ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض سازمان عفو بین‌الملل به اعدام یک جوان ۲۲ ساله در ایران

علی کاظمی ظهر ۱۰بهمن در زندان بوشهر به دار آویخته شد. گفته می‌شود او تا یک ساعت پس از اجرای حکم اعدام در قید حیات بوده و نهایتا در بیمارستان جان باخته است.

سازمان عفو ​​بین‎الملل در بیانیه‎ای خشم خود را از اجرای حکم اعدام علی کاظمی ۲۲ ساله که در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده بود و از آن زمان در کانون اصلاح و تربیت و زندان نگهداری می‎شد، ابراز کرد و مقامات جمهوری اسلامی خواست تا هر چه سریع‎تر مجازات اعدام و به خصوص اعدام کسانی را که هنگام انجام عمل مجرمانه کمتر از ۱۸ سال داشته‎اند متوقف کند.

اعدام کودکان در ایران- کاری از مانا نیستانی

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: «این سازمان متوجه شده که علی کاظمی ۲۲ ساله در زندان بوشهر اعدام شده است. اعدام او بدون اطلاع قبلی به وکیل انجام شده که در قوانین ایران بر آن تاکید شده است.»

علی کاظمی ظهر سه‌شنبه ۱۰ بهمن در زندان بوشهر به دار آویخته شد. مگدالنا مغربی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل درباره اجرای این حکم گفته است: «با اجرای این اعدام غیرقانونی، جمهوری اسلامی به طور جدی اعلام کرد می‌خواهد وضعیت شرم‎آور این کشور را به عنوان یکی از بزرگان اجرای اعدام در جهان، به‎خصوص در مورد کسانی که در کودکی مرتکب جرم می‎شوند، حفظ کند.»

این مقام سازمان عفو بین‎الملل همچنین گفته است: «این موضوع چیزی نیست که بتوان در مقابل آن ساکت ماند و نقض این‌چنینی حقوق کودکان را تحمل کرد. همان‎طور که در حقوق بین الملل تعریف شده، مجازات اعدام در مورد کسی که در زمان جرم کمتر از ۱۸ سال سن دارند، به طور کامل ممنوع است.»

مغربی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته است با بازنگری در قانون مجازات (اسلامی)، شرایطی را فراهم کنند که مجازات اعدام علیه هر کس که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته باشد، ممنوع شود.

سازمان عفو ​​بین‎الملل همچنین تاکید کرده است که مسئولان زندان و مقامات دادستانی بوشهر با بیان اظهارات متناقض در مورد زمان اجرای حکم اعدام علی کاظمی باعث شکنجه او و خانواده‎اش شده‎اند: «دو روز پیش به خانواده‌ علی کاظمی گفته شد اعدام او برای فردای آن روز برنامه‎ریزی شده و آنها باید برای دیدار آخر به زندان بوشهر بروند. همان شب اما به این خانواده گفته شد روند اجرای حکم اعدام متوقف شده. صبح روز ۱۰ بهمن نیز مقامات مسئول به این خانواده اطمینان دادند که اعدام انجام نشده است. با وجود این، ظهر روز سه‌شنبه، ناگهان به خانواده علی کاظمی اعلام شد که او اعدام شده است.»

گفته می‌شود این زندانی تا یک ساعت پس از اجرای حکم اعدام در قید حیات بوده و نهایتا در بیمارستان جان باخته است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اعلام این موضوع نوشته است حکم اعدام این زندانی پس از ۶ سال و ۱۱ ماه ظهر روز گذشته به اجرا درآمد: «گفته می‌شود پس از اجرای حکم اعدام، علی در قید حیات بوده و او را فورا با آمبولانس به بیمارستان منتقل کرده‌اند.»

جمعیت خیریه امام علی که برای نجات این زندانی تلاش می‌کرد با تایید این خبر در توییتر خود نوشته است: «وعده‌ها و قول‌های مساعدی در خصوص توقف اجرای این حکم داده شده بود اما با این حال این حکم به اجرا درآمد.»

اجرای این حکم اعدام و همچنین شکل و نحوه آن، واکنش‎های زیادی در شبکه‎های اجتماعی به دنبال داشته است.

میثم واحدی، کاربر توییتر با هشتگ #علی_کاظمی در این‎باره نوشته است: «اينكه سيستم قضایی ما اجرای عدالت را در اعدام كودكان می‌بيند و نه در حمايت از آنان، شاخص خوبی‎ست برای سنجش اين موضوع كه چقدر حكومت ما از اخلاق، شرافت و انسانيت تهی شده.»

