ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاوروف: برجام را حفظ می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد حفظ توافق هسته‌ای با ایران از مهم‌ترین رئوس سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۱۸ است. به گفته لاوروف، بدون حل بحران فلسطین خاورمیانه رنگ آرامش نمی‌بیند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه در سال ۲۰۱۸ تلاش می‌کند توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را حفظ کند. سرگئی لاوروف با اشاره به بیانیه کاخ سفید درباره برجام گفت این بیانیه نه کمکی به ثبات در جهان می‌کند و نه چشم‌انداز روشنی از آینده را به وجود می‌آورد. سرگئی لاوروف به آمریکا هشدار داد که نقض برجام ممکن است گفت‌وگوهای روسیه با آمریکا درباره بحران شبه‌جزیره کره را خدشه‌دار کند: «اگر برجام نقض شود و یا ایران را با تحریم‌های اقتصادی بخواهند تحت فشار قرار دهند، آنگاه ما هم مجبوریم نظرمان را درباره کره شمالی تغییر دهیم.»

۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی: محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف بعد از گفت‌وگو درباره برجام در مسکو

رئیس جمهور آمریکا برخلاف میل باطنی‌اش جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای آخرین بار تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را تصویب کرد. برنامه دونالد ترامپ این است که در ۱۲۰ روز آینده با همکاری شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا درباره مکمل برجام به توافق برسد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد دارد با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران را محدود کند. در این بیانیه کاخ سفید خواهان دسترسی بازرسان بین‌المللی به تأسیسات نظامی ایران شده است. علاوه بر این ترامپ اعلام آمادگی کرده که چنانچه محدودیت زمانی برای تعداد سانتیرفوژهای تأسیسات هسته‌ای ایران لغو شود، به برجام پایبند می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف دوشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی در یک نشست خبری درباره رئوس سیاست خارجی روسیه، اعلام کرد که حفظ برجام یکی از اولویت‌های روسیه است.

لاوروف با اشاره به بیانیه اخیر کاخ سفید گفت:

«تلاش‌های آمریکا برای ایجاد مزاحمت در اجرای برجام نه تنها امیدبخش نیست، بلکه به ثبات در جهان هم کمکی نمی‌‌کند. ما تلاش خواهیم کرد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.»

بر اساس برجام بعد از ۱۰ سال که محدودیت‌هایی نسبت به تعداد سانتریفوژها در تأسیسات هسته‌ای اعمال می‌شود، دیگر مانعی برای توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. دولت آمریکا و اسرائیل با این بخش از توافق هسته‌ای مخالف‌اند. علاوه بر این «بند تی» هم یکی از نگرانی‌های آمریکاست. اصلاح این بند دسترسی آمریکا به تأسیسات نظامی ایران را فراهم می‌آورد.

لاوروف در ادامه سخنانش در حمایت از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت:

«ما از آنچه که ایالات متحده آمریکا در مورد برحام قصد دارد انجام دهد حمایت نمی‌کنیم. اینکه متن توافق را تغییر دهند و بخواهند بندهایی را به آن اضافه کنند، در نظر ما غیر قابل قبول است.»

وزیر خارجه روسیه به آمریکا هشدار داد که نقض برجام ممکن است گفت‌وگوهای روسیه با آمریکا درباره بحران شبه‌جزیره کره را خدشه‌دار کند:

«اگر برجام نقض شود و یا ایران را با تحریم‌های اقتصادی بخواهند تحت فشار قرار دهند، آنگاه ما هم مجبوریم نظرمان را درباره کره شمالی تغییر دهیم.»

شنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی‌ کاخ الیزه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی درباره برجام با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. نتانیاهو از مکرون خواسته بود توافق هسته‌ای با ایران را «تصحیح» کند. او گفته بود که هشدارهای رئیس جمهور آمریکا را باید جدی گرفت و هر کس که مایل است برجام را حفظ کند، می‌بایست ابتدا قدم «عاقلانه»‌ای هم برای تصحیح آن بردارد.

سرگئی لاورف در نشست خبری دوشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی خود در تشریح رئوس سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۱۸ به بحران فلسطین و اسرائیل هم اشاره کرد:

«مشکلات در خاورمیانه تا وقتی که بحران فلسطین از میان برداشته نشود، باقی خواهد ماند.»

