ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۱۰ هزار کودک ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در ایران به مدرسه نمی‌روند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفته است ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در مدارس ابتدایی و متوسطه حضور دارند اما سه درصد از دانش‌آموزان اصلا در مدرسه حضور ندارند.

سه درصد از دانش‌آموزان ایرانی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در مدرسه‌ها حضور پیدا نمی‌کنند.

عکس از آرشیو

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر گفته است ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ در مدارس ابتدایی و متوسطه حضور دارند اما سه درصد از دانش‌آموزان اصلا در مدرسه حضور ندارند.

به گفته علی زرافشان، این سه درصد که تقریبا جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را در کل کشور تشکیل می‌دهند، عمدتا در استان‌هایی زندگی می‌کنند که دسترسی به آموزش در آنها کمتر فراهم است.

به عنوان مثال، ۱۶۹ هزار کودک در سیستان‌ و‌ بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، درباره وضعیت ترک تحصیل در دوره‌های اول و دوم متوسطه از قول زرافشان نوشته است: «در حال حاضر خوشبختانه پوشش واقعی دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه ۹۴ درصد است. پوشش واقعی یعنی تعداد دانش‌آموزانی که در دوره اول متوسطه تحصیل می‌کنند و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال هستند. یعنی بر این اساس شش درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۴ سال در دوره تحصیلی خودشان نیستند. از این شش درصد، سه درصد در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند. یعنی کسانی هستند که تاخیر در ورود داشتند، ترک تحصیل کرده بودند یا .... لذا در مدرسه هستند اما در دوره خودشان حضور ندارند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره عوامل ترک تحصیل و عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه گفته است: «ما امکان دسترسی به آموزش را برای همه بچه‌ها فراهم کرده‌ایم؛ چه در مدارس عادی روزانه، چه در مدارس شبانه‌روزی و چه در روستامرکزی و روش‌های دیگر. بعضی مواقع به دلیل مصالح اقتصادی که دانش‌آموزان کمک‌حال خانواده‌هایشان هستند، مسائل فرهنگی، ازدواج به خصوص برای دختران و ...، بعضی دانش‌آموزان از حضور در مدرسه محروم می‌شوند. منتها ما بر مبنای کاری که چند سال است انجام می‌دهیم، هر ساله یک گزارش تطبیقی از سامانه ثبت احوال و سامانه سناد (سامانه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان) می‌گیریم و به این صورت مشخص می‌شود چه تعداد دانش‌آموز پارسال در مدارس بودند و امسال نیستند. ما پیگیری اسمی می‌کنیم و به در خانه‌شان می‌رویم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.»

ادامه پیگیری حضور یا عدم حضور یک دانش‌آموز در مدرسه (ترک تحصیل) به این شکل انجام می‌شود که اگر اسامی در سامانه سناد نباشد اما در سامانه ثبت احوال باشد، باید پیگیری و مشخص شود که آیا فرد در ایران و در قید حیات هست یا نه: «چون کسانی که از ایران خارج می‌شوند در سامانه ما ثبت نمی‌شوند مگر اینکه در مدارس خارج از کشورمان ثبت نام کنند. ما در حال پیگیری هستیم که به هدفی که در نقشه جامع علمی کشور برای ما پیش‌بینی شده و آن پوشش ۱۰۰ درصدی است، دست پیدا کنیم.»

علی زرافشان درباره وضعیت آموزش و کیفیت و امکانات در مدارس بزرگسالان نیز گفته است: «۴۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد، یعنی ۱۰۰ هزار نفر واجب التعلیم و زیر ۲۰ سال هستند و این‌ها علی‌القاعده سن‌شان به گونه‌ای است که می‌توانستند در مدارس روزانه درس بخوانند، اما به دلایل مختلف مانند اشتغال یا ازدواج در این دسته از مدارس به تحصیل می‌پردازند.»

به گفته زرافشان، مدیریت مدارس شبانه زیر نظر آموزش و پرورش و متناسب با مدارس روزانه است اما چون جمعیت مخاطبان آن «مقداری متفاوت» است  (بخش عمده بزرگسال و بخش دیگر واجب‌التعلیم هستند)، ممکن است این مساله بر کیفیت آموزش تاثیر بگذارد.

از نظر تامین دبیر و مدیریت آموزشی اما بر اساس گفته‎های معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، تفاوتی میان مدارس عادی و مدرسه‌های شبانه وجود ندارد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.