ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در صورت اثبات استفاده اسد از سلاح شیمیایی، آمریکا و بریتانیا به سوریه حمله می‌کنند

آتش‌بس در غوطه شرقی پایدار نبود و نقض شد. بوریس جانسون گفته است بریتانیا و دیگر کشورهای غربی در صورت وجود «شواهد غیرقابل انکار» از وقوع حمله شیمیایی در سوریه نباید ساکت بنیشنند.

در حالی‌که در غوطه شرقی طرف‌های درگیری یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید اگر ثابت شود که رژیم بشار اسد در حملات خود به این منطقه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده، بریتانیا و آمریکا به سوریه حمله خواهند کرد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا

به‌گزارش رویترز، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند اظهار امیدواری کرد که بریتانیا و دیگر کشورهای غربی در صورت وقوع حمله شیمیایی در سوریه ساکت ننشینند. او گفت اگر «شواهد غیرقابل انکار» از دست داشتن دولت سوریه در حملات شیمیایی وجود داشته باشد از حملات محدود به این کشور حمایت می‌کند.

بوریس جانسون به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «اگر ما بدانیم که این اتفاق رخ داده است و بتوانیم آن را ثابت کنیم، و اگر پیشنهادی برای اقدام وجود داشته باشد که در آن بریتانیا بتواند مفید باشد، فکر می‌کنم که باید به‌طور جدی آن را در نظر بگیریم.»

از بیش از یک هفته پیش نیروهای دولتی سوریه منطقه تحت محاصره غوطه شرقی را که در دست شورشیان قرار دارد زیر بمباران خود قرار داد که در جریان آن بیش از ۵۰۰ نفر کشته شدند. در روزهای گذشته همچنین خبرهایی از استفاده نیروهای دولتی سوریه در حملات خود از گاز کلر منتشر شد اما این خبرها به‌طور رسمی تأیید نشد.

یکشنبه ۲۵ فوریه / ۶ اسفند گزارش‌هایی حاکی از استفاده از گاز کلر در حملات به غوطه شرقی منتشر شد. مخالفان رژیم سوریه گفتند که «پس از یک انفجار شدید» در شیفونیه، واقع در غوطه شرقی، قربانیان، رانندگان آمبولانس‌ها و کسانی دیگر بوی گاز کلر را کشیده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا نیز ۱۱ فوریه/ ۲ بهمن اعلام کرده بود که گزارش‌ها درباره استفاده از گاز کلر علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی در حومه دمشق «بسیار نگران‌کننده» است.

پیش از آن هم دیده‌بان حقوق بشر سوریه و سازمان پزشکان آمریکایی – سوری به‌طور همزمان گزارش داده‌ بودند که چندین غیر نظامی بعد از بمباران شهر «سراقب» در استان ادلب به دلیل مصدومیت با گاز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

آمریکا معتقد است که از آغاز سال جاری میلادی دمشق دست‌کم شش حمله شیمیایی با گاز کلر در مناطق تحت کنترل مخالفان رژیم سوریه انجام داده است. آمریکا همچنین می‌گوید رژیم سوریه موفق شده است به سلاح‌های شیمیایی دسترسی یابد.

بریتانیا عضو ائتلافی است که به‌رهبری آمریکا علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در عراق و سوریه شکل گرفته است اما دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۳ رأی پارلمان این کشور برای استفاده از نیروهای نظامی علیه دولت سوریه را به‌دست نیاورد.

بوریس جانسون گفت پس از حمله شیمیایی به خان شیخون با گاز سارین، از تصمیم آمریکا در شلیک موشک‌های کروز به مواضع دولت سوریه حمایت کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا گفت: «آن‌چه ما به‌عنوان یک کشور و یا به‌عنوان کشورهای غربی می‌خواهیم آن است که استفاده از سلاح‌های شیمیایی غیرقانونی است و نباید بدون مجازات بماند.»

با این حال، او هشدار داد که تمایل بین‌المللی کمی برای اقدام نظامی علیه رژیم سوریه وجود دارد: «مردمی که در غوطه شرقی به ما و این برنامه گوش می‌دهند نمی‌توانند تصور کنند که غرب برای تغییر اساسی وضعیت به نفع آن‌ها دخالت خواهد کرد.»

در حملات شیمیایی ۴ آوریل ۲۰۱۷ / ۱۵ فروردین سال جاری به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت سوریه کرده بودند اما سوریه و متحدانش گفته بودند که شورشیان مسلح مخالف اسد در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند و ارتش سوریه بدون آنکه از این موضوع آگاه باشد این انبار را بمباران کرده است.

در اکتبر ۲۰۱۷ (آبان سال جاری) سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق (جی آی ام) اعلام کردند که مسئول حمله شیمیایی آوریل گذشته به «خان شیخون» حکومت بشار اسد است، اما اسد گفت که حملات ادعایی، «ساختگی» و برای توجیه حمله نظامی آمریکاست.  روسیه در اجلاس شورای امنیت تمدید مأموریت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق در سوریه را وتو کرد.

پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز به حکومت بشار اسد هشدار داده بود که چنانچه در جنگ داخلی سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، فرانسه به سوریه حمله خواهد کرد. مکرون اما به این نکته هم اشاره کرد که تاکنون فرانسه مدرک مستدلی که نشان دهد اسد علیه غیر نظامیان سلاح شیمیایی به کار گرفته به دست نیاورده است.

رژیم بشار اسد تاکنون بارها هرگونه حمله شیمیایی توسط نیروهای خود را رد کرده و گفته است در غوطه شرقی تنها «تروریست‌ها» را هدف قرار می‌دهد.

نقض آتش‌بس در غوطه شرقی

همزمان با سخنان وزیر خارجه بریتانیا گزارش‌ها حاکی از آن است که آتش‌بس پنج ساعته اعلام‌شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که از امروز سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند به‌اجرا در آمد رعایت نشده است.

سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که نبردها در عوطه شرقی ادامه داشته و هیچ کمک انسانی ‌نیز به این منطقه ارسال نشده است.

ینس لرک، سخنگوی دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت: «مسئله مرگ و زندگی است. همان‌طور که شورای امنیت تصویب کرد ما نیاز داریم که ۳۰ روز درگیری‌ها در سوریه متوقف شود.»

قطع‌نامه آتش‌بس ۳۰ روزه در شورای امنیت به ابتکار کویت و سوئد تهیه شد اما با مخالفت روسیه بارها به تعویق افتاد. این قطع‌نامه شنبه‌شب با رأی موافق همه ۱۵ عضو به تصویب رسید.

این آتش‌بس یک‌ماهه امکان دسترسی امدادگران به غوطه‌ شرقی، ارسال کمک‌های غذایی و دارویی و تخلیه بیماران و مجروحان را فراهم می‌آورد.

در همین حال ارتش روسیه شورشیان را متهم کرد که در مدت آتش‌بسِ صبح سه‌شنبه یک «گذرگاه انشان‌دوستانه» که به‌منظور خروج غیرنظامیان ایجاد شده بود هدف حمله قرار داده‌اند. مسکو همچنین از بمباران مناطق مسکونی دمشق توسط شورشیان خبر داد.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز از حملات هوایی رژیم سوریه به مناطق مسکونی غوطه شرقی گزارش داد. منابع نظامی سوریه این گزارش را رد کرده‌اند.

آتش‌بس در غوطه شرقی قرار بود از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.