ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت نفت خام به بالاترین حد در ۶ ماه گذشته رسید

بعد از خروج آمریکا از برجام، بازار سهام نیز دستخوش نوسانات شد. ارزش سهام شرکت‌های تولید سلاح افزایش یافت. سهام بوئینگ کاهش پیدا کرد.

قیمت نفت خام بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسید. بازارهای جهانی نگران‌اند که اجرا شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران بر میزان تولید نفت خام در جهان اثر بگذارد.

قیمت نفت خام به بالاترین حد در ۶ ماه گذشته رسید (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رویترز بازارهای سهام آسیا دستخئش نوسانات بود. شرکت‌های آسیایی که با جمهوری اسلامی ایران در دوران بعد از برجام طرف معامله‌اند، نگران‌ آینده این معاملات با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران‌اند. علاوه بر این احتمال بالا گرفتن تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و متحدان آمریکا در خاورمیانه بر بازار سهام آسیا بی‌تأثیر نبود. نوری‌هیرو هوجیتو، تحلیلگر میتسوبیشی و مورگن‌استانلی به خبرگزاری رویترز گفته است:

«تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران ممکن است بر بخش‌های مختلف اثر بگذارند. تنش بین ایران و اسرائیل هم بالا گرفته و این دو عامل بر بازار سهام آسیا اثر گذاشته است.»

قیمت هر بشکه نفت خام تگزاس غربی ۷۰,۵۷ دلار معامله شد و به این ترتیب ۲,۲ درصد به نسبت قبل از سخنرانی ترامپ درباره برجام افزایش یافت. این رقم بالاترین قیمت نفت خام تگزاس غربی از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون است.

نفت خام برنت در بازارهای آسیایی هر بشکه ۷۶,۷۵ سنت معامله شد و قیمت آن در مجموع ۲,۵ درصد افزایش پیدا کرد.

ایران به عنوان سومین تولیدکننده نفت جهان روزانه ۳,۸ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند و به این ترتیب تامین ۴ درصد از ذخایر نفت خام جهان را به عهده دارد. با خروج آمریکا از برجام تحریم‌ صادرات نفت ایران در مراحل زیر در دستور کار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است:

۲۲ اردیبهشت: اجرای ماده ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» در سال ۲۰۱۲ که به موجب آن بانک‌‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران معامله کنند تحریم می‌شوند.

۲۰ تیر: اجرای قانون آزادی و ضد اشاعه (هسته‌ای) ایران که حوزه‌های انرژی، کشتی و کشتی‌سازی و بیمه نفتکش‌های ایرانی را دربرمی‌گیرد.

۲۱ تیر: اجرای قانون تحریم‌های ایران” (آیسا) که به موجب آن هر شرکتی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند تحریم می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به وزارت خارجه ایران مأموریت داده که درباره حفظ توافق هسته‌ای با چین و روسیه و کشورهای اروپایی گفت‌وگو کند. به گفته روحانی اگر ایران با همکاری پنج کشور بتواند به آنچه که از برجام می‌خواهد دست پیدا کند، به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند. این بخش از سخنان روحانی تأثیر مثبتی بر بازارهای سهام داشت. اما تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل مجدداً بازارها را بی‌ثبات کرد.

شامگاه گذشته بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که اسرائیل پایگاه نظامی ایران در حومه دمشق را بمباران کرده است. قیمت سهام انرژی در وال‌استریت ۰.۷۸ درصد افزایش یافت و قیمت سهام کارخانجات تولید سلاح بین ۱,۳ تا ۳,۳ درصد افزایش پیدا کرد.

سهام بوئینگ ۰.۶ درصد کاهش یافت. وزیر خزانه‌داری آمریکا  سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت  اعلام کرد که در پی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران لغو می‌شود‎.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.