ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ ابتکار به قالیباف؛ دفاع از اقدامات دولت در خوزستان

انتقاد قالیباف از بی‌توجهی دولت به خوزستان در مناظره انتخاباتی، با واکنش معصومه ابتکار مواجه شد. بحران ریزگردها در خوزستان یکی از چالش‌های اصلی دولت در ماه‌های گذشته بوده.

معصومه ابتکار ضمن پاسخ به انتقاد محمدباقر قالیباف در مناظره تلویزیونی از بی‌توجهی دولت به خوزستان، اعلام کرد در دو سال گذشته تعداد روزها و ساعت‌هایی که گرد و غبار شدید وجود داشت کاهش یافته است.

اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی ایران به خوزستان از جمله شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود

هرچند رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرده که ۷۰ درصد گرد و غبار ایران منشأهای خارجی دارد و از عراق، عربستان و مرز سوریه و اردن وارد می‌شود. اما افزود در این زمینه نیز سرانجام بعد از سه سال و نیم پیگیری، ایران برای حل بحران ریزگردها با عراق به تفاهم رسیده‌ است.

بنابر اعلام معصومه ابتکار: «عراق موافقت کرد که ایران یک مزرعه آموزشی ۲۰۰ هکتاری برای کاشت نهال و آموزش روش‌های فنی مقابله با گرد و غبار در این کشور راه‌اندازی کند تا یک مرکز منطقه‌ای برای آموزش و توان‌افزایی در موضوع گرد و غبار ایجاد شود و آخرین مرحله توافقات با کشور عراق انجام شده است.»

ابتکار دوشنبه ۴ اردیبهشت نیز گفته بود در مذاکرات ایران و عراق «محدوده کانون ریزگردها و مجریان طرح» مشخص شده‌ است.

استان خوزستان ایران در مرز عراق بیش از ۱۳ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است. طی سال‌های گذشته مسئولان اعلام می‌کردند که بخش اعظم این طوفان شن از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و اردن بر می‌خیزد. با این حال در یک سال اخیر برخی کارشناسان و مسئولان بر این نظر بوده‌اند که گرد و غبارهای خوزستان ریشه در کانون‌های داخلی گرد و غبار دارد و ناشی از انتقال ‌آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان است.

در طی ماه‌های گذشته، با شدت گرفتن طوفان‌های گرد و غبار در خوزستان، دولت ایران بارها مورد انتقاد مخالفانش قرار گرفت و چندین تجمع اعتراضی در اهواز برپا شد.

اکنون در جریان نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز محمدباقر قالیباف شهردار تهران و یکی از نامزدهای این دوره از بی‌توجهی دولت یازدهم در زمینه بحران ریزگردها در خوزستان انتقاد کرد.

اما شنبه ۹ اردیبهشت معصومه ابتکار در پاسخ با اظهارات شهردار تهران به دفاع از عملکرد دولت پرداخت: «ادعای آقای قالیباف اصلا درست نیست. اقدامات ویژه‌ای برای استان خوزستان انجام شده است. بنزین و گازوئیل یورو۴ در اهواز، خرمشهر و آبادان توزیع می‌شود همچنین در این دوره نیروگاه رامین گازسوز شد علاوه بر آن فاز دوم طرح آماج بزودی در یازدهمین سفرم به خوزستان به بهره‌برداری می‌رسد.»

معاون رئیس جمهوری ایران می‌گوید آمار ۱۰ ساله نشان می‌دهد در دو سال گذشته تعداد روزها و ساعت‌هایی که گرد و غبار شدید وجود داشت کاهش یافته.

علاوه بر این، معصومه ابتکار تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای «مقابله با ریزگردها» در کمیته مالی و اقتصادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد را از دیگر دستاوردها دولت برشمرد. ایران در سال ۱۳۹۶ میزبانی نخستین نشست بین‌المللی مقابله با ریزگردها را بر عهده خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست احیای بخشی از تالاب هورالعظیم و درختکاری در کانون‌های ریزگرد را هم از فعالیت‌های دولت حسن روحانی دانست.

اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی ایران به خوزستان از جمله شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود که  در خرداد سال ۱۳۹۲ به این استان وعده داده شده بود. او بعدتر این رقم را کاهش داد و مشروط به نظر متخصصان کرد اما در پایان چهارمین سال ریاست‌جمهوری او تنها سه درصد از قراردادهای نفتی و نه درآمدهای نفتی نصیب خوزستان شده است.

در همین زمینه

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میثم

    ابتکار از کسانی هست که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته بود الان چی شده نه به ان شوری ه شور نه به این بی نمکی