ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌اطلاعی ایران از تشکیل کارگروه‌های مکمل برجام

فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا کارگروه‌هایی بزای افزودن مکمل‌هایی درباره برنامه موشکی ایران تشکیل داده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید اتحادیه اروپا درین‌باره سکوت کرده.

وزارت خارجه آمریکا از تشکیل کارگروهی برای افزودن مکمل‌هایی درباره برنامه موشکی ایران با مشارکت فرانسه و بریتانیا و آلمان خبر داده، وزارت خارجه ایران اما می‌گوید اتحادیه اروپا رسماً تشکیل چنین کارگروه‌هایی را به ایران اطلاع نداده است. رئیس جمهور آمریکا، گفته بود مذاکرات درباره مکمل‌های برجام بدون حضور ایران انجام می‌شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۱۶ بهمن در نشست مطبوعاتی خود آغاز به کار کارگروه‌هایی برای بررسی مکمل‌های برجام با مشارکت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت: «ما چنین سخن و کلامی را به صورت رسمی از سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم که باز هم آمریکایی‌ها بر اساس عادت غلط و دیرینه خود رؤیاهایشان را از زبان دیگران بیان می‌کنند. آن‌چه برای ما مهم و حیاتی است سیاست‌های رسمی کشورهای عضو این اتحادیه است و نه آن‌چه که در برخی از رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به لندن، پاریس، ورشو و داووس اعلام کرد که ایالات متحده با بریتانیا، فرانسه و آلمان بر سر تصحیح «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به توافق دست یافته‌ است. او افزود که این کشورها بر سر تشکیل کارگروهی به‌منظور افزودن بندهایی به توافق هسته‌ای با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و میزان نفوذ ایران در خاورمیانه به توافق رسیده‌اند.

بهرام قاسمی درباره این‌که آیا تاکنون کشورهای اروپایی از ایران درخواست مذاکره در ارتباط با مسائل موشکی را داشته‌اند، گفت: «آن‌چه که مسلم است این است که آمریکایی‌ها از رابطه ایران با کشورهای منطقه و همچنین اتحادیه اروپا به‌عنوان بخشی از کشورهای دنیا ناراضی هستند و تلاش دارند که با اعمال فشار با سایر کشورها، آن‌ها را در جهت منافع خود سوق دهند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران روابط کنونی جمهوری و اتحادیه اروپا خوب توصیف کرد و گفت: «ما در تماس‌ها و گفت‌وگوهای خود با مقامات اتحادیه اروپا دیدگاه‌های خود را بیان کرده و بیان می‌کنیم و نگاه آنها را نیز نسبت به مسائل می‌شنویم.»

در همان حال روز گذشته، یکشنبه ۱۵ بهمن، جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه سه شرط را برای سفر به ایران مطرح کرده است: ملاقات با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برگزاری یک نشست مطبوعاتی که در آن اعلام شود که ایران حاضر است درباره برنامه موشکی خود مذاکره کند و شکل‌گیری مذاکرات جدید برای گفت‌وگوی سه‌جانبه بین ایران، آمریکا و عربستان سعودی درباره مسائل منطقه خاورمیانه، از جمله بحران یمن، حزب‌الله لبنان و سوریه.

کریمی قدوسی در دی‌ سال جاری نیز از شروط مکرون برای سفر به ایران سخن گفته بود اما سخنگوی وزارت خارجه ایران آن را تکذیب کرده بود.

مکرون بارها اعلام کرده که فرانسه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است اما ایران باید در مورد برنامه موشکی‌اش و نقش‌ این کشور در خاورمیانه پای میز مذاکره بنشیند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در دیدار و گفت‌وگو با رکس تیلرسون بر ضرورت پایبندی به توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران تأکید کرده و در همان حال خواهان اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد درباره برنامه موشکی ایران شده بود. سازمان ملل با این قطعنامه از ایران خواسته است از ساخت و آزمایش موشک‌های بالستیک که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارند خودداری کند.

وزیر خارجه فرانسه اسفند ۹۶ به ایران برای رایزنی و گفت‌وگو با مسئولان جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای به ایران سفر می‌کند. لودریان به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفته بود که اروپایی‌ها با ایران توافق کرده‌اند بر سر برنامه موشکی این کشور «گفت‌و‌گویی فشرده و جدی» داشته باشند و این گفت‌و‌گوها پیشاپیش آغاز شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی یکشنبه ۱۵ بهمن در سخنانی تأکید کرد که تهران بر سر «توانمندی‌های دفاعی» نظامی عقب‌نشینی نخواهد کرد و با این حال آماده مذاکره است.

ترامپ ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای «آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تمدید کرد. او گفت که در صورت برآورده‌نشدن شرط‌هایش و تصحیح به گفته او «نقایص فاجعه‌بار توافق»، به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    در اینکه اتحادیه اروپا و امریکا درصدد تهیه قواعدی مشترک برای برنامه های موشکی و دخالت های ایران در منطقه هستند تردیدی نیست . این تکذیب ها هم عوام فریبی است و نظام با این اوضاع اسفنا ک اقتصادی چاره ای جز نرمش قهرمانانه و مانور هنرمندانه ندارد آنهم بعد از تحمل خسارات زیاد !

  • بی کس

    این وزیر تکذیب اول کرکری لاتی مدل رهبری انجا م میدهند بعد هم شکر خوردن قهرما نا نه حکومتی که با اره تیز ۴۰ ساله اداره شده

  • احمد

    باز ھم تا دقیقہ نود صبر میکنند،کار از کار کہ گذشت نرمش میکنند،