ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتمین کمیسیون برجام: وفاداری یا خیانت ایران به روح توافق هسته‌ای

تروریسم و حقوق بشر هم با توافق هسته‌ای درآمیخته. کمیسیون مشترک اجرای برجام در سطح معاونان وزیران امورخارجه ایران و کشورهای ۱+۵ در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود.

هفتمین کمیسیون مشترک اجرای برجام پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۵ آوریل در هتل کوبورگ وین در سطح معاونان وزیران امورخارجه ایران و کشورهای ۱+۵ برگزار می‌شود.ملموس‌ترین موضوع این نشست گفت‌وگو درباره خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان است که با مخالفت بریتانیا مواجه شده. پایبندی ایران به «روح برجام»، تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به دلیل سیاست‌های مداخله‌جویانه‌اش در خاورمیانه از دیگر موضوعاتی‌ست که در این نشست مطرح می‌شود.

هفتمین کمیسیون برجام: وفاداری یا خیانت ایران به روح توافق هسته‌ای

از طرف غربی، هلگا اشمیت (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)  و از طرف ایرانی هم عباس عراقچی (معاون وزیر خارجه ایران) ریاست هیأت‌های دو طرف را در این نشست به عهده دارند.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، هر سه ماه یک‌بار می‌بایست چنین کمیسیونی برای بررسی روند اجرای برجام، مشکلات و موانع پیش روی اجرای آن برگزار شود. هفتمین کمیسیون، نخستین کمیسیونی‌ست که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار می‌شود. همچنین این کمیسیون مصادف شده با انتخابات ریاست جمهوری ایران. دولت روحانی برجام را مهم‌ترین دستاوردش می‌داند، مخالفان دولت اما می‌گویند آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است.

ریکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، یک هفته پیش از برگزاری هفتمین کمیسیون مشترک اجرای برجام در نامه‌ای به پال رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان این کشور گفت که ایران تا ۱۸ آوریل ۲۰۱۷  به تعهداتش در برجام عمل کرده است. با این حال او ابراز نگرانی کرده و گفته بود که «نقش ایران به عنوان یک کشور حامی تروریسم» همچنان مطرح است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم پنجشنبه ۲۰ آوریل در یک کنفرانس خبری از برجام انتقاد کرده و گفته بود که ایران به «روح توافق» وفادار نبوده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این نشست خبری از «برجام» به عنوان «یک معامله افتضاح» یاد کرده و گفته بود: «ما داریم [برجام] را دقیق برسی می‌کنیم و در آینده‌ای نه چندان دور حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه داریم.»

ترامپ اما برنامه دقیقی برای مقابله با برجام ارائه نداد. رئیس‌جمهوری آمریکا از ایران خواسته است که به روح توافق هسته‌ای وفادار باشد.

گفت‌وگو در زمینه چند و چون «وفاداری ایران به روح توافق هسته‌ای» یکی از موضوعات گفت‌وگو در‌ هفتمین کمیسیون مشترک اجرای برجام در هتل کوبورگ وین است - و روح توافق هسته‌ای هم با دو موضوع گره خورده: تروریسم و حقوق بشر.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اما می‌گوید برجام به موضوعات هسته‌ای محدود است و نباید سایر موضوعات مانند دخالت ایران در سوریه و یمن و همینطور برنامه موشکی ایران را در این توافق‌نامه دخالت داد.

وزیر خارجه ایران در توئیتی نوشته است: «برجام آمریکا را ملزم به اجرای موفق آن از جمله با اظهارات علنی و پرهیز از اثرگزاری منفی در تجارت عادی ایران می‌کند.»

بازبینی برجام هم از نظر ایران به منزله تخلف آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای‌ست. ظریف از آمریکا خواسته است «از هرگونه بیان عمومی که برجام را زیر سؤال ببرد» خودداری کند.

در چنین فضایی پرتنش و پرابهام، در هفتمین  کمیسیون مشترک اجرای برجام، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و موانع پیش روی آن، موضوعات هسته‌ای از جمله بررسی جزئیات امضای قرارداد بازطراحی راکتور اراک، خرید ۹۵۰ تن اورانیوم از قزاقستان و خرید دیگر کالاها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.