ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمینه‌های تنش میان ایران و ترکیه و چشم‌انداز روابط دو کشور

ایرج ادیب زاده − برای ترکیه روابط با عربستان و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس مهمتر است یا ایران؟ آیا تهران ممکن است برای حفظ رژیم اسد به تیرگی کامل روابط با آنکارا تن دهد؟

تنش میان آنکارا و تهران بالا گرفته است. مقامات ترک حکومت ایران را متهم به به فرستادن پناهجویان به جبهه‌های جنگ در سوریه کرده است. حسن مفتی اوغلو‌سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته است: «قابل درک و پذیرش نیست  کشوری که حتی از به میدان فرستادن پناهجویانی که به کشور آن ها پناه برده اند نیز دریغ نمی کند، دیگران رابه مسئول بودن در ایجاد تنش وبی ثباتی در منطقه متهم کند .»

در پی سخنان وزیر امور خارجه ترکیه در "نشست امنیتی مونیخ" که ایران راعامل ثباتی در منطقه توصیف کرده بود‌، روابط میان دو همسایه بار دیگر به تنش گرایید. وزیر خارجه ایران‌ترکیه را کم حافظه و قدرنشناس توصیف کرد و سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز هشدار داد: « ایران در سیاست هایش در خاورمیانه تجدید نظر کند .»

ایران و ترکیه در سال های دو سیاست ناهمگون را در جنگ سوریه دنبال کرده اند. اختلاف نظر اساسی آنها در مورد نقش و سرنوشت بشار اسد در سوریه همچنان حل نشده باقی مانده است.

گفت‌وگو با سعید محمودی و رسول نفیسی

در مورد روابط ایران و ترکیه درسال‌های اخیر و بنیادهای تنش میان آنها با توجه به مسائل روز با  سعید محمودی، استادحقوق بین الملل و رییس دانشکده حقوق دانشگاه استکهلم، و رسول نفیسی، استاد جامعه شناسی و تحلیلگر سیاسی در واشینگتن گفته‌ کرده‌ایم. با آنان این پرسش‌ها را در میان گذاشته‌ایم:

  • آیا اختلافات ایران و ترکیه را در نهایت می‌توان به شیوه سنتی به عنوان اختلاف دو قدرت شیعه و سنی تعیبر کرد یا اینکه جنس کنونی اختلافات چیز دیگری است؟
  • روسیه در تنش میان تهران و آنکارا چه نقشی دارد؟
  • برای ترکیه روابط با عربستان و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس مهمتر است یا ایران؟
  • آیا تهران ممکن است برای حفظ رژیم اسد به تیرگی کامل روابط با آنکارا تن دهد؟
  • روابط اقتصادی دو کشور برای هر دو طرف بسیار مهم است؟ آیا اقتصاد عاملی خواهد شد که آنان چندان به ستیز گرایش پیدا نکنند؟

بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.