ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست اپوزیسیون سوریه از ترامپ و اتحادیه اروپا برای افزایش فشار بر رژیم اسد، روسیه و ایران

نصر حریری، رئیس مذاکره‌کنندگان اپوزیسیون سوریه می‌گوید غرب همچنان از نفوذ کافی برای فشار بر رژیم اسد به‌منظور از سرگیری مذاکرات برخوردار است. او از طرح آمریکا برای ایجاد نیروی مرزی انتقاد کرد.

نصر حریری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده مخالفان رژیم سوریه می‌گوید دونالد ترامپ و رهبران اتحادیه اروپا باید فشار خود را بر بشار اسد و متحدانش ایران و روسیه افزایش دهند تا به مذاکرات برای پایان دادن به جنگ بازگردد.

نصر حریری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده مخالفان رژیم سوریه

به‌گزارش رویترز، نصر حریری روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی اعلام کرد که اگر کشورهای غربی، بشار اسد و متحدانش را وادار نکنند که در پی صلح باشند، کشتار غیرنظامیان سوری ادامه خواهد یافت.

حریری به رویترز گفت: «از همه کشورهایی که وعده حمایت از مردم سوریه و آرمان‌های آن‌ها برای دموکراسی و صلح را داده‌اند می‌پرسم: چرا به وعده‌های خود عمل نمی‌کنید؟»

رئیس هیئت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا خواست تا در مقابل بشار اسد سرسخت‌تر باشند.

جنگ سوریه وارد هشتمین سال خود می‌شود و تاکنون صدها هزار نفر را به کشتن داده و ۱۱ میلیون نفر را آواره کرده است. با این حال همه ابتکارات دیپلماتیک برای پایان دادن به آن بی‌نتیجه مانده است.

در دو سال اخیر نقشه جنگ سوریه به شدت به نفع اسد و متحدان روسی و ایرانی آن تغییر کرده است. آن‌ها موفق شده‌اند در این مدت مراکز اصلی غرب سوریه را از دست شورشیانی که قصد سرنگونی رژیم اسد را داشتند خارج کنند و گروه «دولت اسلامی» (داعش) را به سمت شرق عقب برانند.

در مواجهه با فروپاشی قلمرو شورشیان، بیشتر کشورهای غربی به آرامی موضع خود مبنی بر این‌که بشار اسد باید در چارچوب توافق‌ صلح قدرت را ترک کند، ملایم می‌کنند. اما مخالفان که ماه گذشته در آخرین دور مذاکرات صلح ژنو شرکت کرده بودند از خواسته کناره‌گیری اسد دست نکشیدند و نمایندگان دولت سوریه مجبور شدند که مذاکرات را غیرضروری بنامند.

با این وجود، حریری معتقد است که قدرت‌های غربی همچنان از نفوذ کافی برای فشار بر دولت سوریه به‌منظور از سرگیری مذاکرات برخوردارند: «زمان آن رسیده است که ترامپ، مرکل و می بر فشارهای خود بیفزایند و جامعه جهانی را برای دستیابی به یک وضعیت عادلانه سیاسی در سوریه گرد آورند.»

نصر حریری نماینده گروه‌های مخالف رژیم سوریه است که از سوی عربستان سعودی پشتیبانی می‌شوند. او اعلام کرد که ادامه مذاکرات ژنو درباره سرنوشت سوریه، در پایان ماه ژانویه، احتمالاً از ۲۴ تا ۲۶ ژانویه در وین برگزار خواهد شد. یک سخنگوی حریری گفته است که اپوزیسیون در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه درباره طرح آمریکا برای تشکیل نیروی مرزی جدید در شمال سوریه با ۳۰ هزار نفر از افراد «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) گفت این اقدام به تقسیم سوریه می‌انجامد. «نیروهای دموکراتیک سوریه» متشکل از عرب‌ها و کردها هستند که نیروی اصلی آن‌ها را کردها تشکیل می‌دهند. دولت سوریه، ترکیه، ایران و روسیه نیز با تشکیل این نیروی مرزی مخالفت کرده‌‌اند.

نصر حریری در این‌باره گفت: «مزایای ایجاد چنین ارتشی چیست؟ این اقدام راه را برای نبردهای آینده در منطقه و بر تقسیم سوریه باز خواهد کرد.»

