ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آیا نام ابراهیم رئیسی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد؟

کانال اعتدال گزارش داده که تولیت آستان قدس به خاطر نقض حقوق بشر اجازه سفر به کشورهای اروپایی را ندارد. پایگاه خبری رئیسی تکذیب کرده. مبنای گزارش طرفداران روحانی چیست؟

کانال اعتدال (کانال رسمی «حزب اعتدال و توسعه» ، حزب طرفدار حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران) یادآوری کرده: به دلیل آنکه نام ابراهیم رئیسی در فهرست تحریم‌های حقوق بشر اتحادیه اروپا قرار دارد، تولیت آستان قدس رضوی و یکی از دو نامزد اصول‌گرایان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، حق سفر به کشورهای اروپایی را ندارد.

نام ابراهیم رئیسی در کنار نام ۸۰ مقام ایرانی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا در در ۹ اسفند ۱۹۸۹ به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان

پایگاه خبری ابراهیم رئیسی در واکنش به این خبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است:

«نام حجت‌الاسلام رئیسی در هیچ یک از لیست‌های تحریم اتحادیه اروپا و دیگر مجامع نیست، مدعیان این خبر کذب هیچ سند و مدرکی دال بر این ادعا ارائه ندادند. نام ایشان صرفاً در یک پیش‌نویس در اتحادیه اروپا قید شده بود که به تصویب نرسید.»

در ۹ اسفند ۱۳۸۹ تحریم بیش از ۸۰ مقام ایرانی به اتهام نقض حقوق شهروندان ایرانی و سرکوب تظاهرات گسترده در اعتراض به انتخابات سال ۱۳۸۸ در دستور کار اتحادیه اروپا قرار گرفت.

در آن زمان روزنامه کیهان، چاپ تهران گزارش داده بود که حسن فیروزآبادی (رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح) محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه پاسداران) حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی (نماینده ولی فقیه در سپاه) یدالله جوانی (رئیس وقت اداره سیاسی سپاه) عبدالله عراقی (جانشین وقت فرمانده نیروی زمینی سپاه) حسین همدانی (فرمانده وقت سپاه تهران که بعدها در سوریه کشته شد) اسماعیل احمدی‌مقدم (فرمانده وقت نیروی انتظامی) احمدرضا رادان، جانشین وقت فرمانده نیروی انتظامی)، حیدر مصلحی (وزیر وقت اطلاعات)، مرتضی بختیاری (وزیر دادگستری در دولت احمدی‌نژاد)، مرتضی تمدن (استاندار وقت تهران) و سرانجام: ابراهیم رئیسی که در آن زمان معاون اول رئیس قوه قضائیه بود در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

در سال ۱۳۸۹ کمپین بین المللی حقوق بشر نیز در گزارش مستقلی از ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از کسانی که در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارند نام برده بود.

برخی رسانه‌های «جبهه پایداری»: رئیسی تحریم نشده. یک دروغ انتخاباتی‌ست

همچنین در گزارش جداگانه‌ای که کیهان در دوشنبه  ۹ اسفند ۸۹ منتشر کرد، اعلام شده بود که محمدتقی مصباح یزدی، احمد خاتمی و محمد یزدی نیز در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار دارند.

این نخستین بار نیست که ابراهیم رئیسی تلاش می‌کند از گذشته خونبارش فاصله بگیرد و در نقش یک «سیاستمدار ربانی» که ظاهراً برخی عناصر «دلواپس» در «جبهه پایداری» برای او در نظر گرفته‌اند فروبرود.

برخی رسانه‌های داخلی ۶ اردیبهشت گزارش داده بودند که در سفر ابراهیم یزدی به یزد سعید مرتضوی هم او را همراهی می‌کرده است. در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، در مسجد بزرگ روضه محمدیه یزد، سعید مرتضوی هنگام سخنرانی ابراهیم رئیسی حضور دارد. رئیسی اما با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آشنایی و معاشرت او با سعید مرتضوی «شایعه‌سازی کانال‌ها و شبکه‌های معلوم‌الحال» است.

