ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرزند کروبی: روحانی به کمیته رفع حصر وقت ملاقات نداده است

به گفته محمدحسین کروبی، هرچند گشایش‌هایی در حصر صورت گرفته، اما اسحاق جهانگیری در دو نوبت برای توجیه عدم رفع حصر، تقصیر را به گردن محصوران و فرزندانشان انداخته است.

محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در گفت‌و‌گو با روزنامه «آرمان» آخرین وضعیت رفع حصر از پدرش و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دیگر چهره‌های کلیدی جنبش سبز را شرح داد. به گفته او، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری علی‌رغم وعده‌هایی که در دوران رقابت‌های انتخاباتی داد، هنوز به کمیته رفع حصر مجلس شورای اسلامی ایران وقت ملاقات نداده است.

مهدی کروبی و در کنار تخت او فرزندش محمدحسین کروبی

محمدحسین کروبی از گشایش‌هایی در حصر مهدی کروبی خبر داد و گفت:

«بعد از پنج سال از گذشت ریاست‌جمهوری آقای روحانی شورای عالی امنیت ملی گشایش‌هایی در این زمینه به‌وجود آورده است.»

به گفته او، فرزندان مهدی کروبی و اعضای خانواده‌شان از چند ماه پیش می‌توانند «هر زمان که تمایل داشته باشند» به دیدار این چهره سرشناس اصلاح‌طلب بروند و «حتی شب را در آنجا سپری کنند.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از اواخر سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

به گفته محمدحسین کروبی، مأموران امنیتی دیگر در خانه پدرش حضور ندارند هرچند کلید خانه در دستان آنها است.

به‌علاوه، رئیس سابق مجلس ایران در نوروز امسال برای نخستین بار با خویشاوندان به جز اعضای خانواده خودش دیدار کرده است.

محمد حسین کروبی همچنین گفت که به پدرش در سه سال نخست حصر برای جبران کمبود شدید ویتامین دی بر اثر حبس در مکان سربسته و پوکی استخوان ناشی از آن اجازه سفر به چندین منطقه از جمله مشهد، سرعین اردبیل، زنجان و مناطق شمالی داده شده است. با این حال، رئیس سابق مجلس ایران از پذیرش پیشنهاد سفر در عید امسال سرباز زده و گفته «نیازی به سفر ندارم.»

حصر و سران قوا

فرزند مهدی کروبی مدعی است که کمیته رفع حصر، متشکل از چند نماینده مجلس، دیدار مثبتی با صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه انجام داده‌اند. نظر آملی لاریجانی به نظر کمیته رفع حصر «نزدیک» توصیف شده و برادرش که ریاست مجلس را برعهده دارد، قول کمک داده و گفته است: «ادامه حصر به صلاح کشور نیست.»

اما در مورد حسن روحانی، رئیس قوه مجریه ماجرا تفاوت می‌کند. او که با وعده رفع حصر در هر دو دوره مبارزات انتخاباتی ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به ریاست‌جمهوری رسید، به گفته محمدحسین کروبی، تاکنون به کمیته رفع حصر وقت ملاقات نداده است.

فرزند مهدی کروبی همچنین می‌گوید که «هیچ‌کس نمی‌داند دولت تا به حال چه قدم مثبتی برداشته است.»

چرا حصر ادامه دارد؟

محمدحسین کروبی همچنین درباره عمل‌نشدن به وعده‌ داده‌شده برای رفع حصر تا پایان ۱۳۹۶ گفت که این وعده‌ها تاکنون چندین‌بار تکرار شده اند.

ابتدا علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس گفت که حصر تا نوروز پایان خواهد یافت. او بعدتر این خوش‌بینی را از دست داد و سپس اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری تصدیق کرد که بر خلاف وعده‌های پیشین، رفع حصر از چهره‌های کلیدی جنبش سبز تا پایان امسال رخ نخواهد داد و به سال آینده موکول شده است.

به ادعای فرزند کروبی، محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات پنج سال پیش به او گفته بود «خبرهای موثقی دارم که مسئله حصر حل خواهد شد» و نشد.

اسحاق جهانگیری، معاون‌ اول اصلاح‌طلب روحانی نیز در دو نوبت عدم رفع حصر را توجیه کرده و مقصر آن را خود محصوران جلوه داده است.

او به فرزند کروبی یک بار گفته که «قرار بود گشایش‌های جدی در این زمینه انجام شود اما دعوای دختران مهندس موسوی با مأموران همه چیز را به هم زد» و بار دیگر نیز مدعی شده که «نامه کروبی به آقای روحانی موضوع را منتفی کرد».

فرزند کروبی مهم‌ترین دغدغه مخالفان رفع حصر را «نبود چشم‌انداز روشنی از فردای رفع حصر» دانست و گفت که مخالفان نگران واکنش جامعه به این اتفاق هستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.