ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فروشنده» برنده اسکار شد

ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی به عنوان اعتراض به محدودیت‌های سفر به آمریکا در مراسم حضور نداشتند. انوشه انصاری جایزه اصغر فرهادی را دریافت و پیام او را قرائت کرد.

جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی به فیلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادی تعلق گرفت. این دومین باری است که این کارگردان ایرانی اسکار می‌گیرد.

خانم انوشه انصاری در حال دریافت جایزه اسکار به نیابت از اصغر فرهادی
خانم انوشه انصاری در حال دریافت جایزه اسکار به نیابت از اصغر فرهادی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فدریکو فلینی، اینگمار برگمن و ویتوریو دسیکا و اصغر فرهادی پنج سینماگر جهان‌اند که تاکنون بیش از یک بار اسکار بهترین فیلم خارجی را برای آثارشان به دست آورده‌اند.

کارگردان و بازیگران «فروشنده» در مراسم هشتاد و نهمین  اهدای جوایز اسکار که شامگاه ۲۶ فوریه/۹ اسفند برگزار شد، شرکت نداشتند. ترانه علیدوستی، بازیگر نقش اول زن، و اصغر فرهادی اعلام کردند که به دلیل محدودیت‌هایی که برای دادن روادید ورود به آمریکا وضع شده، به آمریکا سفر نمی‌کنند. این حرکت اعتراضی پربازتاب بوده است.

اصغر فرهادی انوشه انصاری و فیروز نادری، دو ایرانی نامدار مقیم آمریکا را به عنوان نماینده خود در مراسم اسکار معرفی کرد. انوشه انصاری جایزه اصغر فرهادی را دریافت و پیام او را خواند:

«متأسفم که امشب با شما نیستم. غیبت من از روی احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگری است که توسط قانون غیرانسانی ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند. دنیا را به دو دسته "ما" و "دشمنان ما" تقسیم کردن، ترس ایجاد می‌کند؛ [این] توجیه فریبکارانه‌ای برای تجاوز و جنگ است. جنگ عامل جلوگیری از دموکراسی و حقوق بشر در کشورهایی است که خودشان قربانی تعرض‌ها هستند. فیلم‌سازان می‌توانند دوربین‌های خود را معطوف کیفیت مشترک انسان‌ها کنند و کلیشه‌های مرتبط به ملیت‌ها و مذاهب را بشکنند. [به این ترتیب] بین ما و دیگران ایجاد همدردی و همدلی می‌کنند. احساس همدلی همدردی که امروز بیش از همیشه به آن نیاز داریم.»

فرهادی اولین جایزه اسکار را در سال ۲۰۱۲ برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرد. «گاردین» در واکنش به اسکار دوم این کارگردان ایرانی نوشت که جایزه دوم او را در دسته نخبگان دواسکاره از جمله فدریکو فلینی و اینگمار برگمن قرار می‌دهد.

«فروشنده» داستان زندگی زن و شوهری به نام رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) را نشان می‌دهد که مجبور می‌شوند به طور موقت در خانه‌ای غیر از منزلشان سکونت کنند. رعنا مورد تعرض قرار می‌گیرد و بحرانی در زندگی زناشویی آن‌ها به وجود می‌آید.

رقبای فیلم اصغر فرهادی در مرحله نهایی اسکار، فیلم‌های «تونی اِردمان» ساخته مارن آده از آلمان (برنده جایزه بهترین فیلم سال اروپا)، «سرزمین مین» ساخته مارتین زاندولیت از دانمارک، «مردی به نام اوو» ساخته هنس هُلم از سوئد و «تانا» به کارگردانی بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا بودند.

«در فضا مرزها دیده نمی‌شود»

انوشه انصاری پس از آغاز مراسم اسکار گفت که شالی را انتخاب کرده که نقشه مشهد از فضاست: «شالی که بر تن دارم عکسی فضایی از مشهد است، به این جهت که زادگاهم مشهد است، دوست داشتم این شال را به نمایندگی از تمام ایران بر تن کنم.»

فیروز نادری هم گفت که به نظرش دلیل اینکه اصغر فرهادی از یک متخصص هوا و فضا و اولین زن ایرانی که به فضا سفرکرده خواسته است که نماینده او در این مراسم باشند این است که اگر از فضا به زمین کسی نگاه کند، مرزی بین کشورها دیده نمی‌شود.