سعید مرتضوی از همکاران ابراهیم رئیسی در دستگاه قوه قضائیه بود. اتحادیه اروپا او را به دلیل نقشی که در سرکوب حقوق شهروندان ایرانی ایفا کرده، از ورود به کشورهای اتحادیه اروپا منع کرده است. توقیف فله‌ای نشریات اصلاح‌طلب، دستگیری و محاکمه گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی، احتمال مشارکت در قتل زهرا کاظمی، عکاس ایرانی – کانادایی فقط بخشی از کارنامه سعید مرتضوی در قوه قضائیه ایران است.

پایگاه خبری ابراهیم رئیسی با این‌حال جانب احتیاط را از دست نداده و در اطلاعیه‌ای که در تکذیب قرار داشتن نام او در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا به خاطر نقض حقوق بشر منتشر کرده، نوشته است که تحریم اشخاص حقیقی به تضعیف نهادهای قضایی در ایران می‌انجامد:

«تحریم اشخاص حقیقی از سوی سازمان ملل متحد یا دولت‌های عضو این سازمان، نوعی اعمال ضمانت اجرای بین‌المللی علیه اشخاص حقیقی است که مستقیماً از سوی این نهادهای سیاسی اعمال می‌شود. این سازوکار می‌تواند به معنای تضعیف جایگاه نهادهای قضایی باشد.»

در گزارش کیهان در سال ۱۳۸۹ نام این اشخاص هم در کنار نام ابراهیم رئیسی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا ذکر شده بود:

حسین الله‌کرم، حسین طائب، علی فضلی، عباس کارگرجاوید (نیروی بسیجی که گفته می‌شد ندا آقاسلطان را در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۹ به قتل رسانده)، صادق لاریجانی (رئیس قوه قضائیه) مصطفی محمدنجار، صادق محصولی، کامران دانشجو، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای و عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران.

موضع سیاسی و منش و جهان‌بینی این کاندیداهای نظام برای انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیشتر بخوانید، در صفحه ویژه انتخابات

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    - کجای شوی فیلتر استصوابی که اجازه نظارت بر مراحل مختلف را به گروههای مردمی نمیدهند انتخابات مینامند که هرچی بخواهند از صندوقها در میاورند؟ - انتخابات ؟ ۹۲ مهندسی تر از ۸۸ بود: امام جمعه موقت تهران بعداز انتخاب ۹۲ فرمودند: "دشمن" قصد داشته "موفقیت نسبی سال ۸۸" خود را دوباره تکرار کند، اما "برگزاری یک انتخابات محکم و برنامه‌ریزی شده ! و عالی توسط دست اندرکاران انتخابات" !! جلوی این کار را گرفته و "یک تودهنی به دشمنان نظام و القای تقلب در انتخابات ۸۸ بود." او خطاب به معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ و رهبرانشان گفته "هنوز فرصت باقی است، به دامن رهبری رئوف ملت و نظام برگردید! - آمار انتخابات اعتدال - اين آمار غير طبيعي بنظر نميايد ؟ استانی : گلستان - از 1,056,000 واجد شرايط فقط 118,000 نفر رای نداده اند!. مازندران- از 2,068,843 واجد شرايط فقط 199,134 نفر رای نداده اند. ! اين آمار فقط 10-11 % رای ندادن غير متعارف نيست ؟! حتی در کشورهای پیشرفته بین ۳۰ تا ۴۵ درصد در انتخابات شرکت نمیکنند. - تعداد راي روحاني در شهرهای مرزی سنی نشین ! درصد بالای ۷۰ درصد طبیعی است ؟ : شهرستان سرباز: ۸۶.۲۵% ! معادل ۵۳۷۰۲ رای خاش: ۸۴.۰۴% ! معادل ۵۶۱۳۸ رای ! ماکو:۷۵.۵۰% معادل ۳۵۲۶۹ رای پیرانشهر: ۷۸.۹۶% ! معادل ۳۷۶۰۴ رای پاوه: ۷۵.۴۸% ! معادل ۲۰۶۶۹ رای مریوان: ۷۳.۱۷% ! معادل ۴۲۸۴۷ رای تایباد: ۶۶.۳۷% ! معادل ۳۰۶۲۵ رای!

  • naseem

    شوی فیلتر استصوابی شورای خفقان رهبری = انتخابات آزاد؟!!