حریری همچنین بعید دانست که این گروه از نیروهای اپوزیسیون در مذاکرات آتی سوچی که توسط روسیه برنامه‌ریزی‌شده است، شرکت کنند. او گفت اپوزیسیون سوریه تاکنون دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در این نشست دریافت نکرده و تصمیم نهایی نیز برای شرکت در آن گرفته نشده است.

حریری گفت: «تمایل عمومی برای رفتن به سوچی وجود ندارد و نظر شخصی من این است که در شکل فعلی، حضور در سوچی غیرقابل قبول است.»

پیش از این ۴۰ گروه مخالف حکومت اسد با انتشار بیانیه‌ای نشست سوچی با عنوان کنگره «گفت‌وگوی ملی سوریه» را که قرار است در ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شود، تحریم کرده‌ بودند. آن‌ها دلیل این تحریم را همدستی مسکو با دمشق دانستند.

روز سه‌شنبه وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود درباره مسائل مختلف بین‌المللی از جمله روند صلح در سوریه در چارچوب «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» تلفنی صحبت کرده است.

«کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» به ابتکار روسیه و در موازات مذاکرات صلح ژنو و با حمایت و تأیید ایران و ترکیه طراحی شده است. روسیه از بیش از ۷۰ گروه از مخالفان اسد از جمله کردهای شمال سوریه برای شرکت در این گفت‌وگوها دعوت کرده بود. در هشتمین دور مذاکرات آستانه نیز توافق شد که «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» از ۲۹ تا ۳۰ ژانویه در شهر سوچی در روسیه برگزار شود.

آخرین دور مذاکرات ژنو که زیر نظر سازمان ملل برگزار می‌شود، به دلیل کارشکنی هیأت اسد شکست خورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • navid

    این ویدئو را ببینید حتما تا آخر ببینید, ایلام قهرمان ***

  • سیزدهمین

    خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی

  • سیزدهمین

    روز سه‌شنبه ١۶ ژانویه/٢۶ دی، در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در تهران تشکیل شد، حسن روحانی در سخنان خود خطاب به نمایندگان پارلمان‌های اسلامی گفت که کشورهای مسلمان برای دستیابی به توسعۀ اقتصادی و اجتماعی نباید چشم امید به بیگانگان داشته باشند. روحانی سپس تأکید کرد که "کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگر نیاز به استقرار مردمسالاری دارند". او افزود: "جهان غرب گمان می‌کند که میان اسلام‌خواهی و مردمسالاری نسبتی وجود ندارد، یا حتی نسبت معکوس وجود دارد و به همین بهانه به خود اجازه می‌دهد تا صورت‌های تازۀ استعمار را به کشورهای اسلامی تحمیل کند". روحانی در عین حال گفت که "بهترین الگو در مردمی بودن حکومت، شیوۀ حکومت‌داری پیامبر اسلام است". روحانی بدون این که از کشور خاصی نام ببرد افزود: "هیچ کشوری نمی‌تواند زمانی که در منازعات خارجی گرفتار است، به فکر توسعۀ داخلی باشد. هیچ کشوری نمی‌تواند مشکلات داخلی خود را از طریق لشکرکشی‌های خارجی حل کند و برنامه‌های توسعۀ اقتصادی و اجتماعی خود را هم‌زمان با بمباران و کشتار ملت‌های همسایه پیش ببرد". در نشست مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی رؤسای مجالس مالی، کامرون، افغانستان، گینه بیسائو، عمان، سنگال، الجزایر، ترکیه، لبنان، پاکستان، عراق و موریتانی حضور دارند. همچنین کشورهای بورکینافاسو، گینه، چاد، نیجر، سودان، اردن، مغرب، مالزی و موزامبیک نایب رئیس مجلس‌ خود را به تهران فرستاده‌اند.

