ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۹ نفر از «دختران خیابان انقلاب» در تهران بازداشت شدند

با گسترش مخالفت زنان با حجاب اجباری، مقابله نیروهای امنیتی با آن‌ها نیز بیشتر شده است. برخی از مسئولان حکومتی تلاش می‌کردند که این حرکت را ناچیز بشمارند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران ‌بزرگ پنج‌شنبه یکم فوریه / ۱۲ بهمن اعلام کرد که ۲۹ نفر از دختران خیابان انقلاب که حجاب خود را برداشته بودند، دستگیر شده‌اند.

دو تن از «دختران خیابان انقلاب»

پلیس تهران این بازداشت‌ها را «در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی» عنوان کرده و گفته است که این افراد در پی «فراخوان کشف حجاب» اقدام به این کار کرده و گروهی با راه‌اندازی کارزاری با نام «کمپین مردمی مقابله با کشف حجاب» از مسئولان خواسته‌اند تا با این اقدام مقابله کند.

پلیس زنان و دختران بازداشت‌شده را «برهم زنندگان امنیت اجتماعی» نامیده است.

هویت بازداشت‌شدگان و محل بازداشت آن‌ها اعلام نشده است.

اقدام گروهی از زنان و دختران ایران در مخالفت با حجاب اجباری در شهرهای مختلف از یک ماه پیش آغاز شد. زنی به نام ویدا موحدی، در خیابان انقلاب تهران تقاطع ابوریحان بالای یک پست برق رفت و روسری سفید خود را که بر سر چوب زده بود تکان داد. روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه، چند زن دیگر نیز در تهران و اصفهان دست به حرکت مشابهی زدند که عکس‌های آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. یکی از زنان معترض به نام نرگس حسینی در این روز دستگیر و برای آزادی‌اش وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تعیین شد. در پی آن در روزهای بعدی این حرکت گسترش بیشتری یافت و عکس‌های زیادی از زنان و دختران در سنین مختلف از شهرهای گوناگون ایران منتشر شد.

این حرکتِ همزمان در اعتراض به حجاب اجباری، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافته و زمینه‌ساز بحث‌های فراوان درباره حجاب اجباری و واکنش حکومت ایران به این موضوع شده است. بسیاری این حرکت زنان را ستوده‌اند و آن را شجاعانه توصیف کرده‌اند و آن را استمرار اعتراض زنان ایرانی در کمپین‌های مبارزه با حجاب اجباری به‌ویژه کمپین آزادی‌های یواشکی و چهارشنبه‌های سفید دانسته‌اند.

 سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به «دختران خیابان انقلاب» گفته است: «زمانی برای زنان محدودیت قائل می‌‌شدیم و آنها را زیر تنگنای غیر لازم قرار می‌دادیم. همین مسئله موجب شد تا این فشارها طغیان ایجاد کند و دختران خیابان انقلاب روسری‌های‌شان را سر چوب بگذارند. این کارها به خاطر رفتار اشتباه ماست.»

روز گذشته (چهارشنبه) محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور حرکت اعتراضی دختر خیابان انقلاب را «یک حرکت بچگانه و از روی تحریک احساسات و القائات خارج از کشور» خواند و گفت: «این امر جزئی است و در مجموعه ۸۰ میلیون نفری کشور ما شاهدیم که بانوان محجبه، با چادر یا حجاب تعریف شده و دارای پاکدامنی و عفاف لازم هستند و به خودشان اجازه این حرکات را نمی‌دهند.»

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در این‌باره گفت: «این‌که چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مسأله مهمی باشد باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز گفته است که در صورت ادامه این اقدام از سوی زنان و دختران، دادستان به وظایف خود عمل خواهد کرد.

مطابق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زنی در معابر عمومی بدون حجاب اسلامی ظاهر شود، قاضی می‌تواند بین ۱۰ روز تا دو ماه به او حبس بدهد یا بین پنج هزار تا ۵۰ هزار تومان او را جریمه نقدی کند. این در حالی است که هر روز زنانی از سوی مأموران انتظامی و گشت‌های ارشاد مورد بازخواست قرار می‌گیرند که بدون حجاب نیستند و بنا بر تعریف رایج، بدحجاب خوانده می‌شوند.

حجاب اجباری در ایران به یکی از چالش‌های روزمره زنان در برخورد با حکومت تبدیل شده است. در طول  چهار دهه اجباری شدن حجاب در ایران، هزاران زن بازداشت و تهدید شده‌اند یا فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود را به دلیل نافرمانی مدنی در زمینه حجاب از دست داده‌اند. بودجه کلانی هم در ایران برای مبارزه با بدحجابی و ترویج حجاب صرف می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    با اخراج و شلاق و زندان و چماق و یاروسری - یا توسری واسیدپاشی و...نتوانستید حجاب طالبانی را بزور تحمیل کنید.... انتخاب لباس از اصول اولیه حقوق بشر است.... قرن ۲۱ است و صدها سال از قرون وسطی و ابداع حجاب شیعه صفوی گذشته.....