ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: غزه غیر قابل زندگی است

گزارش سازمان ملل درباره شاخص‌های کیفیت زندگی در نوار غزه یک دهه بعد از به قدرت رسیدن حماس منتشر شده. بی‌ثباتی در غزه، امنیت اسرائیل را هم به خطر می‌اندازد.

سازمان ملل متحد می‌گوید یک دهه بعد از به قدرت رسیدن حماس در نوار غزه، این منطقه از فلسطین با بیش از دو میلیون نفر جمعیت، به لحاظ درآمد سرانه ملی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، برق‌رسانی و تأمین آب آشامیدنی نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه این شاخص‌ها نزول کرده، چنانکه غزه اکنون قابل سکونت نیست.

سازمان ملل: غزه غیر قابل زندگی است

گزارش سازمان ملل درباره شرایط زندگی در غزه در دهمین سال به قدرت رسیدن جنبش مقاومت اسلامی یا «حماس» در غزه منتشر شده است.

تا قبل از تابستان ۲۰۰۵ غزه در اشغال نظامی اسرائیل بود. بعد از عقب‌نشینی قوای نظامی اسرائیل از غزه، حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ اکثریت کرسی‌های پارلمان فلسطین را به دست آورد. اسماعیل هنیه، عضو ارشد حماس به نخست‌وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین رسید، اما به دلیل اختلافاتش با محمود عباس به زودی از این سمت برکنار شد. در پی این واقعه، حماس در سال ۲۰۰۷، نیروهای دولت خودگردان را از این منطقه اخراج کرد و کنترل غزه را به دست گرفت.

رابرت پیپر، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل به غزه به خبرگزاری رویترز گفته است همه شاخص‌هایی که کیفیت زندگی را تعیین می‌کنند در نوار غزه رو به نقصان گذاشته‌اند. شاخص‌هایی مانند تأمین انرژی، تأمین آب آشامیدنی، وضع بهداشت و درمان و تأمین غذا.

از وقتی که حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به دست گرفته، دولت اسرائیل گذرگاه‌های اسرائبل با غزه را مسدود کرده و این منطقه را تحت محاصره قرار داده است. نوار غزه از جنوب غربی با مصر هم‌مرز است. اسرائیل در سال‌های گذشته تلاش کرده همکاری مصر را برای مسدود کردن این راه را هم جلب کند. همزمان اختلافات دامنه‌دار حماس با تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری زندگی روزانه ساکنان غزه را مختل کرده است. بحران تأمین سوخت برای تنها نیروگاه غزه فقط جلوه‌ای از این بحران است.

پیش‌بینی می‌شود که جمعیت غزه در سه سال آینده به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. افزایش جمعیت به بحران کیفیت زندگی در غزه دامن می‌‌زند.

رابرت یپپر در گفت‌وگو با رویترز با انتقاد از جنگ قدرت بین حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین گفته است که فقط ساکنان غزه که «هیچ تهدیدی برای هیچکس» نیستند در این بحران صدمه می‌بینند:

«پیام اصلی گزارش سازمان ملل [دباره افت کیفیت شاخص‌های زندگی در غزه] این است که اختلافات باید خاتمه پیدا کند.از طرف‌های مناقشه، یکی باید به نفع مردم خود را کنار بکشد تا تغییری ایجاد شود.»

به گفته پیپر در حال حاضر ساکنان غزه فقط دو ساعت در روز برق دارند. آمار بیکاری جوانان در غزه ۶۰ درصد گزارش شده است.

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل به غزه پیشنهاد داده که سهم ماهیگیری برای ساکنان غزه از ۶ مایل دریایی به ۲۰ مایل دریایی افزایش پیدا کند، ورود کالا به ویژه ورود پمپ‌های آب، چوب، فولاد و کابل‌های برق و وسایل الکتریکی به غزه آزاد شود. او می‌گوید ورود این کالاها به هیچ‌وجه امنیت اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد.

به گفته رابرت پیپر ارتقای کیفیت زندگی در غزه به ثبات می‌انجامد و ثبات در غزه به امنیت اسرائیل کمک می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.