لاوروف از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک سال دشوار یاد کرد که تحت تأثیر برجام، بحران شبه‌جزیره کره و جنگ افغانستان قرار داشت.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پنجشنبه هفته گذشته در اجلاس چندجانبه‌ای که برای حمایت از برجام و به ابتکار اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، اعلام کرد که نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا ار نفوذ ایران در خاورمیانه را درک می‌کند، اما در همان حال توافق هسته‌ای با ایران نیز می‌بایست حفظ شود. پیش از برگزاری اجلاس بروکسل، محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌و گو کرده بودند. علاوه بر اتحادیه اروپا، چین هم خواهان حفظ برحام است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سانچی ها

    این ها به خوبی می دانند وقع جنگ شبه جزیره کره و فرسایش توان رزمی غرب و بویژه امریکا یعنی زمان خریدن برای حکومت ننگینشان. هیچ بعید نیست حکومت ایران درصدد کارشنکنی در حل بحران کره شمالی باشد. هما طور بارها گفته شد اشتباه راهبردی امریکا و غرب اولویت در کوبیدن طالبان افغانستان و صدام موجب شد (به جای اینکه اول سراغ حکومت ولایی ایران بروند!) نه تنها زمان بقای حکومت ایران دو هه افزایش یابد ، بلکه این حکومت با کارشکنی و ایجاد هزینه برای امریکا و متحدانش، موجب کشته شدن هزاران غربی و چند هزار میلیار هزینه اضافی شدند. حالا فکر کنید بحران کره شمالی چقدر فرصت و توان و هزنیه و نیرو را از امریکا و متحدانش خواهد گرفت. از نظر من ایرانی، کره شمالی جزئی از دنیای سکولار است و عملا قدرت اتمی شده، طرفین بیخودی دارند داستان را کش میدهند. کره شمالی بایست به بقیه جهان سکولار به پیوندد و همه جهان سکولار متحد شوند علیه اسلام سیاسی بویژه منشا اصلی اش یعنی حکومت ایران. این فشار دنیا سکولار چه بسا نظامیان ولای پرست ایران بالاخره سر عرق ملی بیاورد برای حفظ ایران دست به کودتا بزند(هر چند احتمالش بعید است با این سیستم گشتاو و هیتلری و وطن فروشان…). کودتا سریع ترین روش رفع شر حکومت دینی اخوندی است از سر ایران و جهان. نظامیان ایران می توانند با از خودگذشتگی این موجدیت اهریمنی را از سر ایران بردارند و ایران از ادامه نسل سوز ی و نابودی نجات دهند.

  • سانچی ها

    در ایدئولوژی حکومت ولایت فقیه مطلقه، اینها دروغ و مکر را جزئی از واجبات می دانند و حاکمانی می گویند یرای حفظ نظام می توان احکام اولیه اسلام نیز تعطیل کرد، ولی حاضر نمی شود دست از اجرای احکام قرون وسطایی وحشیانه بردارد مانند قطع دست یا شلاق و اعدام دگراندیش و مردتد و کافر! چرا رعب و وحشت وتررویسم ابزار بقای خودش می داند! دقت فرمایدد بارها گفته شدهف در ایدئلوزی ولای این حکومت هر چیزی ابزار است و از این جهت حکومت را یکی از ماکیاولیستی ترین ها در تاریخ بایست شمرد! اینها می گویند: که کفار کمونیست ملحدی همچو کره شمالی یا چین یا ویتنام یا کوبا.. همگی ابزاری هستنتد برای رسیدن به هدف حکومت جهانی ولایی با بهانه اخرالزمانی.

  • سانچی ها

    اگر سرچی بزنید در اینترنت با عناوین مثل کره شمالی حواس پرتی از خطر حکومت ایران، در خواهید یافت که چرا برخی از کاربران دارند از وجود طرح توطئه و عمدی بودن حادثه سانچی می گویند که چه بسا محموله برای شکستن تحریم بوده و قرار بوده این کشتی به کره شمالی بورد و مخالفان شکست تحریم ان را زده اند. شاید همه این تئوری ها اشتباه باشد، اما اصل منشا ظن درست است. بحران اتمی کره شمالی، یک فرصت حواس پرتی است برای افزایش طول عمر حکومت استبدادی و ظالم وفاسد دینی در ایران. این حکومت تاز مانی حیات ننگنش ادامه یابد دائما در منطقه و چهان بحران و ناامنی درست خواهد کرد. دلیل دشمنی سادیسمی و غیر منطقی اش با امریکا و یهود و اسرائیل همین است وگرنه هیچ توجیه ندارد این دشمنی کور و کینه توزانه تصنعی. حتی ساده لوحان نمی توانند باور کنند این حکومت بریا مظلومیت مردم عرب فلسطینی این دشمنی را دامه میدهد، وگرنه امروزه دیگر خود فلسطین ها با اصل موجودیت اسرائیل مشکلی ندارند! منظلومن مسلمان روهینگیا شاهدی بر ریا و دروغین بودن ادعاهیا طرفداری مظلومان سملمان است. حقیقت ارهمین این حکومت مدتهاست برای عموم افراد بشریت واضح شده.