ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به شعرخوانی یک مداح علیه روحانی در مراسم عید فطر

در ادامه حملات تند علیه روحانی در روز قدس، این‌بار از تریبون نماز عید فطر علیه او شعرخوانی شد. طرفداران دولت آن را غیرقابل قبول خواندند اما اصولگرایان از آن استقبال کردند.

شعرخوانی توسط یک مداح در نماز عید فطر جنجال تازه‌ای در چارچوب حملات اخیر به حسن روحانی برانگیخت. مدافعان دولت آن را توهین‌آمیز خواندند، اصولگرایان اما از آن استقبال کردند و به تبعیت از سخنان رهبر جمهوری اسلامی این شعرخوانی را «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی تمیز» دانستند.

میثم مطیعی، مداح نماز عید فطر در مصلی تهران

شعرخوانی این مداح روز دوشنبه ۵ تیر در مصلی تهران اجرا شد و در آن افزون بر هشدار به «صف اول‌نشینان»، علیه نزدیکی به غرب، تحریم‌ها و سند ۲۰۳۰ یونسکو نیز مطالبی عنوان شد.

گروهی از اصلاح‌طلبان و موافقان دولت، از جمله محمدرضا عارف، آذر منصوری، مصطفی تاج‌زاده، مصطفی معین و شهیندخت مولاوردی این شعرخوانی را «توهین» و «فحاشی» به رئیس جمهوری خوانده و از دادن تریبون رسمی به این‌گونه افراد انتقاد کردند.

تاج‌زاده نوشت: «هتاکان به رئیس‌جمهور عضو ستاد انتخاباتی کدام جناح‌اند؟ چرا جلیلی، رئیسی و قالیباف اقدام شرم‌آور فحاشان را صریح و قاطع محکوم نمی‌کنند؟»

آذر منصوری نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «این دیگر خودسرى نیست، از تریبونى مقدس چشم درچشم مردم، تقابل مستقیم با ٢۴ میلیون رأى و جمهوریت نظام می‌خواهند روحانى را خسته و عصبانى کنند.»

سایت‌ها و افراد نزدیک به اصولگرایان اما از این شعرخوانی استقبال کردند. وحید یامین‌پور، از مجریان اصولگرا در صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به سخنان روز عید فطر علی خامنه‌ای در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ «شعر میثم مطیعی با شعارهای روز قدس یک تفاوت بزرگ داشت و آن این‌که تمیز بود، آتش به اختیار یعنی کار تمیز هر چند مدعیان پوچ‌اندیش همیشه طلبکارند.»

در روز قدس شعارهایی علیه حسن روحانی و چند تن از مسئولان دولتی و طرفدار دولت سر داده شد و روحانی با ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهوری ایران که توسط آیت‌الله خمینی و مجلس برکنار شد مقایسه شد.

در پی رویدادهای روز قدس، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که تا پیش از این از ولایتمداران خودسر خواسته بود هرگاه اخلالی دیدند، به فرمان «آتش به اختیار» عمل کنند، یعنی به هر شکل که تشخیص دادند عمل کنند، در روز عید فطر از نظر خود برگشت و خودسران را به تن دادن به قانون دعوت کرد و گفت: «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است» و «به اختیار به معنای بی‌قانونی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.»

میثم مطیعی، مداحی که در مراسم عید فطر شعرخوانی کرده بود در پایان شعرخوانی خود اعلام کرد که اگر اشعارش نقادانه بوده، سعی شده بود که محترمانه باشد.

محمدباقر پیشنمازی، رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران نیز درباره حواشی شعرخوانی در نماز عیدفطر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت گفت: «ما همانطور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم و بنابراین پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم.»

او افزود از تریبون مراسم عید فطر «همه نیروهای داخل نظام» استفاده می‌کنند، «حال ممکن است برخی‌ها از آنچه که شخصی از این تریبون‌ها مطرح می‌کند، ناراحت شوند و برخی هم ناراحت نشوند.»

حجت‌الاسلام رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه هم موضوعاتی از این دست را به این شورا بی‌ارتباط دانست و ستاد برگزاری نماز جمعه تهران را پاسخگو خواند.

در همین حال، محمدمهدی سیار یکی از سرایندگان متن شعرخوانی عید فطر در یادداشتی که در سایت مشرق‌نیوز منتشرشده هرگونه توهین به روحانی در این شعر را رد کرد و گفت تلاش او و مداح «همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دل‎های مردم  خطاب به مسئولان دولت و قوه قضائیه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمین‌خواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به "صف اول‌نشینان" داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد.»

او گفت مداح حتی بخشی از شعر را که به سند ۲۰۳۰ یونسکو مربوط می‌شد به دلیل «احتیاط و روحیه فراجناحی» خود و این‌که از این بیت ممکن است جسارتی به رئیس جمهوری برداشت شود، حذف کرده است.

حسن روحانی خود در سخنان روز عید فطر از همه خواسته بود تا رقابت‌ها را کنار بگذارند و و حدت را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیرحسین

    تهدید نظامی غرب فقط تنش میاورد نه قدرت.زیرا قدرت نظامی خیلی کمتر از غرب است.