ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش آمریکا برای بهبود رابطه با ترکیه به قیمت کاهش حمایت از کردها

ارتش ترکیه از جبهه شرقی در حال پیشروی به سمت شهر عفرین است. آنکارا در ازای وعده واشنگتن برای عقب‌نشینی از منبج به این کشور اجازه داده تا کماکان از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به نقل از مقام‌های ارشد دیپلماتیک ایالات متحده و ترکیه مدعی شد که دو کشور در حال برگزاری جلساتی جهت بهبود روابط هستند. مسئله کردهای شمال سوریه در محور این مذاکرات است. آمریکا در حالی وعده همکاری به آنکارا داده است که به گزارش یک گروه ناظر بر جنگ در سوریه،‌ ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن به حومه شهر عفرین رسیده‌اند.

هزاران‌تن در حال گریختن از عفرین هستند - هفت مارس، منبع: afp

به گزارش واشنگتن پست،‌ آمریکا به ترکیه وعده داده است که برای بهبود روابط شکننده بین دو کشور حمایت از کردهای سوریه را کاهش دهد. یک مقام ارشد ترک به این روزنامه گفته که نخستین گام و «مهم‌ترین مسئله» عقب‌نشینی کردها از شهر منبج به شرق رود فرات است. واشنگتن قول مساعد داده است.

«یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)،‌ شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای شمال سوریه رهبری ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه» را برعهده دارد که مهم‌ترین متحد آمریکا در جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) محسوب می‌شود. این نیروها ۲۰۱۶ با پشتیبانی آمریکا داعش را از منبج بیرون راندند. منبج در ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه واقع است.

مقام‌های دو طرف زمان‌بندی خروج نیروها از منبج را مشخص نکرده‌اند و گفته‌اند که این موضوع در کارگروه‌های مشترک دو کشور تعیین خواهد شد.

نخستین دور این مذاکرات محرمانه پنج‌شنبه و جمعه در واشنگتن برگزار شده است.

انتخاب آمریکا:‌ نارضایتی کردها یا نارضایتی ترکیه؟

فرماندهان نظامی ارتش آمریکا در منبج گفته بودند که اگر به مواضع کردها در این منطقه حمله شود،‌ سربازان آمریکایی همراه با آنها علیه ترک‌ها خواهند جنگید.

این سخنان که ماه گذشته و روبروی دوربین‌های خبری در منبج ادا شد،‌ مقام‌های آنکارا را برآشفت. هرچند هر دو متحد ناتو تأکید می‌کنند که هیچ علاقه‌ای به مقابله با یکدیگر ندارند.

مقام‌های دو طرف به واشنگتن‌پست گفته‌اند که وعده‌های داده‌شده به ترکیه بر سر منبج باعث شده است تا خشم مقام‌های این کشور فروکش کند و روابط دو طرف که به تنش دچار شده است،‌ وضعیت بهتری پیدا کند.

مقام‌های ترک مدعی‌اند که سفر ماه گذشته رکس تیلرسون،‌ وزیر خارجه آمریکا و اچ.ار مک‌مستر،‌ مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید به آنکارا باعث شده است «آمریکایی‌ها دغدغه‌های ما را بهتر بفهمند».

با این حال،‌ جلب رضایت ترکیه به قیمت نارضایتی کردها تمام می‌شود. کردها از تصمیم آمریکا برای همکاری با ترکیه ناراضی‌اند.

مهم‌ترین متحدان ائتلاف بین‌المللی ضدداعش اکنون در حال ترک جبهه‌های جنگ با این گروه در جنوب و شرق سوریه و بازگشت به عفرین برای مقابله با ترکیه هستند.

یک مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفته است:‌

«بخش زیادی از توانایی ما برای همکاری با ترکیه به راضی‌کردن کردها برای عقب‌نشینی وابسته است. ما این قول را به ترک‌ها داده‌ایم و باید به آن وفادار بمانیم. اما مسئله‌ی مشکلی است. ما سال‌ها با این آدم‌ها سپری کرده‌ایم و سربازهایمان رابطه‌های شخصی عمیقی با کردها پیدا کرده‌اند.»

آنکارا در ازای وعده واشنگتن برای عقب‌نشینی از منبج به این کشور اجازه داده تا کماکان از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه برای حمله به داعش استفاده کند.

    ترکیه در آستانه ورود به عفرین

    همزمان گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»،‌ یک گروه ناظر بر جنگ سوریه گفته است که نیروهای ترکیه به حوالی شهر عفرین رسیده‌اند.

    ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان «ارتش آزاد سوریه» که پیاده‌نظام اصلی عملیات علیه کردها را تشکیل می‌دهند، از جبهه شرقی به سمت عفرین در حال پیشروی هستند. مواضع کردها در جبهه شرقی تحت بمباران شدید جنگنده‌های ترکیه است.

    اردوغان جمعه گفته بود که عفرین به محاصره درآمده و به زودی ارتش ترکیه وارد این شهر خواهد شد.

    ی پ گ این ادعا را تکذیب کرده بود.

    از زمان آغاز عملیات تا جمعه ۹ مارس،‌ ۷۱ سرباز ترکیه و ۳۳۸ شبه‌نظامی ارتش آزاد کشته شده‌اند. شمار کشته‌شدگان نیروهای کرد و شبه‌نظامیان حامی اسد نیز به گزارش دیده‌بان حقوق بشر به ۳۵۹ تن رسیده است.

    چندین کاروان شبه‌نظامیان حامی اسد ۲۰ فوریه / یکم اسفند به نیروهای کرد در عفرین پیوستند.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.