ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندان‌های مخفی سیا بازگشایی نمی‌شوند

علی‌رغم دستور اجرایی دونالد ترامپ برای بررسی بازگشایی زندان‌های مخفی سیا، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. سیا و ارتش آمریکا هم در برابر این دستور مقاومت کرده‌اند.

با اینکه دونالد ترامپ در دستوری اجرایی خواستار بررسی بازگشایی زندان‌های مخفی سیا شده بود، چنین چیزی اجرا نخواهد شد.

اثر هنری انتقادی با نام «واتربوردینگ»، حس خفگی مصنوعی در لندن - عکس: AFP

مقام‌های آمریکایی یکشنبه پنجم فوریه به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که علی‌رغم دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای بررسی بازگشایی زندان‌های مخفی سیا، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

دونالد ترامپ در یکی از نخستین دستورهای اجرایی‌اش برای مبارزه با «تروریسم»، فرمان داده بود که بازگشایی زندان‌های مخفی سیا و همچنین امکان استفاده از «روش‌های قدرتمند بازجویی» ــ که اشاره‌ای به استفاده از شکنجه همچون ایجاد حس خفگی مصنوعی در آب است ــ مورد بررسی قرار گیرند.

زندان‌های مخفی آمریکا در کشورهای مختلف به وجود آمدند تا مظنونان به همکاری با گروه‌های «تروریستی» و برخی زندانیان «جنگ علیه ترور» در افغانستان و عراق را نگهداری کنند. در این زندان‌ها در بازجویی متهمان از شکنجه استفاده می‌شد.

با این حال، روزنامه نیویورک‌تایمز شنبه چهارم فوریه گزارش داد که کاخ سفید پیش‌نویس جدیدی از دستور ترامپ تهیه کرده و در آن اشاره‌ای به بازگشایی زندان‌های مخفی نشده‌است. این پیش‌نویس اما کماکان حاوی فرمان او برای توسعه زندان گوآنتانامو است؛ زندانی که باراک اوباما در پی تعطیلی آن بود.

یک مقام ارشد به رویترز گفته که پیش‌نویس اولیه این فرمان صرفاً «پیش‌نویس دوره انتقال بوده و هرگز دولت با جدیت آن را ملاحظه نکرده‌است».

همچنین بر اساس این گزارش، پیش از امضای این دستور اجرایی در ۲۵ ژانویه، درباره متن پیش‌نویس آن نه با جیمز ماتیس، وزیر دفاع مشورتی صورت گرفته بوده، و نه با مایک پومپئو، مدیر سیا.

خبر امضای این دستور به انتقادهای گسترده در هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دامن زد. سیا و ارتش آمریکا در برابر این دستور مقاومت کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.