بیشتر توجه رسانه‌های خارجی هم به پیام اصغر فرهادی در اسکار و زمینه سیاسی به چالش کشیدن فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست که سفر ایرانی‌ها و شش کشور دیگر را به آمریکا محدود کرد.

چند دقیقه پس از خواندن پیام فرهادی در مراسم اهدای جوایز اسکار، نام اصغر فرهادی در توئیتر «ترند» جهانی شد - به این مفهوم که تعداد توئیت‌های کاربران در مورد اصغر فرهادی به قدری زیاد بود که نام او به کلمه کلیدی پر طرفدار در آن لحظه شب تبدیل شد.

بسیاری از ستاره‌های سینما و تلوزیون در ایالات متحده آمریکا، ویدئوی خوانده شدن پیام فرهادی توسط انصاری را در صفحه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی بازنشر کردند.

«جامعه آزادی‌های مدنی آمریکا» هم پیام اصغر فرهادی را بازنشر کرد. در هفته‌های اخیر وکلای این سازمان به کمک بسیاری از ایرانی هایی شتافته بودند  که پشت مرزهای آمریکا مانده بودند.

پیش از برگزاری مراسم اسکار شهرداری شهر لندن در بریتانیا از همه شهر دعوت کرده بود که برای تماشای رایگان فیلم «فروشنده» به میدان «ترافالگار» - از میادین تاریخی این شهر – بیایند. صادق خان، شهردار لندن، هم گفته بود که برگزاری این برنامه برای همبستگی با اصغر فرهادی و «تمام انسان هایی است که به خاطر نژادشان مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.»

«فروشنده» در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلم‌نامه‌نویسی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) را به دست آورد. انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هم روز دوشنبه ۱۲ دسامبر / ۲۲ آذر فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را در بین پنج فیلم غیرانگلیسی‌زبان نامزد جایزه هفتادوچهارمین دوره گلدن‌گلوب قرار داد اما موفق نشد جایزه‌ای از گلدن‌گلوب دریافت کند. پیش از آن «انجمن ملی نقد فیلم» در آمریکا «فروشنده» را به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان سال انتخاب کرده بود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم «فروشنده»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آهنگر بی کاوه

    من تا امروز فیلم ندیدم/ راستش یک نسخه دانلودی اش را هفته داشتم/ بعد گرفتن اسکار بالاخره رغبت پیدا کردم ببینم/ وسطهای فیلک زدم جلو از بس حوصله ام سر رفت/ البته من شخصا مدتهاست ازبس مصیب و بیپارگی کشیدم زیاد فیلم های غمناک و به اصطلاح نوآر (سیاه) حال نمی کنم ببینم! فرونشده فیلمی متوسط است/ این بالاترنی ارفقی است که کسی کرد این روزها نان شهرتش می خورد /حدایی از ازسیسمین و چند فیلم دیگرش دیدم/ تازه می فهمم فروش بالای فروشنده بیشتر به خاطر شهترت کاگردان است./ اما اینها نگفتم که مثلا علیه او باشم و طرفدار رژیم استبدادی و ظالم و فاسد ولایی و سپاهی و مزدورانش/ این فیلم ها و جایزه همگی در خدمت تبلیغات نظام استبدادی هستند/ فیلم هایی خنثی در برابر نظام استبدادی که با طرح چند معضل اجتماعی ان خودسانسورانه هیچگاه به ریشه معضلات نمی پردازد. ریشه معضلات اول دین خویی/دین زدگی جامعه ایارن است/ تحقیر روابط جنسی خارج شرع اسلامی! نقض حریم خصوصی/ تحقیر مردهایی که از لدذت جنسی محرومند/ مردهایی که خودم کمابیش رنج تنهای و بی یار و بی همسری کشیده ام/ من با روسپی ها سرو کار داشته ام/ می دانم چگونه تیغ می زنند و میدانم خئودشان هم قربانی اند وقربانی می گیرند ! این فیلم یک درصد از عمق فاجعه محرومیت جنسی/ دردهای مشترک روسپی ها و مشتریانش/ دردهای تنهایی مردهای مجرد را نمی گیود/ من خییل برایم سخت است عمق فاجعه در مخدودیت کلمات بگیوم/ رادیوزمانه سایتی است که خلی مدار می کند ولی می ترسم باز حذف شود کامنتم/ من سالهاست در این سایت درباره فجایع سرکوب جنس یو ازار دگرباشن نوشتم و حتی انتقاد بهم شده/ فروشنده ارزش هیچ جایزه ای ندارد/ چون نه معضلی می شگافد و نه گره باز می کند و نه افشاگری می کند/ نمی دانم اسکار چه قد رارزش هنری دارد/ ولی قطعا ییک از بدترنی اهدایهای سیاسی اش انجام داد!

