ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ و وزیر خارجه‌اش بر سر برجام اختلاف دارند

تیلرسون مایل است از توافق هسته‌ای برای اعمال فشار به ایران استفاده کند با این امید که «ایران همسایه خوبی» شود، ترامپ اما همچنان اصرار دارد برجام را فسخ کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اذعان کرد که او و دونالد ترامپ بر سر برجام باهم اختلاف دارند؛ تیلرسون مایل است به همراه متحدان آمریکا از برجام برای فشار به ایران استفاده کند و ترامپ مایل است قرارداد هسته‌ای با ایران را فسخ کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا: اختلاف نظر با رئیس جمهور آمریکا بر سر برجام

تیلرسون در نشست خبری وزارت امور خارجه که عصر سه‌شنبه اول اوت/۱۰ مرداد برگزار شد به خبرنگاران گفت که با رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، بر سر برخورد و همچنین نحوه استفاده از قرارداد هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند: «من و او در مورد چیزهایی مانند "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) و اینکه چگونه می‌شود از آن استفاده کرد اختلاف نظر داریم.»

تیلرسون گفت که به نظر او واشنگن می‌تواند «برجام را پاره کند و راهش را بکشد و برود» و یا از قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ استفاده بیشتری کند و به ایران فشار بیاورد که «همسایه خوبی باشد.»

دونالد ترامپ تاکنون دو بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است – کاری که ریاست جمهوری آمریکا بنا به متن قرار دولت باراک اوباما با کنگره در مورد برجام لازم است هر ۹۰ روز یک بار انجام دهد.

اما در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۷ منابع خبری اعلام کردند که ترامپ مایل نیست که پایبندی ایران به برجام را بار دیگر تأیید کند. «نیویورک تایمز» در این تاریخ نوشت که رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از امضای پایبندی ایران نزدیک به یک ساعت با تیلرسون مشاجره کرده است.

نوبت بعدی تأیید پایبندی ایران به برجام در ماه اکتبر است. ترامپ در ماه ژوئیه به «وال استریت ژورنال» گفت که او پیش‌بینی می‌کند که در نوبت بعدی پایبندی ایران را تأیید نکند. او همچنین اضافه کرد که ترجیح می‌داده که که این کار را ماه‌ها پیش انجام دهد.

تیلرسون اما معتقد است که قرارداد برجام بالقوه می‌تواند به‌کار بیاید: «راه‌های وجود دارد که بتوانیم از توافقنامه برجام به‌منظور پیشبرد سیاست‌هایمان و ارتباط با ایران استفاده کنیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر به اهمیت متحدان آمریکا اشاره کرد و گفت که بیشترین فشاری که می‌توان به ایران وارد کرد با همراهی متحدان آمریکاست: «بیشترین فشاری که می‌توانیم به ایران وارد کنیم تا رفتارش را تغییر دهد، فشار جمعی است.»

در سایه اختلاف‌های ترامپ و تیلرسون، «فارن پالسی» گزارش داده که ترامپ اکنون یک تیم ویژه را مأمور کرده تا راه‌های خروج از قرارداد برجام را بررسی و به او گزارش دهند. این تیم زیر دستور مستقیم ترامپ کار خود را آغاز کرده‌اند و به وزارت خارجه تیلرسون گزارش نمی‌دهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهری

    ﺩﻭﻟﺖ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺍﮔﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻫﻢ ﺑﻤﺒﺎﺭﺍﻥ ﺍﺗﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﻧﻘﺾ ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﺧﻮﺏ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺩﺭﺱ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺷﺖ