ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه عراق با مخالفت گسترده کردها تصویب شد

بودجه عراق در حالی تصویب شد که نمایندگان کرد جلسه را تحریم کرده بودند. کردها سهم ۱۲,۶۷ درصدی از بودجه را ناکافی و غیرعادلانه می‌دانند. آنها ملزم به بازپرداخت درآمد نفت کرکوک نیز شدند.

بودجه عراق با توافق سیاستمداران سنی و شیعه این کشور در پارلمان در حالی تصویب شد که نمایندگان اقلیم کردستان رأی‌گیری را تحریم کردند. کردهای عراق تصویب لایحه بودجه را «کودتایی» علیه حکومت اقلیم کردستان خوانده اند.

بودجه عراق در حالی تصویب شد که نمایندگان کرد جلسه را تحریم کرده بودند - تصویر آرشیوی

به گزارش شبکه خبری «روداو»، نزدیک به حکومت محلی کردستان عراق لایحه بودجه ۲۰۱۸ پس از سه ماه بحث و جدل بر سر آن بالاخره شنبه سوم مارس / ۱۲ اسفند به تصویب رسید. این لایحه که سنی‌ها و شیعیان بر سرش توافق دارند، با مخالفت شدید کردهای عراق روبرو شده است.

نمایندگان کرد از چندی پیش جلسات رسیدگی به این بودجه را تحریم کرده بودند. آنها امروز نیز بایکوت را ادامه دادند اما نتوانستند جلوی تصویب این لایحه را بگیرند.

نمایندگان کرد جمعه و شنبه با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق دیدار کردند تا او را به تغییر سهم اقلیم کردستان از بودجه کل راضی کنند. اما این مذاکرات با شکست مواجه شد.

کردها سهم ۱۲,۶۷ درصدی از کل بودجه را غیرمنصفانه و ناکافی برای اداره حکومت محلی می‌دانند. آنها خواستار ۱۷ درصد سهم از بودجه کل شده بودند.

عبادی به آنها گفته است که سهم جمعیتی کردستان نسبت به سرتاسر عراق آن قدر نیست که ۱۷ درصد بودجه به آنها اختصاص یابد. از ۱۹۸۷ تا کنون در عراق سرشماری سرتاسری جمعیت اجرا نشده است و مرجع ادعای عبادی مشخص نیست.

به گفته مقام‌های اقلیم کردستان، بودجه واقعی اختصاص‌یافته برای اداره امور در این ناحیه خودمختار پس از کاهش مخارج مربوط به حکومت مرکزی از جمله بودجه دفاعی، شورای وزرای عراق، پارلمان عراق، رئیس‌جمهوری عراق و نگهبانان مرزی به چیزی حدود شش‌ـ‌هفت‌درصد از بودجه کل خواهد رسید.

بازپرداخت درآمد نفت کرکوک

یکی دیگر از بندهای بودجه تصویب‌شده نیز حکومت محلی کردستان را ملزم به بازپرداخت درآمد ناشی از فروش نفت کرکوک به خزانه دولت مرکزی می‌کند.

تنش‌ها بین بغداد و اربیل با برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان اوج گرفت.

دوشنبه ۱۶ اکتبر ارتش عراق و حشد شعبی در واکنش به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان کنترل منطقه نفت‌خیز کرکوک و نیز کنترل شرکت نفت شمال در این استان را به دست گرفتند.

پس از آن ایران و عراق توافقی برای انتقال معاوضه‌ای نفت کرکوک امضا کردند. این توافق به بغداد اجازه می‌دهد تا به فروش نفت خام کرکوک ادامه دهد. فروش نفت پس از خارج کردن کنترل چاه‌های نفت از دست نیروهای اقلیم کردستان عراق در اکتبر امسال متوقف شده بود.

واکنش کردها

عادل نوری، عضو اتحادیه اسلامی کردستان به روداو در باره لایحه بودجه گفت که «آنها علیه توافق‌هایی که با ما در ۲۰۰۳ انجام دادند، دست به کودتا زدند.»

مسعود حیدر، نماینده عضو جنبش گوران (تغییر) کردستان نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که تمایلی سیاسی برای به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات بر سر اختلاف‌ کردها و دولت مرکزی وجود دارد.

هرچند برخی نمایندگان ناراضی کرد تصویب این لایحه را فرصتی برای پاسخ «محکم» به حکومت مرکزی خوانده اند.