  • مسعود کریمی زاده

    یکی از افراد ساکن کمپ خارجیان اتریش اعتراف کرده است که پلیس اتریش در مقابل جاسوسی از پناهندگان سیاسی ایرانی اجازه فروش کوکائین را به او داده است کاش یک فیلم از این مطلب ساخته میشد

  • نریمان

    اقدام ترامپ اینقدر غیرمنطقی و نژادپرستانه است که با موجی از مخالفت های جهانی روبرو شده است، قطعاً اقدام ترامپ نمی تواند باعث امنیت مردم آمریکا شود، چون اگر ترامپ می خواست جلوی ورود تروریست ها را بگیرد، در درجه اول باید جلوی شهروندان رژیم سعودی را می گرفت، چون بسیاری از تروریست های تکفیری تابعیت سعودی دارند( حتی کسانی که به برج تجارت جهانی حمله کردند)، وباعث تعجب است که یک مثلاً هموطن از اقدام ترامپ علیه هموطنانش دفاع کنه.

  • تبریک به جمهوری اسلامی

    تبریک به جمهوری اسلامی و ارشاد، خارجه، اطلاعات، ......... و اصغر آقا که با شجاعت بی نظیر به ترامپ گفت که حق ندارد از امنیت و جان شهروندان آمریکا دفاع کند و آمریکا باید بی در و پیکر باشد و هر کس و ناکسی میتواند اگر دلش خواست وارد آمریکا بشود. با این شجاعت بی نظیر سال آینده منتظر فیلم اصغر آقا در باره قتلهای سال ۶۷ و زنجیری، شکنجه ها، اعدامها، دزدیها، اعتیاد، فحشا، بیکاری، فقر، ........ خواهیم بود!

  • ایرانی محبوس

    خوب دیگر جمهوری آدمخواران داعشی افتخاری دیگر را در کارنامه ننگینش ثبت کرد. از این به بعد با وقاحت بیشتری از وجود آزادی و دمکراسی و زندگی نرمال تحت لوای این حکومت نکبتی سخن خواهند گفت.

  • اﻓﺴﺎﻧﻪ

    اﮔﺮ ﻓﻴﻠﻤﺴﺎﺯاﻧﻲ ﻣﺜﻞ ﺑﻴﻀﺎﻳﻲ ,ﺗﻘﻮاﻳﻲ,اﻣﻴﺮ ﻧﺎﺩﺭﻱ,ﻛﺎﺭﮔﺮﺩاﻧﺎﻥ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﺎﻝ ﺑﻴﺶ اﺯ ﺩﻩ ﻫﺎ ﺟﺎﻳﺰﻩ ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ.ﻓﻴﻠﻢ "ﻣﺴﺎﻓﺮاﻥ""ﺑﺎﺷﻮ ﻏﺮ ﻳﺒﻪ ﻛﻮﭼﻚ",ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ ﺷﺎﻫﻜﺎﺭ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ اﻳﺮاﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ,ﻣﺴﺎﻓﺮاﻥ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ اﻭﺝ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺧﺮاﻓﺎﺕ و ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ,ﻭﻟﻲ ﺑﻴﻀﺎﻳﻲ ﻣﺮﮒ و ﺳﻴﺎﻩ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ ﺭا ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﮔﺮﻓﺖ و ﭘﻴﺎﻣﺶ ﺷﺎﺩﻱ ﺑﻮﺩ.ﺩﺭ ﺑﺎﺷﻮ ,ﺑﻴﻀﺎﻳﻲ ﺑﺮاﻱ اﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ,ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺮﺏ و ﺷﻤﺎﻝ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﺭﻭﺑﺮﻭﻱ ﻫﻢ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺩ و ﻧﺸﺎﻥ ﺩاﺩ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺩﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺯﺑﺎﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭا ﻧﻤﻲ ﺩاﻧﻨﺪ,ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭﮔﺮﺩاﻥ اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺷﺎﻥ ﻫﻢ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻴﺪ.اﻣﺎ اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﻴﭻ ﺟﺎﻳﺰﻩ اﻱ ﻫﻢ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﺩ.ﺑﺎﺷﻮ,ﻗﻮﻱ ﺗﺮﻳﻦ ﻓﻴﻠﻢ ﺳﻴﺎﺳﻲ اﻳﺮاﻥ ﺑﻮﺩ.اﻣﺮﻭﺯ اﺳﻜﺎﺭ ﺟﻨﺒﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﭘﻴﺪا ﻛﺮﺩﻩ ,ﺁﻧﻬﻢ ﺳﻴﻠﺴﺖ اﺯ ﻧﻮﻉ ﺩﺭﻭﻍ.