  • navid

    محسن مخملباف در نامه سرگشاده به مصطفی تاجزاده: شما از اصلاحات بی‌نتیجه و بی‌خاصیت یک ایدئولوژی ساخته‌اید! در ویدئوى منتشره درباره حوادث اخیر همچون پیش، با استناد به این که باید جلوى سوریه‌اى شدن ایران را گرفت، بر تداوم شیوه اصلاحات اصرار ورزیده‌اید. چنانکه گویى ما از بین دوگانه (سوریه‌اى شدن، افغانستانى شدن) و ادامه اصلاحات بى‌نتیجه، که چیزى جز شرکت در انتخابات طراحى شده و در مشت خامنه‌اى نیست، راه دیگرى نداریم، و از نظر شما، اصلاحات نه تنها وحى منزلى براى ایران، که براى همه دنیا و همه اعصار، حتى براى دوران هیتلر است. امروزه حکومت سوریه با حمایت حکومت ایران، مردم سوریه را با بمب شیمیایى سرکوب ‌مى‌کند و ما ساکتیم و فقط از رنج آنها نتایج اصلاح طلبانه ‌مى‌گیریم. مى‌گویید در افغانستان امروز ناامنى هست؟ بله هست. اما این ناامنى را چه کسى جز حکومت ایران و پاکستان در افغانستان ایجاد مى‌کند؟ قاسم سلیمانى قهرمان ملى ایران!! مسئول بعضى از ناامنى‌هاى درون افغانستان از طریق سپاه قدس است. گروه همین حضرت جناب سردار سلیمانى، سر صحنه فیلمبردارى ما در شمال افغانستان، نارنجک جنگى را جلوى دوربین فیلمبردارى ما پرتاب کردند و منجر به زخمى شدن بیست نفر و کشته شدن یک نفر از بازیگران و سیاهى لشکرهاى فیلم ما شدند. مگر جز این است که رهبر قبلى طالبان، در حالى که از سفر به ایران بر مى‌گشت، مورد حمله هوایى غرب واقع شد و کشته شد؟ او براى کدام هماهنگى به سفر ایران آمده بود؟ تاجزاده عزیز طالبان ابتدا از طرف پاکستان حمایت ‌مى‌شد، اما امروزه به جز پاکستان، از طرف ایران و روسیه هم حمایت ‌مى‌شود. اصلاحات شما، عین اصلاحات امان‌الله خان در افغانستان، چنان با دوز ضعیف وارد بدن حاکمیت استبدادى ایران شد، که براى استبداد تبدیل به یک واکسن پیشگیرى شد، و بدتر از آن، باعث بقاى استبداد شده و دیگر بعید است استبداد ایران از اصلاحات ایران تاثیرى بپذیرد…”

  • کنگره بی لنگر !؟

    چند ماه پیش بود هشدار داده شد، امریکا و غرب و اسرائیل تجیل کند در بستن راه حکومت ضد بشری ایارن از شرق سوریه. توصیه ای شاید به دلیل عدم تدارکات لازم، ناکام ماند، اکنون ابوکمال به قئم تصل شده، مشیر صدور شر حکومت ولاای تکمیل. اما بایست باقی مانده حفظ کرد، شخصا به حماقت گورههای رنگارتگ ادلب امید ندارم، ادلب به شرنوشت اراضی داعش دچار می شود، مذاکرات سوچی تنها شوی برای ایران و روسیه و اسد است که چهره عوام فریبانه صلح طلب نشان دهد، چیزی در صحنه عمل می بینیم، پیشروی بی امان انها است. بعید است این گروهکهای خودخواه اسلام گرا وا رتش آزاد بتوانند به اتحاد برسند. سرنوشت شومی برای انها است. اما منطقه فدرالی شمال سوریه از حیث حای امیدبخش است. من تاکید میکنم اشتباه راهبرید القیم تکرا نکنند، نه امریکا و اسراائیل و نه خود نیورهیا دمورکاتیک، این منطقه با چنگ و دندان حفظ کنید حتی شده با درگیری مستقیم با ایران و روسیه. حمایت همه جانبه و دادن هر نوع سلاح موثر، بایست النبوه تجهیزات گسیل شود به این منطقه، برای حفظش. بایتس حلوی ترکیه ایستاد. این منطقه مه بدهید به اسد و متحدان ضد بشری اش. این منطقه فدرال شمال سوریه، منطقه اصلی اقتصادی سوریه است مانند کشاورزی و دو سوم غلات و نمی از نفت و گاز سوریه دارد، عالی است که بعد از چند سال خودش سرپا باشد.