ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حمله انتحاری به کابل ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

در روز نخست سال ۱۳۹۷، کابل بار دیگر شاهد یک حمله انتحاری خونبار شد. دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند. انفجار در نزدیکی دانشگاه رخ داد و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

در حالی‌که مردم افغانستان نوروز را گرامی می‌دارند، در یک حمله انتحاری در کابل دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را داعش به عهده گرفت.

انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در کابل ـ شنبه ۲۶ اسفند (عکس: آرشیو)

این حمله حدود ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه یکم فروردین به‌وقت محلی در منطقه کارته چهار و در حوزه سوم امنیتی شهر کابل رخ داد.

یک مقام امنیتی به سایت «طلوع‌نیوز» افغانستان گفته است که فرد انتحاری پیاده بوده و مواد منفجره خود را در نزدیکی بیمارستان علی‌آباد و دانشگاه کابل منفجر کرده است.

پلیس کابل نیز حمله انتحاری را تأیید کرده، با این حال سایت «پژواک» افغانستان به‌نقل از شاهدان عینی، نوشته است که مواد منفجره در یک موتورسیکلت جاسازی شده بود. «الجزیره» هم از انفجار یک خودرو خبر داده است.

رویترز نوشته است که انفجار در نزدیکی یک حرم شیعه صورت گرفته است. گفته می‌شود مردم در حال رفتن به طرف زیارتگاه سخی بوده‌اند که انفجار رخ داده است. این زیارتگاه مکان مقدس مسلمان‌ها در منطقه کارته‌سخی کابل است. خرقه منتسب به پیامبر اسلام در سال ۱۱۸۲ قمری در مسیر انتقال از بدخشان به قندهار مدتی در زیارتگاه سخی قرار گرفت.

«الجزیره» به نقل از حبیب وردک، از تحلیلگران امنیتی افغانستان نوشته است که مردم افغانستان به‌مناسبت نوروز در مکان‌های مختلف گرد هم می‌آیند و این مراسم را جشن می‌گیرند، در حمله امروز نیز از چنین موقعیتی استفاده شده.

گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله را برعهده گرفته. گروه طالبان گفته که در این حمله دست نداشته است.

اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان غنی این رویداد را محکوم کرد و ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های قربانیان از مسئولان خواست تا به وضعیت زخمی‌شدگان رسیدگی کنند.

حملات تروریستی در کابل و کشتار غیرنظامیان در یک سال گذشته افزایش داشته است. پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که با افزایش سربازان آمریکایی در آن کشور جنگ‌زده و برداشتن محدودیت زمانی برای حضور نیروهای خارجی موافقت کرد، این‌گونه حملات نیز بیشتر شد.

آخرین بار شنبه ۲۶ اسفند انفجار یک خودرو بمب‌گذاری‌شده در کابل جان دست‌کم سه غیرنظامی را گرفت و چندین تن دیگر را زخمی کرد. طالبان مسئولیت این انفجار را پذیرفت. این حمله با چهار حمله دیگر در کابل و ولایت‌های غزنی و غور و خوست ادامه یافت.

این حمله همزمان با افزایش فشارها بر طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت این کشور رخ می‌دهد و پنجمین حمله انتحاری به کابل در سه هفته اخیر است.

اشرف غنی،‌ رئیس‌جمهوری افغانستان طرح صلحی آماده کرده و خواستار مذاکره با طالبان شده است.

اما طالبان پیش از آن اعلام کرده بود که در صورت خروج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو از افغانستان، برای صلح پای میز مذاکره می‌نشیند. طالبان خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا و نه دولت مرکزی کابل شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mani

    برای ریشه کن کردن تروریست در خاورمیانه، برای رشد آگاهی مردم در این منطقه، برای از بین بردن تهدید جنگ در این منطقه فقط و فقط باید یک چیز را هدف قرار داد و از بین برد و آن دین و ایدئولوژی قتل،کشتار،تجاوز و غارت بیابانگردهای خونریز و متجاوز ۱۴۰۰ سال قبل است که تا امروز دوزخی هولناک برای بشریت درست کرده است. با نابودی آن صلح و آرامش به مردم خاورمیانه برمیگردد و آگاهی آنان که بمدت ۱۴۰۰ سال توسط آن دین کاملا متوقف شده است دوباره شروع به رشد و تکامل میکند.