  • ﻣﺤﻤﺪ

    ﺧﺪا ﺭا ﺷﻜﺮ ﻛﻪ ﺧﻤﻴﻨﻲ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻛﺎﺭ و ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺳﻴﺪ ﺗﺎاﻧﻮاﻉ و اﻗﺴﺎﻡ ﺟﺎﻳﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺜﻞ ﻧﻘﻞ و ﻧﺒﺎﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ اﻳﺮاﻥ ﺳﺮاﺯﻳﺮ ﺷﻮﺩ و ﻣﺎ ﻫﻢ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﻢ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻓﻘﺮ و ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪﻣﺎ ﺭا ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﻓﺴﺘﻴﻮاﻝ ﻫﺎﻱ ﻛﻦ,اﻟﻤﺎﻥ و اﺳﻜﺎﺭ ﺣﻖ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ

  • فردوسی کاوه سرا

    یادتان باشد در کامنت های چند هفته قبل، در پی روی کار آمدن ترامپ، تذکر داده شد، از فرصت ترامپ ضد اسلام افراطی، استفاده شود جهت حمایت از لیبرال دمکراسی در ایران/ گفته شد نباید نظام ولایی راحت باشد/ باید این نظام آخوندسالار منزوی شود/ گفته شد نباید تحریم اقتاصدی برگدد/ بلکه تحریم حیثیتی نظام ولایی شود/ اشکالی نداشت سوئدی ها بیند در ایران کارخانه و اشتغال ایجاد کنند ولی لازم نبود ان همه هئت و نخست وزیر بلند شود برود در ایارن و حجاب اجباری بر سر این همه زن غربی کند! با یک وزیر مرد و هیئت اقتصادی هم می شد/ این همه امتیاز سیاسی و رسمیت بخشیدن به نظام استبدادی و ظالم و فاسد و سپاه و اترش و پلیش وطن فرو شایران را نباید در مراسم چون اسکار رسمیت داد. باید این قدر همیت و عرق و شرافت داشته باشد غرب واز سکولاریسم و لیبرال دمکراسی دفاع کند/ تا کی می خواهند به روح سکولاریسم خیانت کنند/ با این مماشات اخر سر بلای اسلام سیاسی تمدن جهان شمول سکولار نابود می کند/ این خط و این نشان/

  • تضمینی

    پیشنهاد برای فیلم سال آینده اصغر فرهادی که جایزه اسکار را تضمین میکند: "من اصغر فرهادی خوش رقصم" و با چند فحش و ناسزا به ترامپ و امپریالیسم، ...... که تضمین تضمینی است.

  • کاوه

    چه قدر دیر ... خوابی یا بیدار؟ عمو یادگار رفتی تو غار؟

  • هالیوود روانی

    باور کنید میدانستم که هالیوود روانی در مخالفت با ترامپ (بخاطر ساختن دیوار بین آمریکا و مکزیک و جلوگیری از ورود مواد مخدر که درهالیوود مشتریان فراوانی دارد و اتحاد نامقدس اسلام و چپ) اصغر فرهادی را پاداش داده که خوش رقص ملایان باز به خوش رقصی خود ادامه دهد .

  • تیشک

    مبارک آقای فرهادی و جامعه هنر ایرانی و همه مردم ایران باشد. امیدوارم هر چه بیشتر شاهد موفقیت های این نخبه های هنرمند کشورم باشیم. و با آرزوی آزادی کیوان کریمی ها از زندان استبداد.