محمد طالقانی، داوطلب جمعیت امام علی هم پس از اجرای این حکم اعدام، چنین توییت کرده است: «امروز #علی_کاظمی که در ۱۵ سالگی قتل کرده بوده، اعدام شد! در حالی که به ما که پیگیر پرونده بودیم به دروغ گفتند حکم را اجرا نخواهند کرد! فقط یک دستگاه ظالم قاتل می‎تواند به دروغ این حرف را بزند بعد هم مصرانه اعدام کند. چرا در پرونده‎های اختلاس و دزدی‎های بزرگ و ...، این پافشاری وجود ندارد؟»

برخی کاربران نیز با اشاره به اجرای این حکم اعدام، دستگاه قضایی و نظام جمهوری اسلامی را مجموعه‎ای ضد کودک و ضد حقوق کودکان خواندند.

مدیار سمیع‎نژاد، پژوهشگر سازمان عفو بین‎الملل مقیم نروژ نیز در توییتر خود نوشت: «#علی_کاظمی ۱۵ ساله بود که بازداشت شد و امروز ۲۲ ساله اعدام شد. در یک دعوا، به خاطر دو هزار تومان پول بنزین، یک دعوایی شروع و به قتل خم شد. یکی قربانی شد و کودکی دیگر هم امروز. و همچنان ایران ماند از معدود کشورهای دنیا که برای کودکان زیر ۱۸ سال حکم #اعدام صادر و اجرا می‌کند.»

صدور حکم اعدام و اجرای آن برای افراد زیر ۱۸ سال در ایران، خلاف موازین بین‌المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون حقوق کودک است که ایران نیز یکی از امضا کنندگان این معاهده است.

اعدام علی کاظمی در حالی انجام شد که کمتر از یک ماه قبل، یک جوان دیگر به نام امیرحسین پورجعفر که در هنگام انجام یک جنایت کمتر از ۱۸ سال داشت، اعدام شد: حکم اعدام امیرحسین پورجعفر که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشت اجرا شد

بر اساس گزارش‎های موجود، جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸، ۸۷ نفر را که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب قتل یا انجام جنایت شده بودند، اعدام کرده است. چهار مورد از این اعدام‎ها در سال ۲۰۱۷ و دو مورد نیز در سال ۲۰۱۸ انجام شده است.

حداقل ۸۰ نفر دیگر نیز به عنوان «کودک-مجرم» در ایران در معرض مجازات اعدام قرار دارند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساناز

    خیلی کنجکاوم بدونم این اقایی که اینجا کامنت گذاشته که این بچه ها باید قصاص بشن اگر بچه ی ۱۳ ۱۴ ساله ی خودشم از رو خامی و بچگی و نفهمی همچین کاری کنه بازم همین نظرو داره؟ اخه بردار من شعورم خوب چیزیه بچه ای که ۱۴ سالشه رو نمیان قصاص کنن که اصلا این بچه اسمش قاتل نیست چون عقل نداره که... از رو نفهمی و بچگی زده هم کل زندگی خودشو هم زندگی چندین نفر دیگه رو نابود کرده حالا اگه بخوای خیلی هم قصاوت کنی ته تهش حبس ابده(که همین حکم هم به نظر من اصلا مناسب کودک زیر ۱۸ سال نیست)

  • مُلدُوان (رضا)

    چند نفر از اینایی که مخالف حکم اعدام هستن عزیزشون بیرحمانه به قتل رسیده؟! من پدر برادر و عزیزانو تصور میکنم که خدای نکرده به قتل رسیدن درک نمیکنم در اون صورت چرا قاتل نباید قصاص بشه؟! آیا حقوق بشر اینه که مثلا یه نفر پدرمو به قتل برسونه و بعد از چندماه زندان دوباره برگرده سر خونه زندگیش؟! یک خانواده تا آخر عمر با خاطره مرگ با سایه و داغ زندگی کنه و قاتل ریلکس به زندگی ادامه بده؟! این حقوق بشر هست؟! حتی تصورش هم آزار دهنده هست، جمهوری اسلامی هم بخواد مانع قصاص بشه ، مردم اجازه نمیدن شماها در زمینه قصاص قاتل و آدمکش نگاهتون فانتزی هست