ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگان رهبری: درخواست از روحانی برای عذرخواهی صرفاً نظر شخصی احمد جنتی است

احمد خاتمی بیانیه‌ مجلس خبرگان را نظر شخصی احمد جنتی جلوه داد و در همان حال مسئولیت خامنه‌ای در برابر برجام را در حد تأیید، گله و تذکر فروکاست.

یکشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت، ۵ روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی حسن روحانی از مردم شده بود. بلافاصله بعد از برگزاری اجلاس وزیران خارجه سه قدرت اروپایی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد جواد ظریف در بروکسل درباره تضمین منافع ایران از برجام و پیشرفت این مذاکرات، دبیرخانه خبرگان رهبری اعلام کرده که درخواست عذرخواهی از روحانی صرفاً بیانیه احمد جنتی بوده که با سربرگ خبرگان رهبری منتشر شده است.

۲۲ اسفند ۹۶: حسن روحانی در افتتاحیه چهارمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری

در بیانیه‌ای که یکشنبه ۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت به نام اعضای مجلس خبرگان رهبری منتشر شده بود گفته شده بود که به سبب آنکه رهبر جمهوری اسلامی با اصرار دولت با برجام موافقت کرده و در برجام، خطوط قرمز رهبر رعایت نشده، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی می‌بایست از «مردم» بابت خسارات‌های توافق هسته‌ای عذرخواهی کند.

احمد خاتمی، سخنگوی هیأت رئیسه خبرگان رهبری چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت گفته است که بیانیه یاد شده، صرفاً با سربرگ مجلس خبرگان رهبری و تنها با امضای احمد جنتی منتشر شده و رئیس مجلس خبرگان صرفاً به عنوان «یک فقیه صاحب‌نظر»، نظر خود را بیان کرده است:

«طبق قانون اساسی کشور، همه افراد حق اظهار نظر در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی را دارند. رییس مجلس خبرگان تنها نظر خودش را گفته و دخالتی در دیپلماسی خارجی صورت نگرفت. دخالت زمانی است که با اعمال قدرت بخواهند نظری را تغییر دهند. توصیه را نمی‌توان دخالت به حساب آورد.»

 علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی ۲۴ اردیبهشت احمد جنتی را به تناقض‌گویی متهم کرده بود.  آیت‌الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم روز گذشته از احمد جنتی خواسته بود که ابتدا درباره کلماتی که می‌خواهد به زبان بیاورد فکر کند، بعد بیانیه صادر کند:

«آقای جنتی، در کلماتتان مواظب باشید و فکر کنید که چه می‌گویید. اگر رهبری با برجام و مذاکرات مخالف بودند، یک کلمه می‌فرمودند آقای روحانی! مذاکره نکن و به کارهای دیگرت رسیدگی کن. در این صورت، مگر آقای روحانی می‌توانست بگوید نه؟»

بعد از خروج آمریکا از برجام، فرماندهان نظامی ایران اظهار خشنودی کرده بودند، گروهی از نمایندگان ولایتمدار در صحن علنی مجلس پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و سرانجام  جمعه گذشته هم تریبون‌‌های نماز جمعه به تمجید از بصیرت و درایت رهبر جمهوری اسلامی در تشخیص بدعهدی غرب اختصاص داشت.  احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران از دولت روحانی خواسته بود که عبرت بگیرد و به مذاکرات با قدرت‌های اروپایی دل خوش نکند.اکنون، فقط چهار روز بعد از خطبه‌های نماز جمعه تهران و یک روز بعد از پیشرفت در مذاکرات ایران با بریتانیا، آلمان و فرانسه، احمد خاتمی از رهبر جمهوری اسلامی درباره برجام سلب مسئولیت کرده و گفته است:

«مجموع فرمایشات رهبری در خصوص برجام شامل تأیید، گله و تذکر است.»

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» در بیانیه‌ای که ۲۴ اردیبهشت در پاسخ به بیانیه مجلس خبرگان – جنتی منتشر کرده بود با اشاره به محدوده اختیارات دولت در مذاکرات لوزان اعلام کرده بود که تمامی مراحل مذاکرات و توافق، در چارچوب قانون اساسی، اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده است. رهبر جمهوری اسلامی در رأس این چارچوب قرار دارد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس سابق جمهوری اسلامی هم ۲۱ اردیبهشت اعلام کرده بود که مذاکرات ایران با آمریکا در عمان با تأیید و زیر نظر علی خامنه‌ای انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.