این حال، خبرگزاری روسیه جمعه گزارش داد که نمایندگان نیروهای دموکراتیک سوریه گفته‌اند که دونالد ترامپ وعده ارسال سلاح‌های بیشتر داده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.