ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال کشور را ممنوع کردند.

نمایندگان مجلس ایران در مصوبه‌ای بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال کشور را ممنوع کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، سه‌شنبه، ۲۶ بهمن/ ۱۴ فوریه، مجلس ماده‌ای از لایحه برنامه ششم را تصحیح کرد. بر اساس این ماده هرگونه بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع است. دولت در ارتباط با قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، مجاز به تمدید قرارداد نیست.

براساس این لایحه، دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم برنامه به اتمام نمی‌رسد، تعیین خسارت کارشناسی کند و خسارت حاصله را در بودجه سالانه درنظر بگیرد.

همچنین، بهره‌برداری از درختان ریشه‌کن شده، افتاده، خشک سرپا و آفت‌زده غیرقابل احیا تا پیش از تصویب طرح جایگزین و حداکثر تا پایان سال سوم برنامه صرفاً با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.

طبق این لایحه برداشت درختان جنگلی برای طرح‌های عمرانی که از ارزیابی زیست محیطی و شناسه با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برخوردارند، مانعی ندارد.

همچنین بهره‌برداری از درختکاری و جنگل‌کاری‌های دست‌کاشت به ‌منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز خواهد بود.

از سوی دیگر دولت مکلف است برای ارتقای پوشش کامل و مؤثر حفاظت از جنگل‌های کشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییر کاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات، اعتبار جداگانه‌ای در بودجه سالانه اختصاص دهد.

ایران جزو ۵۶ کشوری است که دارای پوشش جنگلی کم در جهان تلقی می‌شود و با توجه به منابع آبی محدود، تبخیر شدید و فرسایش بالای خاک انتظار می‌رود که مدیریت آن از اهمیتی دو چندان برخوردار باشد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.