ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● پرونده ویژه

۲۵ نوامبر: به خشونت علیه زنان بگو نه!

پرونده زمانه به مناسبت ۲۵ نوامبر: مجموعه‌ای‌ از مطالب درباره شکل‌های مختلف خشونت علیه زنان در ایران و جهان.

کمپین «جهان را نارنجی کنید»، از روز ۲۵ نوامبر، روز مبارزه با خشونت علیه زنان آغاز می‌شود و تا ۱۰ دسامبر روز حقوق بشر ادامه دارد.

اما شاید یک یادآوری ضروری باشد: روز ۲۵ نوامبر سال ۱۹۶۰ سه خواهر به نام‌های پاتریا، ماریا و آنتونیا میرابال در راه مبارزه با حکومت دیکتاتوری رافائل توروخیو در جمهوری دومینیکن کشته شدند.

فعالان حقوق زن از سال ۱۹۸۱ روز ۲۵ نوامبر را برای گرامی‌داشت این زنان برای آزادی و مبارزه با خشونت برگزیدند.

از سال ۱۹۹۹ سازمان ملل این روز را به عنوان روز جهانی منع خشونت علیه زنان معرفی کرده است.

با اینکه سال‌هاست چنین روزی در تقویم جهانی وجود دارد اما مبارزه با خشونت علیه زنان همچنان در بسیاری از نقاط جهان اولویت نیست و هنوز باید برای گسترش آن تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد و هنوز لازم است تکرار کنیم که وقتی از خشونت علیه زنان حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

پرونده زمانه به مناسبت ۲۵ نوامبر، مجموعه‌ای‌است از مطالبی درباره شکل‌های مختلف خشونت علیه زنان در ایران و جهان.

ماه منیر رحیمی- دردهایی بسیار می‌کشیم که نمی‌دانیم آن‌ها را خشونت بدانیم یا نه؟ و در چه دسته‌ای بگنجانیمشان؟ دردهای مکتوم و نامکتوبی که نه عمر یک زن و زنان سال‌ها را، بلکه تاریخ‌نامه‌های مکتوب قرن‌ها سلحشوری یک ملت را مثل خوره، خورده و می‌خورد؛ خشونت‌هایی نه پیدا و نه ناپیدا! بیاییم هریک، تکه‌ای از آن‌ها را بکاویم و بگوییم «نه به خشونت».

نسیم روشنایی- سراغ چند فعال حقوق زنان رفتیم تا ببینم تجربه خشونت در زندگی آنها چطور بوده است.

معین خزائلی- نسیم ۳۴ ساله است: «۳۰ سالم بود که اتفاق افتاد.» اشکش جاری می شود و در ادامه می گوید: «راست می‌گویند ۳۰ سالگی زمان مهمی است.» او قربانی یک «تجاوز آشنا» در خانه خودش توسط دوست و همکارش است.

س. اقبال- با تجربه‌ای ۴۰ ساله اکنون بر کسی از شهروندان ایرانی پوشیده نیست که همراه با خشونت و آزاری که در جامعه‌ علیه زنان اعمال می‌گردد، رفتار ناصواب و غیرانسانی حکومت را هم می‌توان دید. با این همه آنانی که خشونت دولتی را در جامعه‌ ایران نهادینه کرده‌اند اینک ادعای مبارزه با آن را تبلیغ می‌کنند تا ضمن رفتاری دوگانه و متضاد مدافع حقوق زنان شناخته گردند.

نعیمه دوستدار- مهران مدیری کمدین ایرانی در برنامه تلویزیونی دورهمی، مردانی را که حق طلاق به همسرشان داده‌اند، «جوگیر» نامیده و مسخره کرد. این برخورد او با انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

آزارگرها خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه را در ابتدای یک رابطه نشان نمی‌دهند. در واقع آنها با شور و عشق زیادی وارد رابطه می‌شوند؛ آنها رابطه را با سرودن شعر، هدیه‌های عالی، دعوت به رستوران‌های خوب، نگرانی درباره سلامتی و مراقبتی که هیچ کس دیگری قبل از این نداشته است شروع می‌کنند.

فرهنگ‌ها مختلف‌اند، اما مسائل یکسانند، به ویژه وقتی پای تبعیض‌هایی در میان باشد که ریشه تاریخی طولانی‌ای دارند، از همه مهمتر تبعیض در مورد زنان. این مقاله ناظر بر وضعیت زنان در برزیل است، اما ما هم به خوبی آن را درک می‌کنیم.

یک پروژه عکاسی در هند سر و صدای زیادی راه انداخته؛ چون یک پرسش مهم را مطرح کرده‌است: چرا زنان کمتر از گاوها حق دارند؟

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، قانون جنجالی جرم زدایی از برخی اشکال خشونت خانگی را امضا کرد. منتقدان می‌گویند تصویب این قانون پیامی خطا به جامعه‌ای می‌فرستد که در آن بر اساس برخی آمارها هر ۴۰ دقیقه یک زن بر اثر خشونت خانگی می‌میرد.

گزارشی از صدها زن و دگرباش جنسی که در استانبول علیه خشونت جنسیتی و پوشش اجباری دست به تظاهرات زدند.

از پرونده‌‌‌‌‌‌‌های پیشین مربوط به موضوع "زن"

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.