ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری یک مقام بانکی ترکیه در آمریکا به اتهام پول‌شویی برای ایران

دادستان فدرال آمریکا، مدیر بازداشت شده را متهم کرده که با استفاده از نفوذ خود در نظام بانکی ترکیه، تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران را دور زده است.

یک مقام ارشد بانکی ترکیه در آمریکا به اتهام همکاری با رضا ضراب تاجر ایرانی-ترکیه‌ای و دور زدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران دستگیر شد.

محمد (محمت) هاکان آتیلا

روز سه شنبه ۲۸ مارس/ ۷ فروردین محمد (محمت) هاکان آتیلا از مدیران اجرایی «بانک خلق ترکیه» (ترکیه هالک بانکیسی) هنگام ورود به فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک دستگیر شد. به گزارش «رویترز»، دادستان فدرال آمریکا این مدیر بانکی را متهم کرده که از نفوذ خود در سیستم بانکی کشور ترکیه استفاده کرده و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران را دور زده است.

آتیلا متهم شده که با همدستی رضا ضراب، صدها میلیون دلار معاملات غیرقانونی از طریق بانک‌های ایالات متحده و ترکیه و به نفع نهادهای تحریم شده جمهوری اسلامی انجام داده است.

متن کیفرخواست می‌گوید که آتیلا در فاصله سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۵ با ضراب همکاری می‌کرده و از طریق بانکی در ترکیه به نفع برخی از نهادهای تحریم شده در ایران و در نقض قانون تحریم اقتصادی ایران پولشویی می‌کرده است.

تیم حقوقی دادستانی می‌گویند انتقال ارز و طلا به‌گونه‌ای صورت گرفته که با ثبت شرکت‌های پوششی، بانک ترکیه‌ای در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار نگیرد. به این صورت که شرکت‌های پوششی و بانک ترکیه‌ای برای فریب نظام بانکی ایالات متحده آمریکا، فاکتورهای جعلی ایجاد می‌کرده و وانمود می‌کرده انتقال پول پرداختی معاملات، مربوط به مواد غذایی است و به این ترتیب شامل قانون تحریم اقتصادی ایران نمی‌شود.

دادستان فدرال جون کیم در بیانیه‌ای با اشاره با روش جعل فاکتور و صورتحساب توسط تیم ضراب و آتیلا گفت: «تحریم‌های منعقد شده توسط ایالات متحده درخواست یا پیشنهاد نیستند، قانون‌اند.»

مطابق قوانین ایالات متحده آمریکا ارتکاب فساد و تقلب بانکی می‌تواند مشمول ۳۰ سال زندان شود. نقض قانون تحریم‌ها علیه ایران هم مجازات حداکثر ۲۰ سال زندان دارد.

محمد هاکان آتیلا، ۴۷ ساله و شهروند ترکیه است. او پس از دستگیری در فرودگاه به دادگاه منتقل شد و مقابل قاضی جیمز فرانسیس تفهیم اتهام شد. او برای انجام برخی مذاکرات اقتصادی به آمریکا آمده بوده و هنوز مشخص نیست که آیا آتیلا با سپردن وثیقه آزاد شده یا در زندان فدرال باقی خواهد ماند. همچنین مشخص نیست که آیا ‌مانند رضا ضراب وکیل خواهد گرفت یا نه.

ضراب تاکنون حدود ۲۰ نفر از وکلای نخبه نیویورکی را استخدام کرده که از او دفاع کنند – از جمله رودی جولیانی شهردار سابق این شهر و از نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا.

در روزی که آتیلا دستگیر شد دادستان فدرال جون کیم به حضور رودی جولیانی و مایکل موکیزی دادستان سابق ایالات متحده آمریکا در تیم مشاوران حقوقی ضراب معترض شد. قاضی ریچارد برمن، رئیس دادگاهی که اتهام‌های ضراب را بررسی می‌کند پیش‌تر در جسله ۴ آوریل دادگاه از وکلای مدافع ضراب خواسته بود توضیح بدهند که نقش جولیانی و موکیزی در تیم حقوقی چه خواهد بود.

مقام‌های ترکیه‌ای فعلاً به «رویترز» گفته‌اند که از دستگیری محمد هاکان آتیلا بی‌خبر هستند. اما رجب طیب اردوغان، ریاست جمهوری ترکیه پس از دستگیری ماه مارس ۲۰۱۶ ضراب در آمریکا با جو بایدن، معاون بارک اوباما تماس گرفته بود و دستگیری را با انگیزه‌های سیاسی مرتبط دانسته بود.

رضا ضراب در سال ۲۰۱۳ هم به اتهام فساد مالی در ترکیه دستگیر شد. در دستگیری سال ۲۰۱۳ ضراب متهم شده بود که به مقامات ترکیه و مدیران ارشد بانکی رشوه داده است.

در پرونده سال ۲۰۱۳ در ترکیه هم نام بانک خلق ترکیه مطرح بود و رئیس این بانک هم دستگیر شد. اما پس از مدتی هم رئیس بانک خلق ترکیه و هم رضا ضراب با مداخله شخص اردوغان آزاد شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.