ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش حضور نظامی ترکیه در ادلب؛ ی‌پ‌گ هشدار داد

مواضع ارتش ترکیه تا مواضع نیروهای کرد در کانتون عفرین چندکیلومتر بیشتر فاصله ندارند. دمشق نیز خواستار خروج نیروهای ترکیه از ادلب شده است.

ارتش ترکیه نیروهای خود را در شمال غربی سوریه افزایش داده است. ترکیه چند روز پیش کاروان نظامی‌اش را پس از هماهنگی با شاخه سابق القاعده در سوریه به داخل مرزهای این کشور فرستاد. دولت سوریه در دمشق نسبت به این موضوع اعتراض جدی کرده است و کردها هشدار داده‌اند که نزدیک‌ترشدن ارتش ترکیه به عفرین را تحمل نخواهند کرد.

ورود ارتش ترکیه به سوریه

ابراهیم الادلبی، یکی از مشاوران نظامی ارتش آزاد سوریه یکشنبه ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر، به خبرگزاری «رویترز» گفت که «حدود ۲۰۰ سرباز ترکیه هم‌اکنون در منطقه‌ای بین ناحیه تحت کنترل کردها و ناحیه تحت کنترل گروه‌های اپوزیسیون مستقر شده‌اند.»

کاروانی از سربازان ترکیه پنج‌شنبه از گذرگاه مرزی باب الهوی به استان ادلب سوریه وارد شدند. منابع نزدیک به مخالفان سوری گفته اند که دست‌کم چهار کاروان نظامی شامل خودروهای زره‌پوش و تجهیزات نظامی سنگین در مناطق مختلفی از استان ادلب مستقر شدند. همچنین شنبه کاروان دیگری شامل خودروهای زره‌پوش در سوی دیگر مرز ادلب در خاک ترکیه استقرار یافته‌است.

شاهدان محلی به رویترز خبر داده اند که بولدوزرهای ترکیه تمام‌وقت در حال حفر سنگر و ساختن استحکامات و پست‌های دیدبانی هستند.

ادلب در دست گروه‌های مسلح مختلفی است که علیه ارتش سوریه و گاه علیه یکدیگر می‌جنگند. ایران و روسیه و ترکیه به توافقی سه‌جانبه برای برقراری منطقه «کاهش تنش» در ادلب دست یافته‌اند.

ترکیه به موجب این توافق از چندی پیش نیروهای خود را در مرز این کشور با ادلب مستقر کرده است. بخشی از گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در ادلب از سوی آنکارا حمایت می‌شوند؛ گروه‌هایی که آنکارا آنها را «میانه‌رو» می‌خواند.

هدف آنکارا از عملیات نظامی در ادلب محاصره کانتون عفرین و نیز کاستن از شدت حملات هوایی روسیه به مخالفان در این استان است.

کانتون عفرین یکی از مناطق خودمختار کردها در شمال استان ادلب است که از کانتون‌های دیگر تحت کنترل کردها جدا افتاده است. به گزارش رویترز، مواضع ارتش ترکیه تا مواضع نیروهای کرد در شهر «جندیرس» چندکیلومتر بیشتر فاصله ندارند.

هماهنگی با تحریر شام

مردادماه امسال «جبهه تحریر الشام» که پیش‌تر با نام «جبهه النصره»، زیرشاخه القاعده در سوریه شناخته می‌شد، کنترل بیشتر نقاط استان ادلب در شمال غرب سوریه را از چنگ رقیب «میانه‌روتر»، گروه «احرار شام» خارج کرد.

شورشیان تحت حمایت ترکیه از خاک این کشور به ادلب وارد می‌شوند

احرار الشام، یکی از گروه‌های اسلام‌گرای مخالف دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است که در سال ۲۰۱۱ با حمایت ترکیه و عربستان سعودی آغاز به فعالیت کرد و از متحدان ارتش آزاد سوریه به حساب می‌آید.

با این حال منابع نزدیک به ارتش آزاد سوریه می‌گویند که ترکیه هفته‌ها پیش از آغاز این عملیات در حال هماهنگی و مذاکره با جبهه تحریر الشام بوده‌است. ورود ترکیه به ادلب بدون هیچ تنش و درگیری رخ داده است.

به گفته این منابع، هدف ترکیه نفوذ هر چه بیشتر به عمق استان ادلب است. همزمان جهادی‌های تحریر شام نیز طی چند مرحله به سوی جنوب ادلب عقب‌نشینی می‌کنند.

به گفته ابراهیم الادلبی، «ترک‌ها طبق توافق در ۴۰ کیلومتری داخل ادلب موضع می‌گیرند.»

اعتراض دمشق، هشدار کردها

نیروهای کرد وعده داده‌اند که در برابر هر گونه تهاجم احتمالی نیروهای ترکیه ایستادگی کنند. متحدان عرب آنها در ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه» نیز هشدار داده‌اند که در برابر هرگونه حمله نظامی ترکیه مقابله خواهند کرد.

به گزارش فرات‌نیوز، وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک)، یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) به آنکارا و نیروهای تحت حمایت او هشدار داده که بیش از این به کانتون عفرین نزدیک نشوند. یگان‌های مدافع خلق یک پهپاد ترکی را دو روز پیش در ادلب سرنگون کرده بودند.

کردها بر این باورند که هدف نهایی ترکیه مسدودکردن راه‌های ارتباطی عفرین است و آنکارا را به ادامه دشمنی با کردها و هم‌پیمانی با به گفته آنها «تروریست‌ها» متهم می‌کنند.

ترکیه پ ک ک را یک گروه تروریستی می‌داند و کردهای شمال سوریه را وابسته به پ ک ک می‌شمارد.

همزمان دولت دمشق نیز به ترکیه به دلیل ورود نظامیانش به استان ادلب هشدار داد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، وزارت خارجه این کشور عصر شنبه در بیانیه‌ای تند ورود ارتش ترکیه به استان ادلب را «نقض آشکار حاکمیت ملی» سوریه خواند.

دمشق از آنکارا خواست تا نیروهای خود را بیرون ببرد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.