ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: ایران روابط سازنده با جهان را دنبال می‌کند

در حالی‌که چند ساعت بیشتر تا اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام باقی نمانده، رئیس‌جمهور ایران از تعامل جمهوری اسلامی با همسایگان و کشورهای دنیا و برقراری روابط خوب سخن گفت.

دونالد ترامپ قرار است شامگاه امروز سه‌شنبه ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت تصمیم خود درباره خارج شدن آمریکا از برجام را اعلام کند. حسن روحانی به فاصله کمی از این تصمیم‌گیری در سخنانی اعلام کرد که ایران با همسایگان خود و کشورهای جهان سیاست تعامل را در پیش می‌گیرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تأثیرات خروج آمریکا از برجام را کوتاه‌مدت می‌داند.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در جمع مدیران عامل و مسئولان و فعالان صنعت نفت بیش از هر چیز بر توسعه داخلی کشور تأکید کرد و گفت: «برنامه دولت از روز اول این بوده که تعامل درست، سازنده، مؤثر و برد – برد را با دنیا برقرار کند.»

روحانی با بیان این‌که «اساس سیاست خارجی دولت داشتن تعامل سازنده با کشورهای منطقه و جهان است»، افزود: «البته در این زمینه ممکن است شرایط استثنایی و خاصی هم وجود داشته باشد که بی‌تردید در کوتاه‌ترین زمان از چنین شرایطی عبور خواهیم کرد.»

اشاره روحانی به «شرایط استثنایی» ظاهراً موقعیتی است که در حال حاضر برای توافق هسته‌ای با ایران پیش آمده است. او روز گذشته، دوشنبه ۱۷ اردیبهشت نیز خروج احتمالی آمریکا از برجام را معضلی «کوتاه‌مدت» خوانده بود که به‌گفته او تأثیر درازمدت بر ایران نخواهد گذاشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته، دوشنبه ۷ مه / ۱۷ اردیبهشت با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که تصمیمش درباره توافق هسته‌‌ای با ایران را چهار روز زودتر از موعد، یعنی امروز سه‌شنبه اعلام می‌کند.

ترامپ تا ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت به سه قدرت اروپایی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) مهلت داده بود با افزودن مکمل‌هایی به برجام درباره تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران «نواقص وحشتناک» برجام را برطرف کنند. آمریکا و همچنین اسرائیل از بند غروب ( رفع محدودیت غنی‌‌سازی اورانیوم از سال ۲۰۲۵ به بعد) نیز به‌عنوان نقص توافق هسته‌ای یاد می‌کنند. تروئیکای اروپایی اعلام کرده است که صرف‌نظر از تصمیم دونالد ترامپ به توافق هسته‌ای با ایران پایبند خواهد ماند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته تلویحاً به این موضوع اشاره کرد که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، احتمال دارد که ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند اما به هیچ عنوان درباره نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه مذاکره نخواهد کرد. پیش از این مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند که با خروج آمریکا از برجام امکان دارد که ایران نه تنها غنی‌سازی اورانیوم را از سربگیرد، بلکه از «ان پی تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) هم خارج شود.

در آخرین تحولات درباره خروج آمریکا از برجام، ۱۲سناتور ارشد دموکرات در نامه‌ای به ترامپ هشدار داده‌اند که خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران یک اشتباه بزرگ «استراتژیک» است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بند بند

    افسوس و دریغا این حرف های مثبت و خوب ، بی پشتوانه ! چرا که تکرار شده بارها و بعد در عملکرد برعکس بوده! هرچند دیراست ، اما برای اینکه اطمینان باش لاقل رهبری و سران قوای مسلح بویژه سپاه و تمامی سران قوای سه گانه و نهادها و حتی کیهان(!!) بایست یک صدا و هماهنگ و عین هم این سخنان بگویند و بلافاصله چند حرکت اطمنان بخش انجام دهند. در این صورت می شود این ادعای آقای حسن روحانی جدی گرفت مثلا: پایان دادن به شعر و شعرهای بیهوده و ضد منافع ملی عیله امرکیا و اسرائیل. این پرچم سوزی ها.... اینها اولین حرکت است. دیگر اسم خیابان خالد استانبولی بردارند، چند حرکت نمادین انجام دهند نشان دهد حقیقتا میخواهند تجدید نظر کنند. اما بعد میدانم.