ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش شماری از غیرنظامیان را به بهانه فرار از موصل کشته‌است

رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته تنها ظرف دو روز داعش ۱۴۰ تن را کشته. این گروه در بخش قدیمی شهر غیرنظامیان را در حال فرار به دام می‌اندازد و پس از ضبط اموال، آنها را به قتل می‌رساند.

پیکارجویان مسلح گروه داعش ده‌ها تن را در روزهای اخیر به جرم تلاش برای فرار از موصل کشته‌اند.

آوارگان جنگ موصل در یک پناهگاه سازمان ملل - عکس: AFP

به گزارش «رویترز»، شاهدان عینی به این خبرگزاری گفته‌اند که اعضای گروه دولت اسلامی(داعش) غیرنظامیان که قصد گریختن از موصل را دارند به قتل می‌رساند و اجساد آنها را برای ایجاد هراس در دیگران، از تیرهای چراغ برق آویزان می‌کند.

آشنای خانوادگی یکی از کشته‌شدگان به رویترز توضیح داد که جسد آشنای او همراه با جسد سه مرد دیگر دو روز است که از تیرهای چراغ‌برق در محله تنک در غرب موصل آویزان است. آنها قادر به پایین‌آوردن اجساد نبودند.

نیروهای عراقی توانستند در ژانویه سال جاری داعش را از کل منطقه شرقی موصل بیرون برانند و شرق دومین شهر بزرگ عراق را از خلافت خودخوانده دولت اسلامی بازپس بگیرند.

آنها در ۱۹ فوریه حمله به غرب رود دجله را برای بازپس‌گرفتن آن از داعش آغاز کردند. ارتش عراق نیمی از غرب موصل را نیز بازپس گرفت و به قسمت قدیمی موصل وارد شد؛ جایی که خیابان‌ها و کوچه‌ها بسیار باریک است و هدف‌گیری دقیق هوایی بسیار دشوار.

ارتش عراق یک بار پیش از این در نخستین روزهای فروردین‌ماه عملیات موصل را به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان متوقف کرد.

نیروهای عراقی اکنون به حوالی مسجد جامع النوری رسیده‌اند که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش سال ۲۰۱۴ و در اولین و آخرین خطبه‌های عمومی خود خبر از تشکیل خلافت خودخوانده «دولت اسلامی» داد. اما پیشروی آنها بسیار کند شده‌. علاوه بر وجود غیرنظامیان، مقاومت سرسختانه اعضای داعش دیگر دلیل پیشروی کند نیروهای عراقی بوده‌است.

شدت‌گرفتن کشتار غیرنظامیان به دست داعش

تمام مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل اکنون به محاصره نیروهای عراقی درآمده است. در همین حال، این گروه کشتار غیرنظامیان را سرعت بخشیده.

شورای امنیت منطقه خودمختار کردستان عراق گفت که داعش تنها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته اخیر ۱۴۰ تن را کشته است.

بر اساس گفته‌های یک شاهد عینی از محله فاروق به رویترز، اعضای داعش در شهر قدیم بیش از ۴۰ غیرنظامی را هنگام فرار از منطقه تحت کنترل آنها به دام انداختند و کشتند.

یک شاهد دیگر از محله شهوان نیز به رویترز گفته که خانواده‌ای شش‌نفره، از جمله یک پیرزن به دلیلی مشابه به دست داعش کشته شده‌اند.

همچنین یک زن فرارکرده از غرب موصل تعریف کرده که او و شوهرش از یک قدمی مرگ گریخته‌اند. او توضیح می‌دهد که «سربازان داعش موقع فرار ما را گرفتند و کیف‌هایمان را وارسی کردند. دنبال پول و طلا و اشیای قیمتی بودند. ما هم از فرصت استفاده کردیم و هنگام غفلت آنها، در تاریکی شب از بین خانه‌ها به سرعت گریختیم.»

سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی تخمین می‌زنند که هنوز ۶۰۰ هزار غیرنظامی در مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل زندگی می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.