ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۹۶: فقط ۳ درصد از «قراردادهای نفتی» برای بحران خوزستان

رئیس جمهوری اسلامی وعده داده بود که ۳ درصد از درآمد نفت را به مشکلات زیست‌محیطی خوزستان اختصاص دهد. سهم خوزستان اما فقط ۳ درصد از قراردادهای نفتی‌ست.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفته بر اساس مصوبه جدیدی در لایحه بودجه سال ۹۶، سه درصد از کل قراردادهای نفتی برای حل مشکلات زیست محیطی خوزستان هزینه خواهد شد.

اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی ایران و نه قراردادهای نفتی از جمله وعده‌های انتخاباتی روحانی در سفر به خوزستان بود

معاون زیست محیطی دولت یازدهم در پنجمین سمپوزیوم بین المللی ایران ۱۴۰۴ که با محوریت کاهش آلاینده های محیط زیست انجام شده گفت: «این طرح می تواند در مناظق نفت خیز از جمله خوزستان، عسلویه و ماهشهر به منظور رفع معضلات زیست محیطی مؤثر باشد.»

به گفته معصومه ابتکار این طرح هفته پیش به لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ اضافه شد.

اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی ایران به خوزستان از جمله وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری بود که در جریان سفر انتخاباتی خود در خرداد سال۱۳۹۶ به این استان مطرح کرده بود. او بعدتر اما این رقم را کاهش داده و مشروط به نظر متخصصان کرده بود. با این حال آنچه اکنون دولت برای استان خوزستان در نظر گرفته تنها سه درصد از قراردادهای نفتی و نه درآمدهای نفتی است.

با شدت گرفتن بحران‌های زیست محیطی در ایران از جمله خشکسالی، کمبود منابع آب، آلودگی هوا کلان‌شهرها و طوفان‌های ریزگردی، دولت ایران بودجه و اعتبارات بیشتری را برای این بخش در نظر گرفته است.

افزایش ۱۳۳ درصدی اعتبار سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۷۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۶۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ از جمله این اقدامات است. این در حالی است که تا سال ۱۳۹۵ سازمان محیط زیست فقیرترین نهاد در بدنه دولت ایران به شمار می‌رفت.

اختصاص سه درصد از قراردادهای نفتی به استان خوزستان در شرایطی صورت می‌پذیرد که اسفند سال جاری و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۶، ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با کانون‌های داخلی ریزگرد در نظر گرفته شده بود.

در هفته‌های گذشته، دولت حسن روحانی به خاطر کاهش ۱۵ درصدی سهم خوزستان از بودجه سال آینده و عدم تخصیص اعتبار برای مقابله با ریزگردها در سال ۹۶، تحت فشار منتقدان قرار داشت.

علاوه بر این شماری از شهروندان خوزستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد می‌کردند که چرا با وجود آنکه حدود ۷۰ درصد از درآمدهای نفت و گاز ایران از مناطق نفت‌خیز جنوب تأمین می‌شود و این صنایع نقش به سزایی در آلودگی زیست بوم دارند اما هیچ سهمی از این درآمدها برای حل مشکلات زیست محیطی این مناطق اختصاص نمی‌یابد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.