ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارائه جزئیات بیشتر از بازداشت ۳۲‌مدیر و عضو کانال‌های تلگرام در استان هرمزگان

رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفته است افراد بازداشت‌شده اشخاص را به «انحرافات جنسی» تحریک می‌کرده‌اند و با پروفایل غیر‌واقعی بیش از سه هزار نفر را جذب کرده بودند.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان جزئیات تازه‌ای از دستگیری ۳۲ نفر از مدیران و اعضای کانال‌های تلگرامی در این استان ارائه کرده است. محمدصادق اکبری گفته است این افراد اشخاص دیگر را به «انحرافات جنسی» تحریک می‌کرده‌اند، به «مضامین غیر‌اخلاقی» گرایش داشته‌اند و با ایجاد پروفایل غیر‌واقعی بیش از سه هزار نفر را به «کانال‌های غير‌اخلاقی» جذب کرده بودند.

تلگرام فارسی و دشواری‌هایش

خبر بازداشت این ۳۲ نفر اولین بار در تاریخ ۲۹ دی ۹۵ منتشر شده بود: دستگیری ۳۲ مدیر تلگرام در استان هرمزگان

بر اساس گفته‌های رییس کل دادگستری استان هرمزگان که روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه منعکس شده است، این افراد دست به انتشار «محتویات مستهجن» از قبیل ویدئو و عکس در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام زده‌اند:

«{بازداشت شدگان} بر اساس بندهای "الف" و "ب" فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌ و به دستور مقام قضایی و با عملیات مرکز اطلاعات فضای مجازی نیروی انتظامی استان هرمزگان دستگیر شدند.»

اکبری همچنین گفته است که ٧٨ کانال و گروه با مضامين «غيراخلاقی و ضدفرهنگی» در استان هرمزگان شناسایی شده‌اند که به دنبال آن مدیران این کانال‌ها و گروه‌ها دعوت، احضار یا بازداشت شده‌اند.

محمدصادق اکبری:

«گزارش‌های مردمی نقش مؤثری در شناسایی این افراد متخلف داشته است.»

بازداشت گسترده فعالان فضای مجازی در ایران اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست و بازداشت به دلیل مدیریت کانال‌های تلگرامی نیز در شهرها و استان‌های مختلف ایران سابقه دارد. یک نمونه از این موارد، احضار و بازداشت ده‌ها تن از فعالان شبکه تلگرام در استان کردستان در آبان ماه امسال است.

با توجه به این‌که تلگرام در ایران فیلتر نیست، تندروها در ایران و پلیس فتا و ارتش سایبری نسبت به فعالیت افراد در این شبکه حساسیت‌های بیشتری به خرج می‌دهند و تلاش می‌کنند تا به‌خصوص نحوه فعالیت کانال‌های دارای مخاطب زیاد را به دقت رصد و کنترل کنند.

در همین زمینه

بر همین اساس رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفته است که در راستای اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی استان و به دستور مقام قضایی، کارشناسان مرکز اطلاعات فضای مجازی و پلیس فتا در پوشش اطلاعاتی مشغول تلاش‌ شبانه‌روزی هستند.

اکبری این تلاش‌ها را در راستای متوقف کردن کانال‌ها و گروه‌هایی دانسته است که به نشر اکاذیب، برهم زدن نظم عمومی، ایجاد رعب و وحشت در مردم، اشاعه مضامین ضد‌فرهنگی و تشویش اذهان عمومی مشغولند و به انتشار موارد غیر‌اخلاقی، تبلیغات نامتعارف و غیر‌مجاز در مکان‌های عمومی می‌پردازند.

انتقاد از گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی با وجود مزایای آن، از دیگر نکات مورد اشاره رییس کل دادگستری استان هرمزگان است که معتقد است این شبکه‌ها آسیب‌های فراوانی را ایجاد کرده‌اند:

«متأسفانه افزایش بیش از پیش محتوای ضد اخلاقی و ضد ارزشی که کیان خانواده را هدف قرار داده، از جمله این آسیب‌هاست.»

«کیان خانواده»، «متزلزل شدن ارزش‌های اخلاقی» و «از دست رفتن جایگاه و کرامت زن»، کلیدواژه‌های منتقدان اینترنت آزاد و شبکه‌های اجتماعی در حکومت ایران هستند و صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز در یکی از تازه‌ترین اظهار نظرهای خود، «دشمن» را متهم کرده است که برای از بین بردن کیان خانواده در ایران هزینه‌های هنگفتی کرده و می‌کند.

در همین راستا رییس کل دادگستری استان هرمزگان هم به افرادی که اقدام به ایجاد کانال‌های تلگرامی با محتوای «غیراخلاقی» کنند هشدار داده است که «دستگاه قضایی هرگز اجازه نخواهد داد عده‌ای سودجو با اقدامات مخرب، مجرمانه و هنجارشکنانه، امنیت عموم مردم و کاربران فضای مجازی را به خطر بیندازند.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.