ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: از قصد ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم متعجب نشدم

فقط نتانیاهو به دستور خامنه‌ای بی‌اعتنا نماند: اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. وزیر اطلاعات اسرائیل هم افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را «بهانه‌ای برای جنگ» خواند.

یک روز پس از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره چشم‌انداز فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دستور او به سازمان انرژی اتمی ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ۱۹۰ هزار سو، بنیامین نتانیاهو در یک پیام ویدئویی کوتاه اعلام کرد که از این دستور خامنه‌ای متعجب نشده است. وزیر اطلاعات اسرائیل این اقدام از سوی ایران را «بهانه‌ای برای جنگ» خواند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیام ویدئویی کوتاه خود که سه‌شنبه ۵ ژوئن / ۱۵ مرداد در توئیتر منتشر شده گفت: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران اعلام کرد که هدفش نابود کردن اسرائیل است.»

او گفت: «دیروز ایشان توضیح داد چگونه این کار را انجام خواهد داد: با غنی‌سازی نامحدود اورانیوم به هدف تولید زرادخانه هسته‌ای. ما از این امر متعجب نشدیم. ما به ایران اجازه نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

دیروز ایشان توضیح داد چگونه این کار را انجام خواهد داد-با غنی سازی نا محدود اورانیوم به هدف تولید زرادخانه هسته ای. ما از این امر تعجب زده نشدیم. ما به ایران اجازه نمی دهیم به سلاح هسته ای دست یابد pic.twitter.com/BobDuNKjS8\n— نخست‌وزیر اسرائيل (@israelipm_farsi) 5. Juni 2018

نتانیاهو در حال حاضر در فرانسه و در سفر اروپایی به‌سر می‌برد تا سه قدرت اروپایی - آلمان، فرانسه و بریتانیا - را متقاعد سازد راه آمریکا در برابر برجام را در پیش گیرند. آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شده و این موضوع پیشبرد برجام را با مشکل مواجه کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته در برلین با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کرد و هشدار داد که چنانچه دست ایران از خاورمیانه کوتاه نشود، یک بحران پناهجویی دیگر در انتطار آلمان خواهد بود. مرکل نیز تأکید کرد که آلمان از حق اسرائیل برای برخورداری از امنیت دفاع می‌کند و این نکته را هم بارها با ایران در میان گذاشته‌ است. او همچنین گفت آلمان هم همراه با اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما تنها روش ان کشور با اسرائیل متفاوت است. آلمان از حفظ برجام حمایت می‌کند.

ایران و کشورهای اروپایی گفته‌اند که قصد دارند برجام را به‌رغم خروج آمریکا از آن حفظ کنند اما شرکت‌های بزرگ اروپایی یکی پس از دیگری به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از این کشور خارج می‌شوند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته (دوشنبه) در سخنانی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، دستور داد که سازمان انرژی اتمی به سرعت با راه‌اندازی ۱۹۰ هزار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد.

در همین حال ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل امروز (سه‌شنبه) سخنان خامنه‌ای را نشان‌دهنده هراس ایران و «بهانه‌ای برای جنگ» خواند و گفت: «اگر دستیابی ایرانی‌ها به غنی‌سازی اورانیوم به میزانی باشد که بتوان بمب اتم ساخت، یک ائتلاف نظامی علیه آن‌ها تشکیل خواهد شد.»

او افزود چنانچه ایران در شرایط کنونی «تسلیم نشود» و به غنی‌سازی خارج از کنترل روی آورد، باید کشورهای غربی پیامی روشن به ایران بفرستند و مطمئناً کشورهای عربی و اسرائیل نیز به این اقدام خواهند پیوست.

به‌گفته وزیر اطلاعات اسرائیل، جمهوری اسلامی یا باید تسلیم موضع آمریکا شود و یا تحت فشار، اقتصادش رو به فروپاشی رود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز سه‌شنبه ۱۵ مرداد،در یک نشست خبری گفت ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است اما «همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است».

صالحی گفت از آن‌جا که رهبر جمهوری اسلامی همواره بر بی‌اعتمادی به طرف مقابل تأکید می‌کرده، سازمان انرژی اتمی ایران در این مدت نه تنها پل‌های قبل را تخریب نکرده بلکه پل‌های دیگری ساخته تا به وضعیت قبل از برجام بازنگردد به‌همین دلیل اکنون «تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است».

او افزود: «در خصوص سانتریفیوژها، اگر وارد این حوزه شویم قطعاً به دستگاه‌های جدید می‌پردازیم و نه دستگاه‌های قدیمی IR1. در شرایطی که برجام به هم بریزد و ما بخواهیم سانتریفیوژ مونتاژ کنیم، قطعاً سانتریفیوژهای جدید مونتاژ خواهیم کرد.»

صالحی اعلام کرد که ایران فعلاً هیچ اقدامی خلاف برجام انجام نمی‌دهد و تنها زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند که این هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ژیلا

    تعجب بیشتر از آنجاست که برخی از خوانندگان محترم بدون ذره ای آشنایی با مطالب مندرجه در این رسانه, صرفا به خاطر اینکه یک خبر چنانکه مورد دلخواستشان بوده چاپ نشده است به دیگران انگ "سخنگوی" و غیره می زنند. مسلما اگر هر خبر را با چند شعار تند و تیز "مرگ بر این" و "مرگ بر آن" شروع کنند, شاید دیگر جای هیچ سوءتفاهمی باقی نمی ماند! - تکبیر!!!

  • علی

    سلام تعجب میکنم وقتی میبینم شما چشم از کشتن مردم فلسطین بستین که معترض دزدهای اسراییلی هستن و شدین سخنگوی نتانیاهو ما دل خوشی از این حکومت آخوندی نداریم ولی اسراییل هم هیچ فرقی با این آخوندها نداره شما چرا سخنگوی اونها شدید؟ شایدم.........

  • farid

    چند کشور اروپایی برای چپاول پولهای مردم ایران تحت قراردادهای ترکمانچای حکومت ایران و شرکتهای ور شکسته شان حاضرند چشم بر جنایات اسد و دوستانش در سوریه و سرکوب مردم بجان آمده ایران ازجانب حکومت اسلامی و موشک و بمب سازی زیر بیابانهای کویر لوت و شاهرود ببندند و دهها بار به دستبوسی بتهران بیایند! بدانید که این پشتیبانیها از تاریخ پاک نخواهد شد.