ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق فتح و حماس درباره برگزاری انتخابات در فلسطین تا پایان سال ۲۰۱۸

گروه‌های فلسطینی از جمله دو گروه رقیب فتح و حماس در قاهره به توافق‌های مهمی دست یافتند: احیای سازمان آزادیبخش فلسطین، رفاه غزه و برگزاری انتخابات آزاد.

گروه‌های فلسطینی، از جمله دو گروه رقیب فتح و حماس در پایان اجلاس دو روزه قاهره با برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تا پایان سال ۲۰۱۸ به توافق رسیدند.  برگزاری انتخابات پارلمانی یکی از موضوعات اجلاسی بود که بعد از دو روز، شامگاه چهارشنبه ۲۲ نوامبر در قاهره به پایان رسید. رفاه ساکنان غزه و احیای سازمان آزادیبخش فلسطین از دیگر موضوعات این اجلاس بود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از دیدار و گفت‌وگو با ملک عبدالله پادشاه اردن، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ (عکس: آرشیو)

حماس و فتح در اکتبر سال جاری بعد از مذاکراتی که در قاهره با یکدیگر انجام دادند، به درگیری‌های سالیان خود پایان دادند. حماس با انحلال کمیته اداره امور غزه، حکمرانی در این منطقه را رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کرد.

عزام الاحمد، از مقامات بلندپایه فتح درباره واگذاری نوار غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین، به خبرگزاری رویترز گفته است:

«ما در اجلاس قاهره اصرار داشتیم که حماس می‌بایست تا اول دسامبر سال جاری به همه تعهداتش عمل کند و غزه را به طور کامل به تشکیلات خودگردان تحویل دهد. در ماه دسامبر یک بار دیگر در این زمینه به حماس گفت‌وگو می‌‌کنیم.»

سازمان ملل متحد در تابستان سال جاری اعلام کرده بود یک دهه بعد از به قدرت رسیدن حماس در نوار غزه، این منطقه از فلسطین با بیش از دو میلیون نفر جمعیت، به لحاظ درآمد سرانه ملی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، برق‌رسانی و تأمین آب آشامیدنی نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه این شاخص‌ها نزول کرده، چنانکه غزه اکنون قابل سکونت نیست.

در بیانیه پایانی اجلاس گروه‌های فلسطینی در قاهره بر لزوم پایان دادن به مشکلات ساکنان غزه در عرصه‌های معیشتی، بهداشتی و آموزشی از جمله حل مشکلات برق، آب و بازسازی این منطقه و تلاش برای رفع موانع موجود در گذرگاه‌ها به منظور فراهم شدن زمینه تردد آزادانه تأکید شده است. گروه‌های فلسطینی اعلام کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌بایست به مسئولیت‌هایش در قبال مردم غزه عمل کند.

در بیانیه‌ای که در پایان دومین اجلاس قاهره منتشر شده، گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس توافق کردند که انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تا سال ۲۰۱۸ و بر اساس توافق سال ۲۰۱۱ در پرونده امنیتی نوار غزه برگزار شود. این بیانیه اختیار انتخاب زمان برگزاری انتخابات را به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کرده که باید پس از رایزنی با گروه‌ها و نهادهای ملی و سیاسی در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

گزوه‌های فلسطینی همچنین بر اهمیت وحدت ملی و ضرورت بازسازی هر چه سریع‌تر  سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) بر اساس توافقنامه سال ۲۰۰۵ قاهره تأکید کردند و از کمیته احیا و اصلاح ساختار ساف خواستند برای این منظور تشکیل جلسه دهد اما زمان این جلسه را مشخص نکردند.

اوایل ماه گذشته رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بر اساس یکی از مصوبات کنگره دستور داد دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن تعطیل شود.

این بیانیه همچنین بر حاکمیت قانون و حفظ امنیت فلسطینیان و ساکنان آن طبق توافق سال ۲۰۱۱ و اجرای فوری قوانین طبق توافق اخیر آشتی ملی در قاهره تأکید کرده است.

گروه‌های شرکت‌کننده در نشست قاهره از کشورهای عربی و اسلامی و نهادهای آنها خواستند که با حمایت از مردم فلسطین به تعهدات مالی خود بر اساس مصوبات کنفرانس بازسازی غزه در ۲۰۱۴ پایبند باشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.