ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مناظره انتخاباتی در هلند، تحت تأثیر بحران دیپلماتیک ترکیه با اروپا

آیا مهاجران جایگاهشان در جامعه میزبان را یافته‌اند؟ راهکار چیست؟ بستن مرزها، اسلام‌ستیزی و خروج از اتحادیه اروپا؟ مارک روته، نخست‌وزیر هلند دست بالا را داشت.

سرانجام مناطره تلویزیونی مارک روته (عضو حزب مردم برای آزادی و دموکراسی و نخست‌وزیر هلند) با خیرت ویلدرس (رهبر حزب آزادی) برگزار شد. این مناظره در پرتو بحران دیپلماتیک بین ترکیه و اتحادیه اروپا و مسأله مهاجران با استقبال خبرگزاری‌های جهانی مواجه شد. مهم‌ترین پرسش این بود: آیا مهاجران جایگاهشان در جامعه هلند را یافته‌اند؟ راهکار چیست؟ بستن مرزها، اسلام‌ستیزی و خروج از اتحادیه اروپا؟ مارک روته، نخست‌وزیر هلند دست بالا را داشت.

مارک روته (نخست‌وزیر هلند) و خرت ویلدرس (رهبر حزب آزادی)

چهارشنبه ۱۵ مارس انتخابات پارلمانی هلند برگزار می‌شود. مهاجران مسلمان در این کشور و بحث اسلام در جوامع اروپایی یکی از موضوعات مهم انتخابات پارلمانی در هلند است.

تخمین زده می‌شود که ۴۰۰ هزار مهاجر ترک‌تبار در هلند زندگی می‌کنند. بحران دیپلماتیک بین ترکیه و هلند که با منع فرود هواپیمای داود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در روتردام آغاز شد و هر دم دامنه آن وسیع‌تر شد، بر مناظره تلویزیونی بین مارک روته و خیرت ویندرس سایه انداخته بود.

خیرت ویلدرس، سیاستمدار پوپولیست و اسلام‌ستیز اعتقاد داشت که بحران دیپلماتیک بین هلند و ترکیه و درگیری بین نیروهای پلیس و هواداران اردوغان در روتردام نشان می‌دهد که چنین است. او از دولت روته خواست که سفیر ترکیه در هلند را از خاک این کشور اخراج کند.

ویلدرس خواهان بسته شدن مرزها و سختگیری نسبت به مهاجران بود، در همان حال روته استدلال می‌آورد که برای مهار کردن بحران پناهجویی می‌بایست با دلایل به وجود آمدن این بحران در جهان مقابله کرد و نه با پناهجویان.

بحران اقتصادی و وضعیت سالمندان در هلند دو موضوع مهم دیگر در این مناظره تلویزیونی بود. ویلدرس در هم‌آوایی با دیگر پوپولیست‌های اروپایی ادعا کرد که دولت هلند از وضع مردم عادی و دشواری‌های معیشتی زندگی آنان بی‌خبر است. مارک روته، نخست وزیر هلند اما این اتهام را نپذیرفت. او در پاسخ گفت: «می‌دانم که به همه اهدافم (برای شکوفایی اقتصادی هلند] نرسیده‌ام، اما بحران اقتصادی را مهار کرده‌ام.»

او هشدار داد که خروج هلند از اتحادیه اروپا به معنای بیکاری یک و نیم میلیون نفر از جمعیت شاغل این کشور است.

حزب آزادی در هلند به رهبری خرت ویلدرس و جبهه ملی در فرانسه به رهبری مارین لوپن بارها در کارزارهای انتخاباتی‌شان خواهان خروج هلند و فرانسه از اتحادیه اروپا شده‌اند.

مارک روته گفت خروج هلند از اتحادیه اروپا به اغتشاش در این کشور می‌انجامد.

مهم‌ترین دلیل پیروزی روته در مناظره با حریف پوپولیست‌اش چگونگی مواجه با اسلام در جوامع اروپایی بود. ویلدرس در برخی کارزارهای انتخاباتی‌اش گفت بود که قرآن را می‌بایست در هلند ممنوع کرد. روته اما نشان داد که این وعده در یک جامعه آزاد تا چه حد غیر عملی‌ست: نمی‌توان به خانه مسلمانان رفت و عقیده و مذهب آنان را ممنوع کرد.

مارک روته، پیش از برگزاری این مناظره تلویزیونی در یک نشست خبری گفته بود اهمیت این دوره از انتخابات پارلمانی هلند در این است که ممکن است نقطه عطفی در اتحادیه اروپا باشد. اگر پوپولیست‌ها شکست بخورند، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در آوریل سال جاری هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.