ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی گلرخ ابراهیمی ایرایی شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی که در اعتراض به انتقالش از زندان اوین به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده، ۵۷ روز پس از آغاز اعتصاب خود به دلیل وخامت حالش راهی بیمارستان شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن اشاره به ناعادلانه بودن روند دادگاه و حکم شش سال زندان صادر شده برای او، خواستار آزادی فوری این مدافع حقوق بشر شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از قوه قضاییه ایران خواست فورا گلرخ {ابراهیمی} ایرایی، مدافع حقوق بشر بستری شده به دنبال اعتصاب غذا و بیماری را آزاد کند.

گلرخ ایرایی، عکس از آرشیو

در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین در بیروت، پایتخت لبنان صادر شده است، ضمن ناعادلانه خوانده شدن روند محاکمه این فعال حقوق بشر که به شش سال زندان محکوم شده، به مشکلاتی که به دنبال اعتصاب غذا برای این زندانی پیش آمده اشاره شده است و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده تا او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «ایرایی بعد از محاکمه‌ای ناعادلانه در آوریل ۲۰۱۵ بنا به اتهاماتی که صرفا متوجه فعالیت مسالمت‌آمیز او می‌شد به شش سال زندان محکوم شد. او در روز سوم آوریل ۲۰۱۸ (۱۴ فروردین ۹۷) ظاهرا در پی مشکلات پزشکی ناشی از اعتصاب غذا از زندان به بیمارستان منتقل شد. مقامات در روز ۹ آوریل (۲۰ فروردین) به خانواده‌ او اجازه‌ ملاقات دادند.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از قول سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ خود نوشته است: «مقامات ایران ظاهرا آن‌قدر از مدافعان حقوق بشر احساس تهدید می‌کنند که آنها را برای چندین سال زندانی می‌کنند.»

خانم لی ویتسون همچنین گفته است ایران باید به جای بدتر کردن شرایط زندان به خواسته‌های مدافعان حقوق بشر مبنی بر حقوق و آزادی‌های بیشتر برای همه‌ شهروندان گوش دهد و احترام بگذارد: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایرایی جرمی واقعی مرتکب شده باشد و نگه داشتن او پشت میله‌های زندان حتی برای یک روز بیشتر غیرقانونی است. او باید فورا آزاد شود.»

از روز چهارم بهمن ۹۶/ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ و انتقال توام با ضرب و شتم گلرخ ایرایی و آتنا دائمی، دیگر فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین به زندان قرچک ورامین که شرایط نگهداری محکومان در آن بدتر از زندان اوین است، اعتراض‌های زیادی از سوی خانواده‌های آنان صورت گرفت.

‌این دو فعال حقوق بشر اما از روز ۱۴ بهمن/ سوم فوریه ۲۰۱۸ در اعتراض به انتقال‌شان از زندان اوین به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب زدند. آتنا دائمی پس از ۲۳ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد، اما گلرخ ایرایی اعتصابش با گذشت ۵۷ روز و تا زمان انتقال به بیمارستان در روز ۱۴ فروردین به اعتصاب غذایش ادامه داد.

بر اساس اطلاع سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در روز سوم آوریل، خانواده‌ گلرخ ایرایی به امید ملاقات او در زندان به ورامین رفته بودند اما وقتی به زندان رسیدند، به آنها گفته شده که او به بیمارستانی در تهران منتقل شده است. مسئولان زندان از ارائه‌ اطلاعات بیشتر درباره‌ مکان یا وضعیت او امتناع کرده‌اند تا اینکه در نهایت در روز ۲۰ فروردین/ ۹ آوریل به پدر او اجازه داده شده است در بیمارستانی در تهران از او ملاقات کند.

یک منبع که خواسته است نامش فاش نشود به دیده‌بان حقوق بشر گفته است این ملاقات حدود یک ساعت طول کشیده و مشخص بوده که گلرخ ایرایی وزن زیادی از دست داده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی که تا به حال ده‌ها فعال مدنی را با احکامی ناعادلانه‌ محکوم و زندانی کرده است، سه سال پیش گلرخ ایرایی را به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم کرد. سه سال از این محکومیت به اتهام نوشتن داستانی منتشر نشده است که در آن مجازات سنگسار، محکوم شده است.

ماه گذشته سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی گلرخ ایرایی و همسرش آرش صادقی شد. آرش صادقی در زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) کرج دوران حبس خود را می‌گذراند.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.