ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه عرب: در برابر ایران دست روی دست نمی‌گذاریم

پیام اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب به ایران صریح بود: پادشاهی سعودی احساس خطر می‌کند. شورای امنیت می‌بایست برنامه موشکی ایران را به بحث بگذارد.

وزیران خارجه عربستان سعودی و کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان اجلاس فوق‌العاده‌شان که یکشنبه ۱۹ نوامبر/ ۲۸ آبان در قاهره برگزار شد، اعلام کردند که کشورهای عضو اتحادیه عرب در برابر نفوذ و مداخله ایران در خاورمیانه دست روی دست نمی‌گذارند. احمد ابوالعیط، دبیر کل اتحادیه عرب از شورای امنیت سازمان ملل خواست مانع از «نابودی خاورمیانه» توسط ایران شود. نزار الخیر، معاون وزیر خارجه عراق از سوی این کشور در نشست اتحادیه عرب شرکت کرده بود.

۱۹ نوامبر، قاهره: اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب

شنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر، سامانه دفاع موشکی عربستان سعودی یک موشک بالستیک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را که از یمن به سوی ریاض شلیک شده بود، دفع کرد. حوثی‌ها یک روز بعد از بمباران یک هتل و بازار مجاور آن در شمال یمن توسط جنگنده‌های شکاری ائتلاف سعودی، با پرتاب موشک به ریاض در صدد پاسخگویی برآمده بودند. عربستان سعودی، ایران را متهم کرده است که موشک‌های بالستیک در اختیار انصارالله یمن  قرار داده و امنیت عربستان سعودی را به مخاطره انداخته است. اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب برای اعلام همبستگی کشورهای عضو اتحادیه با عربستان سعودی برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی در اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب در قاهره گفت:

«پادشاهی سعودی دست روی دست نمی‌گذارد و بی‌هیچ تأملی اگر لازم باشد از دفاع از خودش کوتاهی نمی‌کند. اتحادیه لازم است در مورد رفتار "غیرسازشکارانه" در مواجهه با ایران تصمیم بگیرد. نرمش در برابر ایران هیچ پایتخت عربی را از موشک‌های بالیستیک ایران در امان نخواهد گذشت. امروز موظفیم موضعی جدی و صادقانه در مواجهه با این سیاست‌های خصمانه اتخاذ کنیم تا بتوانیم از امنیت خود محافظت کنیم.»

احمد ابوالعیط، دبیر کل اتحادیه عرب هم در سخنانی گفت:

«ایران مانند دشنه‌ای است که از پشت بر کشورهای عربی خلیج [فارس] به ویژه عربستان سعودی فرود آمده باشد. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به آنها بگوییم، موشک شما که به سوی پادشاهی سعودی پرتاب شد دقیقاً پیامی برای خرابکاری، فتنه، نفرت‌افکنی و دشمنی آشکار با پادشاهی سعودی و همه کشورهای عربی است. ما بر همبستگی و حمایت کامل از کشور، دولت و ملت سعودی تاکید می‌کنیم و از هر اقدامی که پادشاهی سعودی در برابر تهدیدهای ایران انجام دهد پشتیبانی می‌کنیم.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران همزمان با برگزاری اجلاس اتحادیه عرب، در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره روند مذاکرات صلح سوریه در آنتالیا شرکت کرده بود. ظریف در پایان این نشست با انتقاد از ریاض گفت:

«متاسفانه کشورهایی مثل رژیم عربستان بیشتر به دنبال تفرقه و اختلاف‌افکنی هستند و به همین دلیل، نتیجه‌ای جز اختلاف نمی‌بینند. در صورتی که اگر روششان را عوض کنند، آنها هم می‌توانند به جای جنگ‌افروزی، در صلح منطقه شریک باشند.»

همزمان با حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض، سعد حریری رهبر حزب المستقبل لبنان هم بعد از دیدار و گفت‌وگو با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل در اعتراض به دخالت حزب‌الله لبنان در امور دولت از نخست وزیری لبنان استعفا داده است. رهبر حزب المسقبل هم که شنبه گذشته از ریاض وارد پاریس شده، بعد از دیدار و گفت‌وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که دوشنبه ۲۰ نوامبر/۲۹ آبان به قاهره سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    این عادل الجبیر ادمو یاد سحابه پیغمبر میاندازه.

  • جبار

    متنقرم از افرادی که در هر بحثی شروع به فحاشی به نژادهای دیگر میکنند. الحق و الانصاف در سالهای اخیر این حکومتایران بوده که به عربها فشار آورده و بسیاری از اونها رو در فقر و فلاکت فرو برده. من به عنوان یک ایرانی از عربهای سوریه، لبنان و عراق عذر میخوام و این جسارت رو دارم که اعتراف کنم که ایران حکومت یمن رو از بین برد و کشور عرب یمن رو با خاک یکسان کرد.