ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت احمد منتظری با تحویل فایل‌های صوتی پدرش به وزارت اطلاعات

حامد منتظری گفته است که وزارت اطلاعات از پدرش خواسته تا فایل‌های صوتی مربوط به آیت‌الله منتظری را تحویل بدهد اما این درخواست با مخالفت احمد منتظری مواجه شده است.

درخواست وزارت اطلاعات از احمد منتظری برای تحویل فایل‌های صوتی مربوط به حسینعلی منتظری، مرجع درگذشته شیعه و قائم مقام روح‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی تا سال ۱۳۶۸، با مخالفت او روبه‌رو شده است.

کاریکاتوری از اسد بیناخواهی در مورد فایل صوتی اعتراض آیت الله منتظری به اعدام‌های ۱۳۶۷ در زندان‌های ایران و لاپوشی مقامات جمهوری اسلامی
کاریکاتوری از اسد بیناخواهی در مورد فایل صوتی اعتراض آیت الله منتظری به اعدام‌های ۱۳۶۷ در زندان‌های ایران و لاپوشی مقامات جمهوری اسلامی

حامد منتظری، پسر احمد منتظری در گفت‌و‌گو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اعلام این خبر گفته است که وزارت اطلاعات از پدرش خواسته تا فایل‌های صوتی مربوط به آیت‌الله منتظری را تحویل این وزارتخانه بدهد اما این درخواست با مخالفت احمد منتظری مواجه شده است.

حامد منتظری:

«وزارت اطلاعات اصرار داشته  فایل‌های دیگر را بیاورید تحویل بدهید و منتشر نکنید، ایشان هم گفته همان‌طور که به آقای شبیری زنجانی هم گفته‌ام فایل‌های دیگر را تا زمانی که لازم نباشد منتشر نمی‌کنیم و فایل‌ها پیش خانواده محفوظ است و تحویل کسی نمی‌دهیم.»

حامد منتظری همچنین با تکذیب امضای هر نوع تعهد‌نامه‌ای از سوی پدرش گفته است که هیچ تعهدی در کار نبوده و پدرش هیچ تعهدی نداده است: «پدرم گفته ما هیچ وقت کاری علیه نظام انجام نداده‌ایم و انتشار فایل قبلی هم علیه نظام نبوده است. گفته تا الان علیه نظام رفتاری نکردیم که بخواهیم چنین تعهدی بدهیم. نظر پدرم این است کارهایی که ما می‌کنیم به نفع نظام است، ممکن است برخی برداشت‌های دیگری داشته باشند. ایشان و مرحوم آیت‌الله منتظری هیچ موقع نگفته‌اند مخالف نظام هستند و مسأله اختلاف سلیقه با برخی مسئولینی‌ست که نمی‌خواهند صدای مخالفی شنیده شود.»

پیشتر دادسرای ویژه روحانیت قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکم قضایی احمد منتظری با دادن تعهد تعلیق شده است.

در این اطلاعیه آمده که احمد منتظری به «یکی از مرجع تقلید» رجوع کرده و ضمن دادن تعهد به این مرجع دینی خواهان وساطت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شده و رهبر جمهوری اسلامی نیز با تعلیق حکم او موافقت کرده است.

دادسرای ویژه روحانیت قم همچنین اعلام کرده که در یکی از بندهای تعهدنامه احمد منتظری، او پذیرفته که علیه «امنیت ملی» اقدامی نخواهد کرد و مسئولیت اعمال و رفتار بیت آیت‌الله منتظری را برعهده گرفته و تعهد داده است که از هر گونه اقدامی که علیه نظام تلقی می‌شود نسبت به اعضای خانواده و اطرافیان به‌طور جدی جلوگیری کند.

در این اطلاعیه همچنین گفته شده که در صورت نقض تعهدات احمد منتظری، ضمن اجرای حکم صادره، «به اتهامات ارتکابی جدید نیز رسیدگی خواهد شد.»

حامد منتظری اما گفته است که در بیانیه گفته‌اند پدرم به آقای شبیری درخواست داده بوده در حالی که اصلاً چنین چیزی واقعیت ندارد و آقای شبیری خود اقدام به پیگیری کرده است.»

حکم قضایی احمد منتظری که چهارشنبه چهارم اسفندماه به‌شکل ناگهانی بازداشت و فردای آن روز به مرخصی آمده بود، به حالت تعلیق در آمده است.

او روز چهارشنبه به صورت شفاهی به دادگاه ویژه روحانیت فراخوانده شده بود و پس از حضور در آنجا بازداشت شده بود.

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله منتظری در فضای مجازی شنبه ۱۴ اسفند اما خبر از لغو حکم احمد منتظری داده بود: «آقای منتظری صبح شنبه با پایان یافتن مدت مرخصی، بر اساس قرار قبلی به دادسرای ویژه روحانیت قم مراجعه کرد، که به او گفته شد حکم مربوطه به حالت تعلیق در آمده است.

در همین زمینه:

فایل صوتی‌ای که احمد منتظری اکنون به خاطر انتشار آن با محکومیتی سنگین روبه‌رو شده است به جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی با چند نفر از مقام‌های عالی‌رتبه قضایی و امنیتی برمی‌گردد که به هیأت مرگ معروف شدند. منتظری در این دیدار می‌گوید که آن‌چه آن‌ها انجام داده‌اند در نظر او بزرگ‌ترین جنایت در جمهوری اسلامی است که از اول انقلاب تا آن زمان انجام شده و در عین حال افراد حاضر را به عنوان مسئولان این اقدام، چهره‌های خوب و متدین دستگاه قضایی می‌داند. منتظری خطاب به حاضران می‌گوید که نام‌شان در آینده و در تاریخ جزو جنایتکاران نوشته خواهد شد و اضافه می‌کند که شاید این استراتژی آن‌ها باشد: «بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و تاریخ ما را محکوم می‎کند به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.» (منتظری خطاب به “هیات مرگ”: شما جنایتکار هستید)

در این جلسه حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین) حضور داشته‌اند.

ابراهیم رئیسی اکنون «دادستان دادگاه ویژه روحانیت» یعنی همان دادگاهی‌ست که فرزند آیت‌الله منتظری را به خاطر انتشار فایل صوتی محکوم کرده ‎است. او همچنین پس از درگذشت عباس واعظ طبسی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی در مشهد منصوب شد و تا پیش از آن هم معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور بود.

مصطفی پورمحمدی نیز یکی دیگر از مخاطبان آیت الله منتظری در این فایل صوتی نیز در حال حاضر وزیر دادگستری در دولت حسن روحانی است.

فایل صوتی صحبت‌های حسینعلی منتظری یک روز بعد از انتشار به درخواست وزارت اطلاعات از سایت آیت‌الله منتظری حذف شد اما احمد منتظری به دلیل انتشار آن به دادگاه ویژه روحانیت قم فراخوانده شد و پس از بازجویی‌های مکرر، به حبس سنگین و خلأ لباس تعلیقی محکوم شد: احمد منتظری به شش سال حبس تعزیری محکوم شد

او اما حکم دادگاه ویژه روحانیت را غیرقانونی خوانده و گفته بود که این حکم به قصد اعمال فشار بر او برای جلوگیری از انتشار دیگر فایل‌های مربوط به آیت‌الله منتظری صادر شده اما در این زمینه اگر وظیفه‌ای احساس کند بدان عمل خواهد کرد:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.