مسعود حیدر خواستار اتحاد تمام نمایندگان کرد برای رد این بودجه شد. عادل نوری نیز خواهان «بررسی همه راه‌حل‌ها» برای پاسخ‌دادن به تصویب بودجه شد و از مقام‌های کرد خواست تا شرایط تصمیم‌گیری جمعی برای خارج‌شدن از حکومت عراق را فراهم آوردند.

کردستان عراق در ماه‌های اخیر دستخوش تظاهرات مردمی به فساد و بی‌کفایتی حکومت محلی بوده است. معترضان احزاب حاضر در دولت را مسئول وضعیت دشوار اقتصادی و سیاسی کردستان می‌دانند.

عراق در مه امسال شاهد برگزاری انتخابات سراسری خواهد بود. این انتخابات در شرایطی رخ می‌دهد که ناظران از چندپارگی اجتماعی و سیاسی عراق، از جمله در اقلیم کردستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • نکات

      بسیاریاز مدتها پیش، قبل از تصرف سرزمینهای تحت کنترل القیم کردستان در کرکوک و موصل توسط دولت مرکزی شیعه هشدار دادم، که این نام و ایده کردستان بزرگ بی خیال شوید (همان اشتباهی تاجیکستان و ازبکستان و آذربایجان و...)، آنجا یک نام وحدت بخش بگذارید مانند عراق شمالی یا سورستان (برگرفته نام باستانی آسور امپراتوری 4 هزار ساله اشوریان و همپوشانی با نام آگر/آثر به معنی سرزمین اتش که خود جنبه های باستانی و سامی-هندواروپایی دارد...) و یا هر نام غیر قوبی دیگر، یک دموکراسی فراقومی و فرامذهبی واقعی سکولار ایجاد کنید و یک الگوی خوب از سکولار دموکراسی درست کنید، نشان دهید فدرال سکولار دموکراسی آلترناتیوی خوبی است میان دوگانه بد یعنی استبداد مرکزی و تجزیه طلبی. ای کوردها رنج کشیده بایید برای یک بار شده این آلترناتیو در عمل به اجرا بگذاری! اما گوششان بدهکار نبود، سرمست بودند و توهم کردستان بزرگ از همدان ایلام ایران تا انتاکیه و ترابوزان داشتند! این کار اشتباه خطرناک را پان کوردی در شمال سوریه هم دارند انجام می دهند با برافراشتن پرچم تصویر اوجلان ، اما او بعنوان نماد خود، بهانه و تحریک لازم برای ترکیه برای حمله و اشغال شمال سوریه فراهم کردند. شخص احترام قائلم بخاطر مبارزه در راه حقوق مردم کرد و بویژه با ایده زیبای کنفدرالیسم ، اوجلان تبعه کشور ترکیه است و درست یا نادرست ترکیه او تررویست می داند و در برخی کشورها این ادعای ترکیه ذیرفته اند. این کار پان کوردهای شمال سوریه اعلام رسمی انها برای ترکیه ، نوعی تجزیه طلبی تلقی خواهد شد. الان می گویم پان کوردیسم و حماقتهای انها تمام هستی و دستاوردها چند دهه مردمان کورد منطقه را برباد خواهد داد.

    • نکات

      سالهاست امثال من که مدافع دموکراسی و عدالت و آزادی به حق انسانی (سبک زندگی، روابط خصوصی جنسی و پوشش و...) و حقوق بشر بودیم، در هر جا می شد، گفتیم: این منطقه موسوم به قاره کهن بشریت (از هند و پامیر تا مراکش و موریتانی، از قزاقستان و قفقاز تا عربستان و سومالی)، از دو معضل و درد کهنه رنج می برد که تاکنون موجب ناکامی در عدالت-دموکراسی خواهی طی سال شده از زمان جنبش مشورطه خواهی د ر ایران تا امروز: الف- مذهب گرایی، ب- قومیت پرستی هر دو مورد الف و ب، مظاهری از نژادپرستی هستند. نمی شود حکومتی بر پایه مذهب یا قومیت در این قاره کهن برپا کرد و توقع داشت بقیه مذاهب و اقوام ساکت بنشینند. پان کوردیسم مانند سایر فرقه های نژادپرستی پان بازی، نوعی از نژادپرستی است.